Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Det finns en väldigt bra guide på M-audio's hemsida men av någon anledning slutar den i stort sett mitt i en mening angående om hur man byter till standard pc.

nån som kan hjälpa?

Annons
Guest drloop
Posted

Maila M-Audio om att deras support sida är felaktig. De brukar svara snabbt!

Guest Lasse Mongo
Posted

installera om och när det står i nedre fältet att "tryck F6 för SCSI-drivrutiner" tryck F5 och F6 alternerande (kommer inte ihåg så noga när du ska trycka så detta kommer att funka, annrs börjar du bara om med samma manöver" så kommer du till en liten meny som du kan välja "standard PC" sen går du bara vidare som vanligt..........

Fyllan värmer bäst!

Posted

tack!

fast jag läste nyss att standard pc inte rekommenderas för intel's senare chipsets (8xxx) och jag har ett sånt. så jag ska nog skippa det där. jag får leva med knaster i cubase 😉

Posted
fast jag läste nyss att standard pc inte rekommenderas för intel's senare chipsets (8xxx) och jag har ett sånt. så jag ska nog skippa det där. jag får leva med knaster i cubase :rolleyes:

Är du säker på att det är IRQ-konflikt som orsakar knaster?

Guest tsmalmbe
Posted

I datorer med nya(re) chipset rekommenderas inte icke-ACPI (och APIC om möjligt) HAL's längre. Knastret får vi leva med. Tyvärr.

Guest pepe..
Posted

How to deactivate ACPI before installing Windows (recommended method):

1. Before installing your Windows OS go into your BIOS and set Plug and Play OS to No.

2. During installation hit F6 when you are asked for updated device drivers (blue screen).

3. Then press F5 and choose Standard-PC.

Jag tvingades att ta till detta knep för att e-mu:s 1820M system överhuvudtaget skulle fungera tillfredställande under Windows XP (moderkort Abit IS7-E2). Lösningen bör nog ses som sista utvägen när inget annat hjälper. Hur som, jag har inte haft ett endaste problem med vare sig ljudkort eller annat efteråt.

Lite andra tweakar: http://www.musicxp.net/tuning_tips.htm

http://www.musicxp.net/hardware_tips.htm

Guest tsmalmbe
Posted

Det betyder att XP i samarbete med de nya chipsettarna gör ett tillfredställande jobb med att pyssla ihop alla IRQ:ar runt den (i princip enda) riktiga IRQ:n. OCH att drivrutinerna för ditt ljudkort troligen är tillverkade inom dom två senaste årena, och således klarar av att leva med detta.

Allt detta alltså bättre än om du själv skulle "pyssla ihop" dina IRQ:n med en icke ACPI/APIC HAL, vilket är ett bottenlöst kärr om du inte har ett moderkort där du kan ställa in IRQ:n per PCI-kortplats och för alla de integrerade featurerna. Såna moderkort har jag inte sett på en tid.

Vad du ändå vill se till är att dina PCI-kort och de integrerade grejerna inte ens använder påvarandra liggande virtuella IRQ:n. Typ IDE på ditt ljudkort, då slåss dom med varandra varje gång du bandar in nåt. Men serieporten kan du ha på samma IRQ, eftersom du inte använder serieporten i studiobruk.

Disablera allt onödigt fån antingen BIOS eller Windows, så att du inte använder onödiga virtuella IRQ-resurser.

Nej, din dator exploderar inte.

Guest tsmalmbe
Posted

Kolla upp det här med ACPI på RME's sidor, dom har mycket bra generella texter om saken.

Posted

jag har disablat allt jag kan, och ljudkortet ligger på en ensam IRQ (nummer 21!), men jag antar att den delar IRQ med någon annan ändå eftersom IRQ's över 15 är virtuella.

jag upplever iaf knaster och vettefan vad jag ska göra åt saken. det är surt.

Guest tsmalmbe
Posted

OK, har du dedikerad dator till din musikproduktion, så kan du visst testa med en icke-ACPI HAL på din XP: Det kräver att du installerar en ny XP, och kräver att du ändrar i BIOSen (som pepe nämnde). Efter den ändringen kan du inte mera boota in i din "vanliga" XP, för HALarna är icke-kompatibla (been there, done that).

Du kommer troligen att få problem med de integrerade resurserna, USB, serial, etc. Så disablera allt sånt från BIOSen. Installera sen XP och se om du får nån skillnad. Om inte, kasta ut moderkortet och/eller ljudkortet. Fungerar det inte sen heller, är dom bara inte kompatibla.

Det först suger.

Posted

tack för tipsen, jag tror jag har bestämt mig för att jag står ut med knastret tills jag får en helt ny dator nångång i framtiden 😉

man får väl köra med VST-freeze och så rätt mkt så går det bra.

tack iaf

Posted

Jag skulle inte rekommendera ett byte från ACPI till Standard-PC.

Jag har sett många datorburkar få mycket sämre prestanda med Standard-PC, och några burkar fick tom. seriösa startproblem utan ACPI.

Vill du få ut mer prestanda ur datorn, väljer du ACPI och optimerar på alla andra håll i Windows. Det tjänar du mest på.

Men...

Om du nu vill ha Standard-PC kan du lösa det - utan att ominstallera Windows

• Start-menyn
  • Kör...
  • Skriv devmgmt.msc och klicka OK.
  • Veckla ut Dator-fliken, och...
  • ...högerklicka på din datortyp (själv har jag ACPI Uniprocessor PC)
  • Egenskaper
  • Växla till fliken Drivrutin
  • Uppdatera drivrutin
  • Ignorera frågan om Windows Update, så välj det sista alternativet och gå vidare.
  • Installera från en lista eller angiven plats (avancerat)
  • Nästa
  • Sök inte. Jag väljer själv vilken drivrutin som ska installeras.
  • Välj Standard-PC och klicka Nästa
  • OK.
  • Starta om datorn.

Guest tsmalmbe
Posted

Linus råd fungerar, men på ett sätt som 99% av fallen leder till större problem än de som det löser. Windows kommer att härja och svärja, eftersom allt du har haft installerat nu finns på andra ställen. IRQ:en räcker inte till, resurserna är andra etc. etc. Och allt sker på en gång, inte i etapper som när du installerar Windows pånytt. I värsta fall (flere fall), startar inte Windows upp alls överhuvudtaget mera. Och om det startar, så kan det vara långsammara, knastrigare och sämra än tidigare.

YMMV

En ny separat XP-installation fungerar alltid bäst. Framförallt då du är ute efter att experimentera OM nånting blir bättre. Inga garantier.

Posted

kan det inte va pci latency som orsakar knaster...

Jag hade iaf liknande problem och fixade det genom att ställa latency på mitt grafik kort.. som i mitt fall var problemet!!

laddade hem ett litet program som heter double dawg ställde in pci latencyn på grafikkortet och sen har jag aldrig haft knaster å click ljud mer...

här hittar du programet http://www.mark-knutson.com/t3/index.html

Finns i gratis version men då måste man ställa latencyn varje gång man statar datorn ...

kan ju prova om det hjälper iaf....

Guest tsmalmbe
Posted

Har själv använt ATI-baserade (men inte manufakturerade) OMEGA-drivers, där man också kan ställe PCI-latencyn. Tyvärr lyder inte mitt x800-kort ett skit vad jag ställer in där. Skall testa dubbelhunden meddetsamma och återkomma.

:::

Nåja, PCI-e kort kommer man ju inte åt med det här programmet. Höjde min FW-latency (så att FW:n sku få ta över PCI bussen helt om den så vill alltså), men såg ingensomhelst skillnad i prestandan.

Posted

man ska alltså SÄNKA latencyn för grafikkortet för att få mindre knaster i musikskapandet?

hur hjälper detta? då man HÖJER latencyn på ljudkortet får man ju mindre knaster.

Posted

Latency på ett grafikkort är hur lång tid den tilldelas tid. Om man sänker den lämnar man plats åt ljudkortet.

Latency som du ändrar med latency program är inte densamma som latencyn du ändrar när du spelar in.

Guest tsmalmbe
Posted

Du kan ju alltid säga att du använder dig mycket av Grungelizer-pluginen 😆

Posted

hehe precis 😏

fast jag får inget knaster vid export till wav.

det är bara när jag spelar upp med mycket vst laddat som knaster och hopp osv uppstår.

Posted
det är bara när jag spelar upp med mycket vst laddat som knaster och hopp osv uppstår.

Nu börjar det ju faktiskt låta som för låg latency och CPU-tunga plugins...

Posted

Nu börjar det ju faktiskt låta som för låg latency och CPU-tunga plugins...

Och just därför undrar jag fortfarande vilket ljudkort som används, kan det vara ett USB-kort som är boven i dramat? Eller har jag missat infon nånstans?

/Majken

Guest tsmalmbe
Posted

Man får väl INTE in knaster i wav-exporteringar (såvitt man inte gör de i realtid alltså!), oberoende av om problemet är hårdwara eller CPU-tunga pluggar? Inte jag ivarje fall.

Vi vill ändå veta mera om hårdvaran som spelar med i detta drama!

Posted

Intel Pentium 4, 2048 mb ram, M-audio audiophile 2496 PCI kort.

Grejen är att CPU nivån ligger på typ 25% sen helt plötsligt flyger den upp till 100, så jag tror inte det är helt vanlig CPU överlastning, utan det är något som går snett känns det som.

Posted

Sker CPU-spikarna enbart när du kör ett musikprogram?

Eller finns de där direkt efter en Windows-uppstart?

Guest tsmalmbe
Posted

Men der där låter som denormaliseringsproblem igen. Gör det samma sak då du öppnar ett nytt projekt UTAN nånsomhelt plugg?