Jump to content
Annons

KRK RP5 vs Hz


Berra

Recommended Posts

Tjena!

Är det någon som vet om man måste komplettera krk rokit´s rp5-monitorer med en subbas om man håller på med elektronisk dansmusik?

De går ner till 53 hz, ungefär samma område dit många andra 5-tumsmonitorer når.

Går det att klara sig bra utan att veta vad som händer där nedanför?

Rp5 verkar bra och jag har inte direkt råd med dyrare grejer :rolleyes:

har även tillgång till akglurar som referens.

mvh Berra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Att de går ner till 53Hz innebär inte att de tvärdör exakt där. De spelar upp lägre frekvenser också, men allt svagare ju lägre i frekvens man kommer.

Det kan vara bra med en sub - men om du inte köper en bra (läs: dyr 😛 ) sub, så kommer det att låta just som en sub med satelliter, i stället för att låta som ett komplett system.

För att göra tillfälliga kontroller av vad som händer i de lägre regionerna, kan du skaffa en billig hembio-sub - men det blir inte roligt att köra med en sådan om man vill köra med den kontinuerligt inkopplad...

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Dina mixar är nog lite på lotto i nedre områdena utan sub. Med en sub som inte är anpassad till dina huvudmonitorer är du också ute och lottar, men med större sannolikhet att få allt rätt. Mixar du utan subwoofer, bör du kolla dina mixar t.ex i en bil eller dylikt där basena oftast är rikligt överstyrda..

Å andra sidan, klagar nån, kan du ju alttid säga att det nu bara är din stil.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Att de går ner till 53Hz innebär inte att de tvärdör exakt där. De spelar upp lägre frekvenser också, men allt svagare ju lägre i frekvens man kommer.

Det kan vara bra med en sub - men om du inte köper en bra (läs: dyr 😛 ) sub, så kommer det att låta just som en sub med satelliter, i stället för att låta som ett komplett system.

För att göra tillfälliga kontroller av vad som händer i de lägre regionerna, kan du skaffa en billig hembio-sub - men det blir inte roligt att köra med en sådan om man vill köra med den kontinuerligt inkopplad...

Hur bra en sub (billig eller dyr) fungerar ihop med huvudmonitorerna beror ju på rummet/stället den är placerad i och hur den är inställd, billiga subbar är ofta inte så dåliga på något annat än att spela riktigt högt...

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Med sub som sub kommer du åtminstone åt skitet som bara brummar och ställer till med fanskap. Den påminner dig om alla HPF på 30-50Hz som din mix kräver. Så en sub, om också en spy-sub, är bra att ha. I alla fall som tillfällig referens.

Link to comment
Dela på andra sajter

kanon, tack för svaren.

Men är det så att det mest är störande brus som kan röra sig i de nedre områdena eller är det själva "kropparna" på tex bas och kick som man missar när man inte hör frekvenser därifrån?

Dessutom så kan det väl vara svårt att ens höra så låga basljud när det handlar om närfältsmonitorer, även om de är kapabla till det.. eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Klipp allt under 30hz i mixen och håll tummarna att resten sitter som det ska...

Kör själv med KRK's RP5or och jag har inte fått några klagomål på mina mixar. Låtarna däremot är det lite si och så med.. Men där hjälper ju tyvärr inte monitorerna 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

allright 😉

"En ton på 20 Hz har en våglängd på cirka 17 meter så det är svårt att få plats med den i exempelvis ett mindre rum. Vanligt är därför att man filtrerar bort allt ljud under 25 - 30 Hz. Dessa toner hörs oftast inte men tar en massa effekt ur slutstegen och effekttålighet av högtalarna." utdrag ur artikel..

Det funkar antagligen ganska hyfsat med 5-tums då.. Jag vill ju bevara grannsämjan och kommer inte lira särskilt högt för egen del heller, plus att rummet är i minsta laget.

Tack för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

allright 🙂

"En ton på 20 Hz har en våglängd på cirka 17 meter så det är svårt att få plats med den i exempelvis ett mindre rum. Vanligt är därför att man filtrerar bort allt ljud under 25 - 30 Hz. Dessa toner hörs oftast inte men tar en massa effekt ur slutstegen och effekttålighet av högtalarna." utdrag ur artikel..

Det funkar antagligen ganska hyfsat med 5-tums då.. Jag vill ju bevara grannsämjan och kommer inte lira särskilt högt för egen del heller, plus att rummet är i minsta laget.

Tack för svar!

Det där är en sanning med modifikation.

Uttalandet om våglängden kontra rumsmått innebär ju att man aldrig skulle kunna uppfatta så låga frekvenser i ett litet rum, men det stämmer helt enkelt inte. Det blir däremot ingen risk att det byggs upp stående vågor vid så låga frekvenser, men det är en lite annan fråga... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

allright 🙂

"En ton på 20 Hz har en våglängd på cirka 17 meter så det är svårt att få plats med den i exempelvis ett mindre rum. Vanligt är därför att man filtrerar bort allt ljud under 25 - 30 Hz. Dessa toner hörs oftast inte men tar en massa effekt ur slutstegen och effekttålighet av högtalarna." utdrag ur artikel..

Det funkar antagligen ganska hyfsat med 5-tums då.. Jag vill ju bevara grannsämjan och kommer inte lira särskilt högt för egen del heller, plus att rummet är i minsta laget.

Tack för svar!

Det där är en sanning med modifikation.

Uttalandet om våglängden kontra rumsmått innebär ju att man aldrig skulle kunna uppfatta så låga frekvenser i ett litet rum, men det stämmer helt enkelt inte. Det blir däremot ingen risk att det byggs upp stående vågor vid så låga frekvenser, men det är en lite annan fråga... :rolleyes:

ok, jag får prova mig fram helt enkelt, rp5-orna är på väg iaf.

Kommer säkert bli fattigare på vägen men man måste ju ha något att lägga sitt över(läs under)flöd av pengar på 😄

tack för hjälpen Claes, glad påsk!

berra

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har själv ett par RP5 på ingång som jag funderar på att på sikt komplettera med en sub; mycket beroende på hur de artar sig. Kommer bara spela liveinstrument, så det blir ju inte mycket jobb med överdrivna synthbasar. Hursomhelst tycker jag man får mycket för pengarna med de monitorerna, att döma av den relativt korta lyssning jag gjorde i en närliggande butik...

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet med sub och basfrekvenser överhuvudtaget är att det du hör mest beror på rummet och inte vad som egentligen händer i mixen om du inte har ett bra akustiskt avpassat rum.

Referenslyssna i lurarna och var glad att du slipper alla stående vågor mm som skulle uppstå med en sub. 😏 Om du nu inte har ett jättebra rum vill säga...

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Fnns d et nåt sätt att räkna ut problemfrekvenser med hjälp av rummets dimensioner? Visst, man kan ju räkna ut våglängder, men eftersom rummen nu oftast rör sig kring 3-4 meter (antar jag) så är det ju inte helt lätt. Några färdiga formler nåstans att ta till? Räcker bokvägg, soffa och en massa möbler till för att ha en godtyvklig dämpning, eller måste man anstränga sig på riktigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Torwald; ball, vi får se hur det artar sig..

fintan; Nä, mitt rum är antagligen under all kritik 😆 men akglurarna går ju lågt, till 16 hz tror jag så det ska nog kunna gå att bilda sig en uppfattning den vägen, precis som du säger.

tsmalmbe; claes på forumet kanske har koll på sånt där..

ha d gött

Link to comment
Dela på andra sajter

...då får jag väl komma med standardsvaret... 🙁

HÄR hittar du tabeller över våglängder och vilka toner det motsvarar etc - så slipper du räkna. 😆

Värst problem får du med den frekvens vars halva våglängd motsvarar något rumsmått - och du får även problem med multiplar av halva våglängden, men mindre och mindre ju högre du kommer.

Ett exempel: Har du ett mått på 2.4m (ganska vanligt mått golv-tak), så kollar du alltså upp vilken frekvens som har en våglängd på ca 4.8m - och ser i tabellerna att det är runt 70Hz som du kan vänta dig värst problem. Vid 140Hz kan du också få problem, men troligen inte lika mycket...

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet med sub och basfrekvenser överhuvudtaget är att det du hör mest beror på rummet och inte vad som egentligen händer i mixen om du inte har ett bra akustiskt avpassat rum.

Referenslyssna i lurarna och var glad att du slipper alla stående vågor mm som skulle uppstå med en sub. 😳 Om du nu inte har ett jättebra rum vill säga...

Du slipper inte ståendevågor bara för att du inte har en sub. Tvärtom är det lättare att hitta en optimal plats för en sub för så jämn basåtergivning som möjligt. Sen kan du ha monitorerna närmre väggarna då du har en sub eftersom de då inte behöver gå lika lågt i frekvens. S

Som någon sa tidigare, skär rätt mycket lågbas i mixarna från kring 30 Hz, det blir mer energi till resten av spektrat. Kika på frekvenskurvan på en vanlig CD och se att de har väldigt lite energi så lågt. Men en sub är bra att ha iaf...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du slipper inte ståendevågor bara för att du inte har en sub. Tvärtom är det lättare att hitta en optimal plats för en sub för så jämn basåtergivning som möjligt. Sen kan du ha monitorerna närmre väggarna då du har en sub eftersom de då inte behöver gå lika lågt i frekvens. S

Nä man slipper inte problemen men det blir mindre utan en sub i ett dåligt rum.

Tanken med närfältsmonitorer är ju att sitta så pass nära högtalarna att man mestadels bara hör direktljudet och inte så mycket rumsreflektioner. Det blir nog svårt att placera subben lika nära öronen. Då är det bättre med hörlurar tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...