Jump to content
Annons

Recommended Posts

Guest emgard98
Posted

Har försökt lägga till effekter på ljudfil ett ex antal gånger och det går inte alls.

Det som är problemet är att när jag ska lägga på en effekt så vill jag att det t.ex. att rösten i låten ska bli mörkare och mörkare oh gå långsammare och långsammare. Eller något liknande. Men när jag försöker med detta så "markerar" jag den bit av låten som jag vill ska gå långsammare å sätter effekt på det så blir hela låten så iallafall.

Någon som förstår vad jag menar? (inte alltid så lätt) 😛

Är det även någon som har något annat tips på att lägga till effekter så skriv gärna. . .

Annons
Guest MarcusRombo
Posted

Dom effekter du lägger på mastern hamnar alltid på hela låten, däremot kan du markera en bit och köra med Wavelabs pitchbend! 😛

Posted

Eller markera, klicka Apply/Render i Master Section och välj att bara påverka markerat område.

Guest emgard98
Posted (edited)

Men hur gör jag för att t.e.x ska gå långsammare och långsammare? har det någonting med crossfadingen å göra?

Edited by emgard98
Posted (edited)
Men hur gör jag för att t.e.x ska gå långsammare och långsammare? har det någonting med crossfadingen å göra?

Vill du ha möjlighet att ångra så välj att skapa en ny ljudfil då du renderar. Då har du alltid kvar orginalet och kan labba hur mycket du vill

EDIT: emgard98 ändrade urspungsinlägget vilket gör att det ser ut som om jag svarar på nåt annat än vad frågan är 😄😎😛😎

Edited by hegobald
Posted

Markera den del av låten/ljudfilen di vill processa.. Välje sedan menyn "Process" där hittar du verktyget "Time stretch". Menyn du får upp är ganska självförklarande.. Vill du behålla ursprungstonarten så se till att ha "Preserve pitch" ibockad.

Blir det fel så kan du alltid ångra... 😛

Guest emgard98
Posted

aha. okej. Tack så mkt 😛

Posted
Men hur gör jag för att t.e.x ska gå långsammare och långsammare?

• Markera den delen av ljudfilen du vill påverka.
  • Tryck snabbkommandot B på tangentbordet, eller gå via Process-menyn och klicka på Pitch Bend...
  • Öka Range till det antalet halvtoner du vill låta pitchen variera över. 12 halvtoner (semitones) ger en oktav.
  • I fönstret ser du ditt markerade klipp uppritat, och två gula pluppar.
  • Den vänstra pluppen låter du ligga kvar på 0 - för att ljudklippet ska börja i normal pitch.
  • Den högra pluppen drar du ner till -12.
  • Klicka Apply.
  • Nu har det markerade området fått en pitch bend så att det går långsammare mot slutet.
  • Spara under nytt filnamn, så att du kan gå tillbaka till originalet ifall det skulle behövas.

Guest emgard98
Posted

Okej. provade detta. :rolleyes: blev helt okej =D.

Tänkte bara höra också om det finns några "färdiga" ljud i programmet. som t.ex. trumljud, eller något liknande?

Posted

Nej, Wavelab är ett ljudredigeringsprogram - inget musikprogram.