Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Det finns en vÀldigt bra guide pÄ M-audio's hemsida men av nÄgon anledning slutar den i stort sett mitt i en mening angÄende om hur man byter till standard pc.

nÄn som kan hjÀlpa?

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat

Maila M-Audio om att deras support sida Àr felaktig. De brukar svara snabbt!

Lasse Mongo (oregistrerad)
Postat

installera om och nÀr det stÄr i nedre fÀltet att "tryck F6 för SCSI-drivrutiner" tryck F5 och F6 alternerande (kommer inte ihÄg sÄ noga nÀr du ska trycka sÄ detta kommer att funka, annrs börjar du bara om med samma manöver" sÄ kommer du till en liten meny som du kan vÀlja "standard PC" sen gÄr du bara vidare som vanligt..........

Fyllan vÀrmer bÀst!

Postat

tack!

fast jag lĂ€ste nyss att standard pc inte rekommenderas för intel's senare chipsets (8xxx) och jag har ett sĂ„nt. sĂ„ jag ska nog skippa det dĂ€r. jag fĂ„r leva med knaster i cubase 😉

Postat
fast jag lÀste nyss att standard pc inte rekommenderas för intel's senare chipsets (8xxx) och jag har ett sÄnt. sÄ jag ska nog skippa det dÀr. jag fÄr leva med knaster i cubase :rolleyes:

Är du sĂ€ker pĂ„ att det Ă€r IRQ-konflikt som orsakar knaster?

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

I datorer med nya(re) chipset rekommenderas inte icke-ACPI (och APIC om möjligt) HAL's lÀngre. Knastret fÄr vi leva med. TyvÀrr.

pepe.. (oregistrerad)
Postat

How to deactivate ACPI before installing Windows (recommended method):

1. Before installing your Windows OS go into your BIOS and set Plug and Play OS to No.

2. During installation hit F6 when you are asked for updated device drivers (blue screen).

3. Then press F5 and choose Standard-PC.

Jag tvingades att ta till detta knep för att e-mu:s 1820M system överhuvudtaget skulle fungera tillfredstÀllande under Windows XP (moderkort Abit IS7-E2). Lösningen bör nog ses som sista utvÀgen nÀr inget annat hjÀlper. Hur som, jag har inte haft ett endaste problem med vare sig ljudkort eller annat efterÄt.

Lite andra tweakar: http://www.musicxp.net/tuning_tips.htm

http://www.musicxp.net/hardware_tips.htm

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Det betyder att XP i samarbete med de nya chipsettarna gör ett tillfredstÀllande jobb med att pyssla ihop alla IRQ:ar runt den (i princip enda) riktiga IRQ:n. OCH att drivrutinerna för ditt ljudkort troligen Àr tillverkade inom dom tvÄ senaste Ärena, och sÄledes klarar av att leva med detta.

Allt detta alltsÄ bÀttre Àn om du sjÀlv skulle "pyssla ihop" dina IRQ:n med en icke ACPI/APIC HAL, vilket Àr ett bottenlöst kÀrr om du inte har ett moderkort dÀr du kan stÀlla in IRQ:n per PCI-kortplats och för alla de integrerade featurerna. SÄna moderkort har jag inte sett pÄ en tid.

Vad du ÀndÄ vill se till Àr att dina PCI-kort och de integrerade grejerna inte ens anvÀnder pÄvarandra liggande virtuella IRQ:n. Typ IDE pÄ ditt ljudkort, dÄ slÄss dom med varandra varje gÄng du bandar in nÄt. Men serieporten kan du ha pÄ samma IRQ, eftersom du inte anvÀnder serieporten i studiobruk.

Disablera allt onödigt fÄn antingen BIOS eller Windows, sÄ att du inte anvÀnder onödiga virtuella IRQ-resurser.

Nej, din dator exploderar inte.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Kolla upp det hÀr med ACPI pÄ RME's sidor, dom har mycket bra generella texter om saken.

Postat

jag har disablat allt jag kan, och ljudkortet ligger pÄ en ensam IRQ (nummer 21!), men jag antar att den delar IRQ med nÄgon annan ÀndÄ eftersom IRQ's över 15 Àr virtuella.

jag upplever iaf knaster och vettefan vad jag ska göra Ät saken. det Àr surt.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

OK, har du dedikerad dator till din musikproduktion, sÄ kan du visst testa med en icke-ACPI HAL pÄ din XP: Det krÀver att du installerar en ny XP, och krÀver att du Àndrar i BIOSen (som pepe nÀmnde). Efter den Àndringen kan du inte mera boota in i din "vanliga" XP, för HALarna Àr icke-kompatibla (been there, done that).

Du kommer troligen att fÄ problem med de integrerade resurserna, USB, serial, etc. SÄ disablera allt sÄnt frÄn BIOSen. Installera sen XP och se om du fÄr nÄn skillnad. Om inte, kasta ut moderkortet och/eller ljudkortet. Fungerar det inte sen heller, Àr dom bara inte kompatibla.

Det först suger.

Postat

tack för tipsen, jag tror jag har bestĂ€mt mig för att jag stĂ„r ut med knastret tills jag fĂ„r en helt ny dator nĂ„ngĂ„ng i framtiden 😉

man fÄr vÀl köra med VST-freeze och sÄ rÀtt mkt sÄ gÄr det bra.

tack iaf

Postat

Jag skulle inte rekommendera ett byte frÄn ACPI till Standard-PC.

Jag har sett mÄnga datorburkar fÄ mycket sÀmre prestanda med Standard-PC, och nÄgra burkar fick tom. seriösa startproblem utan ACPI.

Vill du fÄ ut mer prestanda ur datorn, vÀljer du ACPI och optimerar pÄ alla andra hÄll i Windows. Det tjÀnar du mest pÄ.

Men...

Om du nu vill ha Standard-PC kan du lösa det - utan att ominstallera Windows

• Start-menyn
  • Kör...
  • Skriv devmgmt.msc och klicka OK.
  • Veckla ut Dator-fliken, och...
  • ...högerklicka pĂ„ din datortyp (sjĂ€lv har jag ACPI Uniprocessor PC)
  • Egenskaper
  • VĂ€xla till fliken Drivrutin
  • Uppdatera drivrutin
  • Ignorera frĂ„gan om Windows Update, sĂ„ vĂ€lj det sista alternativet och gĂ„ vidare.
  • Installera frĂ„n en lista eller angiven plats (avancerat)
  • NĂ€sta
  • Sök inte. Jag vĂ€ljer sjĂ€lv vilken drivrutin som ska installeras.
  • VĂ€lj Standard-PC och klicka NĂ€sta
  • OK.
  • Starta om datorn.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Linus rÄd fungerar, men pÄ ett sÀtt som 99% av fallen leder till större problem Àn de som det löser. Windows kommer att hÀrja och svÀrja, eftersom allt du har haft installerat nu finns pÄ andra stÀllen. IRQ:en rÀcker inte till, resurserna Àr andra etc. etc. Och allt sker pÄ en gÄng, inte i etapper som nÀr du installerar Windows pÄnytt. I vÀrsta fall (flere fall), startar inte Windows upp alls överhuvudtaget mera. Och om det startar, sÄ kan det vara lÄngsammara, knastrigare och sÀmra Àn tidigare.

YMMV

En ny separat XP-installation fungerar alltid bÀst. Framförallt dÄ du Àr ute efter att experimentera OM nÄnting blir bÀttre. Inga garantier.

Postat

kan det inte va pci latency som orsakar knaster...

Jag hade iaf liknande problem och fixade det genom att stÀlla latency pÄ mitt grafik kort.. som i mitt fall var problemet!!

laddade hem ett litet program som heter double dawg stÀllde in pci latencyn pÄ grafikkortet och sen har jag aldrig haft knaster Ä click ljud mer...

hÀr hittar du programet http://www.mark-knutson.com/t3/index.html

Finns i gratis version men dÄ mÄste man stÀlla latencyn varje gÄng man statar datorn ...

kan ju prova om det hjÀlper iaf....

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Har sjÀlv anvÀnt ATI-baserade (men inte manufakturerade) OMEGA-drivers, dÀr man ocksÄ kan stÀlle PCI-latencyn. TyvÀrr lyder inte mitt x800-kort ett skit vad jag stÀller in dÀr. Skall testa dubbelhunden meddetsamma och Äterkomma.

:::

NÄja, PCI-e kort kommer man ju inte Ät med det hÀr programmet. Höjde min FW-latency (sÄ att FW:n sku fÄ ta över PCI bussen helt om den sÄ vill alltsÄ), men sÄg ingensomhelst skillnad i prestandan.

Postat

man ska alltsĂ„ SÄNKA latencyn för grafikkortet för att fĂ„ mindre knaster i musikskapandet?

hur hjĂ€lper detta? dĂ„ man HÖJER latencyn pĂ„ ljudkortet fĂ„r man ju mindre knaster.

Postat

Latency pÄ ett grafikkort Àr hur lÄng tid den tilldelas tid. Om man sÀnker den lÀmnar man plats Ät ljudkortet.

Latency som du Àndrar med latency program Àr inte densamma som latencyn du Àndrar nÀr du spelar in.

Postat

okej

har skaffat programmet. det verkar inte göra nÄgon större skillnad dessvÀrre =/

i'm doomed to live a life with knaster 🙂

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Du kan ju alltid sĂ€ga att du anvĂ€nder dig mycket av Grungelizer-pluginen 😆

Postat

hehe precis 😏

fast jag fÄr inget knaster vid export till wav.

det Àr bara nÀr jag spelar upp med mycket vst laddat som knaster och hopp osv uppstÄr.

Postat
det Àr bara nÀr jag spelar upp med mycket vst laddat som knaster och hopp osv uppstÄr.

Nu börjar det ju faktiskt lÄta som för lÄg latency och CPU-tunga plugins...

Postat

Nu börjar det ju faktiskt lÄta som för lÄg latency och CPU-tunga plugins...

Och just dÀrför undrar jag fortfarande vilket ljudkort som anvÀnds, kan det vara ett USB-kort som Àr boven i dramat? Eller har jag missat infon nÄnstans?

/Majken

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Man fÄr vÀl INTE in knaster i wav-exporteringar (sÄvitt man inte gör de i realtid alltsÄ!), oberoende av om problemet Àr hÄrdwara eller CPU-tunga pluggar? Inte jag ivarje fall.

Vi vill ÀndÄ veta mera om hÄrdvaran som spelar med i detta drama!

Postat

Intel Pentium 4, 2048 mb ram, M-audio audiophile 2496 PCI kort.

Grejen Àr att CPU nivÄn ligger pÄ typ 25% sen helt plötsligt flyger den upp till 100, sÄ jag tror inte det Àr helt vanlig CPU överlastning, utan det Àr nÄgot som gÄr snett kÀnns det som.

Postat

Sker CPU-spikarna enbart nÀr du kör ett musikprogram?

Eller finns de dÀr direkt efter en Windows-uppstart?

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Men der dÀr lÄter som denormaliseringsproblem igen. Gör det samma sak dÄ du öppnar ett nytt projekt UTAN nÄnsomhelt plugg?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.