Jump to content
Annons

The final Quest: Cubase SX VS Pro tools


Musiker81

Recommended Posts

Du läste rätt, The final Quest. Så nu är det bara för alla som vill att säga som mycket som möjligt om vad som är bra och dåligt om både Cubase SX och Pro tools. Och förhoppningsvis kommer man överrens om vilket program som verkligen är bäst, alltså bara så jädra bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tror inte att en sådan jämförelse kan/bör göras. De flesta som kommer att kommentera här har förmodligen mest erfarenhet av antingen det ena eller andra, och kommer självklart propsa för det, kanske helt utan att ha testat det andra. Sedan tycker jag att vi har kommit fram till i andra trådar att det egentligen inte finns ett "bästa" musikprogram, utan programmen passar alla olika. Det kommer säkert upp argument som:"PRO tools är bäst för det kör man i professionellastudios!" eller "Cubase är bäst för att det säljer mest" etc etc. Frågan är lite som att fråga vilken bil som är bäst. Volvo eller SAAB.

EDIT: Bara min åsikt, men hoppas ni kommer fram till något ändå. 😉

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår om du har beslutsångest och vill ha svar på dina frågor, men att du inte har fått ett för dig tillfredställande svar än trots dina många trådar i ämnet säger väl något om frågans komplexitet. I mitt tycke har du dock fått en hel del bra svar i följande trådar:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=2137

https://www.studio.se/index.php?showtopic=2245

Jag vet inte om du kan förvänta dig så mycket bättre svar än så utan att det blir rena partsinlägg om det ena eller andra systemets överlägsenhet. I ditt läge skulle jag nu försöka få en demonstration av Pro Tools. Eller ännu bättre; hitta någon kurs som lär ut grunderna. En tredje möjlighet (om du har tillgång till en dator med W98 eller Me) är att ladda hem Pro Tools FREE som du då kan köra utan den speciella hårdvara som annars krävs:

http://www.digidesign.com/products/prd_ove...product_id=1202

Den är något begränsad, men du får i alla fall en känsla för hur mjukvaran funkar och således om det passar ditt arbetssätt. Det är först då du har skaffat dig egen erfarenhet som du kan ta ett vettigt beslut.

Du har ett väldigt bra paket i dagsläget: Cubase SX och RME Hammerfall i en kraftig dator. Mitt förslag är att du lägger ned mer tid på att skapa musik än att oroa dig för att du kanske inte har den rätta utrustningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du läste rätt, The final Quest. Så nu är det bara för alla som vill att säga som mycket som möjligt om vad som är bra och dåligt om både Cubase SX och Pro tools. Och förhoppningsvis kommer man överrens om vilket program som verkligen är bäst, alltså bara så jädra bäst.

Ingen av dem är bäst. 😆 De är mkt bra båda två.

Jag använder båda.

Cubase 5.x.x för komposition/skiss/notutskrift (som jag använder en hel del) samt VSTi/Rewired Reason.

ProTools 5.2.1 för mix(allt från Cubase som audio)/slutproduktion (också för alla "rena" audioproduktioner; fyra grabbar och gitarrar, nån bas och en trummis, två grabbar/två tjejer/gitarrer/trummor/sax, en stråkkvartett, en Algerisk sångare/en Amerikansk bassist/en Amerikansk slagverkare/en Brittisk keyboardist, en Svensk sångare/en kontrabassist/en dragspelare/en dobrospelare/en trumpetare/en trombonist/en gitarrist samt en tubaspelande producent (jag).

Det finns inget rätt eller fel, bara vad som är rätt eller fel för dig . . .

Min åsikt

Midi/notbehandling, -utskrift/VSTi/låtskisser: Cubase

Audio inspelning/mixning/redigering: ProTools

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Har hört att det kan bli strul om man kör båda de programmen på samma dator? Tycker det verkar vara en bra lösning annars. Har du fått gå igenom några problem för att få det att flyta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hört att det kan bli strul om man kör båda de programmen på samma dator?

Varför skulle det bli strul? Inte i Macvärlden . . . 😆

Klart om jag försöker köra båda samtidigt (vilket jag försökt till en viss lycka) . . . 😳

Efter jag är klar med skiss etc med vsti osv så exporterar jag audio och importerar till PT

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry, kom på att man måste skriva vad det gäller för plattform. Själv har jag alltid haft PC (eller, IBM-kompatibel som det väl egentligen hette från början?), och har inga planer på att byta. Men det kanske man borde överväga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man ett fungerande system och gillar det så finns det ingen anledning att byta anser jag.

PC/mac spelar ingen roll . . . och det säger jag som bara har Mac; 6st. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...