Lasse Larsson (oregistrerad) Postat 10 april 2006 Postat 10 april 2006 Står i begrepp att återuppta mitt musikinspelande igen efter 11 år i dvala. Jag kommer att köra på en mycket potent PC. Men jag vet inte vad jag ska välja för inspelningsprogram. Jag kan få Logic 4.8 av en polare men noterar också att man med vissa ljudkort får Cubase LE på köpet. Vilket av dessa program tycker ni är bäst? Jag kommer spela in mest syntar men även en del gitarrer och rätt många sångpålägg. Jag HAR sökt på forumet utan att finna svar på denna fråga. Hoppas på råd och synpunkter. /Lasse
Piccazzo Postat 10 april 2006 Postat 10 april 2006 Personligen skulle jag välja cubase trots att jag själv har logic föt att 1. Logic 4.8 är en väldigt gammal version , fungerar vissrligen men det finns lite buggar och annat som förbättrats i senare versioner samt att Logic för PC inte existerar längre så någon support är det inte att tala om. 2. När du blivit van med programmet och tycker att du behöver mera funktioner är du tvungen att köpa en Mac isåfall. m.a.o börja med Cubase LE vilket gott och väl kommer täcka dina behov till en början , när du sedan känner att du behöver dessa extra funtioner ( om du ens behöver dom) så kan du uppgradera Cubase till SX isåfall...
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 11 april 2006 Postat 11 april 2006 5.2 funkar bra på PC även med Win XP har kört det ett tag nu. En del VST och VSTi funkar oxå bra. Problemet är väl att få tag på en laglig version och som sagts förut så finns ingen suport längre. Programmet i sig funkar bra i de flesta avseenden kan tex. köra en gitarrplugin och basplugin på inspelning samtidigt som flera audiospår tuffar och går med effekter på. Dom effekter som följer med i programmet är ganska ok och editeringen är helt ok oxå. Vet dessvärre inte så mycket om mididelen utom då att de flesta VSTi funkar bra dom lägger man på Audioinstrument spår. En sak är dock kass och det är det verkar som om att man inte kan bounca midi eller för den delen Audio instrument till track. Dvs. har du sånt i din mix då du måste spela över den till ett annat lagringsmedia tex annan dator. Eller loopa in ut ljudet igen i ljudkortet kanske via en hifi förstärkare eller en extern mixer på nåt snillrikt sätt så det inte blir feedback. Med bara audio så funkar det bra att bounca mixen till track dvs. mixa ner internt i Logic till ett stereospår. Cubase är ju ett jäkla bra program som många kör så ta en ordentlig funderare över det Logic kan ju bli en återvändsgata. För mig med mina behov så funkar det bra än så länge och inlärningströskeln i Cubase är för hög för att jag ska gå över, eller så är jag för lat 🙂 . Men jag har funderat på det mycket seriöst måste jag säga. Lycka till Göran
Piccazzo Postat 13 april 2006 Postat 13 april 2006 (redigerat) En sak är dock kass, det verkar som om att man inte kan bounca midi Midi är datainformation och går därmed inte att Bounca i något program. Att bounca ned Vst-instrument är däremot inget problem. 5.2 funkar bra på PC även med Win XP har kört det ett tag nu. Det finns en uppdatering till 5.5.1 som är den senaste PC-versionen,Finns att ladda ned hos emagic. Gjorde en sökning och tydligen har dom tagit bort uppdateringen men hittade en site som fortfarande har den för nedladdning. Logic 5.5.1 Update for Win inlärningströskeln i Cubase är för hög för att jag ska gå över inlärningströskeln i Logic är lika hög om inte högre men om man inte har tidigare erfarenheter så är det väl likvärdigt. Redigerat 13 april 2006 av Piccazzo
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 13 april 2006 Postat 13 april 2006 Jag har problem att bounca Audioinstrument, får det inte att funka har du nått tips så berätta gärna. Verkar inte funka i 5.2 har kollat manualen men hittar inget ska kolla igen. Men ärligt talat är det inte ganska kasst att det inte går att styra ut ljudet från midin över mixern så att det går att bounca. Det kan ju inte vara så svårt med tanke på allt annat gött som programmen klarar med glans. Om inlärningströskeln kan man nog diskutera, har upprepade gånger försökt mig på Cubase under åren men aldrig lyckats förstå mig på det. Logic funkade bättre för mig men förmodligen beror det på vilken typ av "Logic" man har lättast för. Men Midi verkar lite märkligt i Logic där gillar jag nog upplägget som fanns eller kanske fortfarande finns i Cakewalk. Gillar upplägget i Logics mixer den är ganska överskådlig och det är lätt att begripa sig på de basic funktioner man behöver i grundläget och även för mixdown. I alla fall som nybörjare. Klicka i arrangeläget så hamnar du i mixerläget tala om i vilken katalog waven ska hamna i (dit med VST/VSTi om du vill ha sånt) och tryck rec och spela in. In med inserts och bus sendar och mixa ner. Minimalt med inställningar som måste göras för att få igång ljudkortet och det är ju guld värt. Nåväl, men det största problemet är ju som sagt support och om man inte vill pröjsa ganska stora summor för att liksom hamna i en återvändsgränd så är Cubase minsann ett seriöst alternativ att överväga. Göran
Piccazzo Postat 13 april 2006 Postat 13 april 2006 Men ärligt talat är det inte ganska kasst att det inte går att styra ut ljudet från midin över mixern så att det går att bounca. Det kan ju inte vara så svårt med tanke på allt annat gött som programmen klarar med glans. Håller med , Midi har funnits sedan 80-talet och ingen har klurat ut en bra lösning hur man bouncar midi spår ? ? ? Att bounca ned audioinstrument till ren audio är inte svårare än att du solar kanalen ifråga och trycker på Bounce.Dock går detta enbart att en kanal åt gången. M.a.o allt som inte är avstängt kommer med. I Logic 6 kom funktionen att exportera " All tracks as audio files " vilket då tar och exporterar alla kanaler till egna audio filer (Mycket smidigt vid mixning ). Annas finns ju FX Freeze till XP som en variant/alternativ av nedbouncning
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 13 april 2006 Postat 13 april 2006 Tack för tipset fram till nu så har jag mixat ner till gamla datorn har en brännare i den med så det funkar ju. Men ibland så vill man att det ska gå fort så ditt tips kommer väl tillpass. Göran
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.