Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hejsan!

Jag Àr i stort behov av mycket professionella

ljudbanker, vart hittar jag dessa?

Det jag letar efter ska absolut inte ligga pÄ

demo eller projekt nivÄ...

SjÀlvklart fÄrstÄr jag att mycket blir vad man gör

det till, men finns det nÄgra sjÀlvklara alternativ?

Mvh

Sonefors

Redigerat av Sonefors
Annons
Postat

NÄgra speciella instrument du letar efter?

Postat (redigerat)
NÄgra speciella instrument du letar efter?

Njaa det Ă€r det vĂ€l, men Ă€ndĂ„ inte 🙂

Jag gör allt helt enkelt...

SĂ„ jag Ă€r nog ute efter allt 🙂

Jag kan lÀgga ut ca 6000:- just nu.

Jag Àr ute efter nÄgot bundle paket, typ...

EDIT: IK Multimedia SampleTank 2 XL Àr kanske ett bra

alternativ???

Redigerat av Sonefors
Postat (redigerat)
6295:- hos JAM

Vilket kan dÄ vara bÀst att köpa

Köp SampleTank 2XL och fÄ Miroslav Philharmonik gratis! SUPERDEAL!!! 4995:-

Eller East West Quantum Leap Colossus för 6295:- ???

Edit: Det Àr ju lite mindre ljud i SampleTank 2XL, men att fÄ

2 professionella ljudbanker för det priset kanske rÀcker för ett tag?

Redigerat av Sonefors
Postat
. . . Àr i stort behov av mycket professionella

ljudbanker, . . .

Först (och en kanske mer filosofisk frÄga): vad Àr "Professionella ljudbanker"? menas det dÄ banker som anvÀnds av proffs? banker som Àr skapade av proffs? banker som lÄter professionellt?

Sedan: Sampletank och Miroslav paketet Àr mkt prisvÀrt och lÄter bra . . ibland (jag har de sjÀlv).

Postat

Jag tror att Colossus Àr det bÀttre valet - Àven om Sampletank Àr mycket bra.

Jag har funderat pĂ„ att skaffa Colossus sjĂ€lv ocksĂ„, som komplement till allt som jag redan har, men har inte fĂ„tt loss tummarna Ă€nnu... 🙂

Efter att ha kört med EWQLSO Slver och Gold, Symphonic Choirs och nÄgra till frÄn EastWest ganska lÀnge nu, sÄ Àr jag helt övertygad om att de tillhör det absoluta toppskiktet.

Behöver du trummor i toppklass, sÄ titta pÄ Scarbee Imperial Drums XL.

Scarbee's övriga sortiment Àr ocksÄ verkligen suverÀnt, sÄ de Àr vÀl vÀrda en extra titt.

Postat (redigerat)

NÀr det gÀller strÄkar finns det ju inget mer " Proffesionellt " Àn Vienna.

Ilio.com / Vienna m.m

Vidare beror det lite pÄ vad du har för program du kör i dagens lÀge samt dator.

Om du tex tar Colossus sÄ mÄste du öppna en ny för varje ljud och det tröttar ut dator vÀldigt fort.Visserlige kan du sÀkert köra den i MultilÀge och pÄ sÄ sÀtt fÄ ut 16 ljud frÄn varje Colossus men men mycket ljud blir det svÄrt att hÄlla reda pÄ vad gÄt vart.

Har ioch för sig inte prövat Colossus sjÀlv men tvekat inte pÄ att det lÄter bra.

Ett annat alternativ Àr ju att köpa samplingskivor istÀllet med dom ljuden du vill ha sÄ slipper du massa ljud som du troligtvis inte kommer att anvÀnda.

Efter att ha kört med EWQLSO Slver och Gold, Symphonic Choirs och nÄgra till frÄn EastWest ganska lÀnge nu, sÄ Àr jag helt övertygad om att de tillhör det absoluta toppskiktet.

HÄller till 100% med.East-West Àr utan tvekan det bÀsta som finns rent allroundmÀssigt.

Dock tycker jag att deras strÄkbiliotek Àr lite för klassisk men det Àr som sagt en smaksak.

Stormdrum och Hardcore Bass Àr dÀremot helt suverÀna.Beroende pÄ vilken musikstil du jobbar primÀrt i finns det flera andra alternativ till East-West.Dessa Àr mer inriktade pÄ en viss stil och hÄller hög klass ju i den stilen men kanske faller i andra.

Tex

Vengance = Superbra Dance/Techno banker men inte mycket mer.

Toontrack = Bra rock trumljud men inte mycker mer osv osv

Redigerat av Piccazzo
Postat

Ilio.com / Vienna m.m

Vidare beror det lite pÄ vad du har för program du kör i dagens lÀge samt dator.

Om du tex tar Colossus sÄ mÄste du öppna en ny för varje ljud och det tröttar ut dator vÀldigt fort.Visserlige kan du sÀkert köra den i MultilÀge och pÄ sÄ sÀtt fÄ ut 16 ljud frÄn varje Colossus men men mycket ljud blir det svÄrt att hÄlla reda pÄ vad gÄt vart.

Har ioch för sig inte prövat Colossus sjÀlv men tvekat inte pÄ att det lÄter bra.

Ett annat alternativ Àr ju att köpa samplingskivor istÀllet med dom ljuden du vill ha sÄ slipper du massa ljud som du troligtvis inte kommer att anvÀnda.

Vienna ska vara grymt bra - och om man ska upp i den klassen, ska man kanske jĂ€mföra mer med EWQLSO Platinum - men bibliotek i den klassen krĂ€ver enormt mycket av datorn och ska oftast köras pĂ„ en (eller flera) datorer vars enda funktion Ă€r att köra just det instrumentet, om de ska fungera sĂ„ bra som det Ă€r avsett - sĂ„ till en ensam dator, Ă€r de inte att tĂ€nka pĂ„... đŸ˜Č

Eftersom Colossus anvĂ€nder Kompakt Player som motor, sĂ„ behöver du inte köra en ny instans för varje ljud, utan kan köra flera olika ljud i en och samma plugg. Mycket smidig hantering. 😎

IK Multimedias program streamar inte frÄn hÄrddisk, utan laddar in ljuden i RAM - och det begrÀnsar förstÄs en del nÀr det gÀller ljudkvaliteten...

Postat (redigerat)

Tack för alla svar!!!...

Ja, nu fick jag lite att tÀnka pÄ.

Min första tankte var att Colossus var för stort och för billigt

för att vara kvalitativa samplingar. Men jag har lÀst en massa

possitiva resensioner.

Sampletank och miroslav kÀnns mer kvalitativt p.g.a

att jag helt enkelt fÄtt det intrycket, men alla kan göra ett

falskt första intryck 😄

Jag fÄr ta och fundera ett tag pÄ det hÀr....

PS: Med professionellt menar jag att ljudbankerna

jag köper ska ge mig alla möjligheter att forma det

ljud jag Àr ute efter, utan att ge efter pÄ upplösning

och kvalitet

Mvh

Fredrik

Redigerat av Sonefors
Postat

Tycker Colossus lÄter sÄdÀr, men det innehÄller ÀndÄ en hel del anvÀndbara ljud.

HÄller med om att EWQLSO, Toontrack (DFHS) och Scarbees grejer lÄter bra.

Postat

Njaa, jag gÄr mot strömmen och köper

SampleTank 2XL och fĂ„ Miroslav Philharmonik 😄

SÄ fort ÄterbÀringen kommer sÄ blir det

Ivory 1.5 och ett stycke TRILOGY 😠

Mvh

Fredrik

Postat
Eftersom Colossus anvĂ€nder Kompakt Player som motor, sĂ„ behöver du inte köra en ny instans för varje ljud, utan kan köra flera olika ljud i en och samma plugg. Mycket smidig hantering. 😆

Men hur gör man?. Jag sitter hÀr med Kompakt playaer men förstÄr itne hur jag ska kunna Àndra outputarna? Man kan ju vÀlja flera ljud inne i kompakt player. Men vart stÀller man in vart de ska gÄ?

Lite utanför Ă€mnen men jag sitter just nu med ett stort projekt dĂ€r datorn sackar ihop eftersom jag har runt 10-12 kompakt playaer uppe samtidigt, jag anvĂ€nder ocksĂ„ Waves-pluggar pĂ„ de flesta spĂ„ren 😏 SĂ„ datorn mĂ„r inte sĂ„ bra 😳

Postat
I "Multi"-rutan uppe till vĂ€nster, bredvid alla instrument-slots i Kompakt, har du instĂ€llning av bĂ„de midikanal och audioutgĂ„ng, om du inte har lagt mĂ€rke till det... 🙂

Tack! Nu ska nog datorn kunna jobba lite mer ostört đŸ˜±

• 1 mĂ„nad senare...
Postat

Jag tror att Colossus Àr det bÀttre valet - Àven om Sampletank Àr mycket bra.

Jag har funderat pÄ att skaffa Colossus sjÀlv ocksÄ, som komplement till allt som jag redan har, men har inte fÄtt loss tummarna Ànnu... :rolleyes:

Behöver du trummor i toppklass, sÄ titta pÄ Scarbee Imperial Drums XL.

Scarbee's övriga sortiment Àr ocksÄ verkligen suverÀnt, sÄ de Àr vÀl vÀrda en extra titt.

Vad skulle du sÀga att jag skulle behöva för att kunna köra EWQSLO Platinum. Hört att det skall vara vÀldigt krÀvande. Man vill ju kunna krÀma uppemot en sjuhelsikes massa instrument. Funderar pÄ om man inte skall köpa nÄgra beggade g5or och koppla ihop eller ngt.

Jag Àr nÀmligen sugen pÄ det biblioteket som tusan. =)

Postat

Hade ocksÄ utan tvekan valt Colossus.

steflund: Köp annars nÄgra billiga PCŽs och anvÀnd dom som "sample players".

Blir lite billigare. Dom flesta verkar göra sĂ„. Även Mac folk.

Postat (redigerat)
Hade ocksÄ utan tvekan valt Colossus.

steflund: Köp annars nÄgra billiga PCŽs och anvÀnd dom som "sample players".

Blir lite billigare. Dom flesta verkar göra sĂ„. Även Mac folk.

Intressant... sÄ jag skall alltsÄ ha PC hemma? Ryder vid tanken. =) Jag gled in pÄ soundonlines forum och skall frÄga runt dÀr hur de löst det som ngn (hehe) rekommenderade.

EDIT: Hittade massa med roliga tips dÀr pÄ setups m.m Nu Àr vÀrlden genast en ljusare och vackrare planet. EDIT 2: ska rÀtta lite, jag hittade alltsÄ folk som gjort det... hoppas pÄ svar. hehe

Redigerat av steflund
Postat

Äh - gör som jag - kör bĂ„de pc & mac. De Ă€r bara verktyg 😆

Dessutom Àr bÄda skit. Hoppas det kommer ett tredje alternativ.

Kolla Àven runt lite pÄ NS forumet:

http://www.northernsounds.com/forum/index.php?

DÀr kan man ocksÄ hitta en del nyfttig info. Eller frÄga.

NÀr det gÀller Colossus sÄ kommer det ett "group buy" pÄ det:

http://www.soundsonline-forums.com/showthread.php?t=4356

Postat

MÄste bara sÀga att jag Àlskar mitt Colossus!!!

Fast vet inte om mitt ram-minne alltid hĂ„ller med... 🙂

Postat
Köp annars nÄgra billiga PCŽs och anvÀnd dom som "sample players".

Intressant. Kan du tipsa om instruktioner för hur man gör detta pÄ smidigaste sÀtt?

• 1 mĂ„nad senare...
Postat (redigerat)

Ilio.com / Vienna m.m

Vilken verison Àr mest prisvÀrt. Har kollat runt lite pÄ thomann bl.a och det finns ju lite olika versioner att vÀlja mellan. Hur lÄngt rÀcker t.ex. VSL Solo Strings Sen finns det ju ocksÄ VSL Chamber Strings

Om man som jag Ă€r ute efter strĂ„kar som funkar till pop. BĂ„de strĂ„kar som funkar till lead slingor men Ă€ven som funkar att göra smĂ„ strĂ„karr med. Vilket skulle ni rekomendera? Som inte Ă€r allt för dyrt dvs 😉

Redigerat av Exil

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.