Jump to content
Annons

Digitaltrummor Medeli blir delay

Recommended Posts

Burnin Sven (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Köpte ett Medeli digitaltrumset på Musikbörsen haft det ett par dagar och det har funkat ganka bra med ikväll ja eller natt rättare sagt så sprack plastskinnet på virveln fan oxå. Nån mer som haft det här strulet? Funderar på att lämna tillbaka det kostar ju ändå 4500 spänn och då týcker man ju att det ska hålla att lira på. Det triggar oxå lite för långsamt när man spelar genom Battery. Fan igen det började så bra aldrig får man vara lycklig 🙂 .

Göran

Edit: läs mitt sista inlägg om delayen

Redigerat av Burnin Sven
Annons
Postat

Tjena skickade ett PM ja det måste ju hålla fan man slår ju på trummor 🙂 fast det heter spelar men det blir ju ganska hårt ändå även på riktiga trummor.

Postat (redigerat)
...men det blir ju ganska hårt ändå även på riktiga trummor.

Men du hamrar väl som om det gällde tredje världskriget? 🙂 Eller som den här liraren?

Redigerat av equality
Postat

🙂😆🙁 Det va en rackarns till liten krabat o kunna daska på kaggarna 😄 .

Nä riktigt så hårt blir det inte 😄 .

Postat

Nu när den värsta ilskan har lagt sig så blir det väl att jag byter den pad som gick sönder och ger det en chans till måste ju kolla upp hur det triggar och så. Det blir ju lite annorlunda mot att spela på ett riktigt set inte lättare i alla fall kort sagt 😏. I och med att man är en kratta på att lira från början så tar det ju en stund att luska ut om det faktiskt är en bra deal eller ej. Nåväl det är bara att köra på och testa. Nästa steg är runt 10 000 spänn och det är kanske lite väl mycket så jag får väl slita lite för att försöka få nån uppfattning om hur vettigt det här setet är. Jag hör av mig och infar om utgången.

Göran

Postat

Nä midihanteringen är för långsam det blir ett litet delay när man lirar via battery oavsett om jag kör det fristående eller inne i Logic. (Kan iofs. bli fräckt i rätt låt men det blir så jäkla svårt att lira när man måste ligga lite före och man är ju lite begränsad som trummis 😳 ). Det verkar inte finnas nåt sätt att snabba upp det på inte som jag kan hitta i alla fall.

Snälla om nån har nåt tips så hör av er.

Ljudmodulen som följer med funkar riktigt bra i det avseendet men ljuden duger inte till mycket dessvärre. Kan ju vara Delta 1010 som spökar står på ett fast värde på 2 millisekunder verkar inte som att det går att ändra det.

Göran

Postat (redigerat)

Kom på en genväg jag menar setet är ju billigt och man får väl vad man pröjsar för och man kanske får räkna med delay då. Men som sagt man kan ju spela med ljudmodulens ljud (som triggar bra) i lurarna mixat till låten via extern mixer samtidigt som man spelar in midin på ett spår som styrs till en utgång på ljudkortet som inte är med i ut i lurarna. Sen när det är inspelat kan man ju dra midispåret i synk med låten. Det borde ju funka.

Redigerat av Burnin Sven
Postat

Är du säker på att det är trummorna som ger en delay??? Jag tycker ju det låter troligare att det är något mjukvaru/hårdvaruproblem i din dator, och då spelar ju inte trummorna någon roll. Men som jag har ingen erfarenhet alls av detta så ignorera mitt inlägg lite lätt... 🙂

/H.

Postat

Nä inte hundra men jag har kollat det som jag vet om som kan vara problem utan att det fixat sig. Tänkte nästan lämna tillbaka det (oxå mycket på grund av det som pajade) men så kom jag på det här och då fixar det sig ju ändå och som sagt det är ju ett billigt set.

Göran

Postat

Mitt Delta 1010 står på lägsta latency läget går inte att sänka mer battery går inte att sänka är ett fast värde på 2 millisekunder. I logic går det inte att göra så mycket justeringar desvärre.

drloop (oregistrerad)
Postat
Är du säker på att det är trummorna som ger en delay??? Jag tycker ju det låter troligare att det är något mjukvaru/hårdvaruproblem i din dator, och då spelar ju inte trummorna någon roll. Men som jag har ingen erfarenhet alls av detta så ignorera mitt inlägg lite lätt... 🙂

/H.

Om du spelar in Midi signalen, använd din ljudmodul som lyssning.

Tag sedan och spela upp det med battery är det ur synk då också?

Om det är synk vid uppspelning så har du hög latency i ditt datorsystem.

Postat

Det är nåt sånt jag tänkte mig för att kunna dra midin i synk efteråt för ja det blir latency problem på midin oavsett. Har en PC med Asus kort 3000 Mhz 1 gig + Delta 1010 så där ligger nog ingen broms, systemet är oxå slimmat efter tips från diverse Win XP siter.

drloop (oregistrerad)
Postat
Det är nåt sånt jag tänkte mig för att kunna dra midin i synk efteråt för ja det blir latency problem på midin oavsett. Har en PC med Asus kort 3000 Mhz 1 gig + Delta 1010 så där ligger nog ingen broms, systemet är oxå slimmat efter tips från diverse Win XP siter.

Har du testat mitt idé? Nyfiken på hur det går för dig.

Postat

Jag har testat och det verkar inte synka. Men ska iofs. inte säga hundra för det har varit lite yrt man har ju meckat med både det ena och det andra under dom här dagarna för att försöka få till det så det kan hända att jag strulat till det. Ska dubbelkolla i kväll återkommer då med info.

Postat

drloop det verkar som om lyssningen är boven i dramat midisignalen kommer in fint och ok precis som du trodde. Spelade in både audio ut från boxen + midi signalen och dom synkar bra vid uppspelning. Bra tips tack för det.

Göran

Postat

Som före detta säljare i musikaffär, och något av en expert (faktiskt..!) på eltrummor, så kan jag säga:

Medeli gör inte bra grejer.

Deleyet ligger i triginterfacet, och har inte med MIDI att göra.

Att skinnet på paden sprack är inget fel på paden, det är ju bara att byta skinn. Fast det sitter ju riktiga skit-skinn på från början.

drloop (oregistrerad)
Postat
Som före detta säljare i musikaffär, och något av en expert (faktiskt..!) på eltrummor, så kan jag säga:

Att skinnet på paden sprack är inget fel på paden, det är ju bara att byta skinn. Fast det sitter ju riktiga skit-skinn på från början.

???

Postat

Vad tycker en expert (😲) om Yamaha's billigaste (DTXplorer tror jag det heter)?

Postat

Ja men du hefu det är väl klart att man inte får en rolls royce för 4500 spänn det tror jag nog alla fattar, finns det ett bättre set för dom pengarna så berätta för guds skull.

Det är väl för att ge folk info om mitt äventyr med digital trummor som jag startade den här tråden. Se mig som testpilot, ja iofs. så har jag väl gnällt lite oxå men det får ni väl ta då det är ju ändå jag som la ut stålarna 😏 .

Medelisetet är väl det billigaste någorlunda vettiga som finns nu så vitt jag vet och efter lite meckande, funderande, fått lite tips osv. så har jag kommit fram till att. Nä det är verkligen inte ett topset men det får man inte för 4500 spänn men det går nog att använda i en amatör hemstudio. Det triggar inte alltid 100 man kan få lägga till nåt slag. Snabba fills, virvlar och sånt kan nog bli lite problem så visst du får in och redigera och städa lite i trumspåret men det får man säkert också med nästa set som väl hamnar runt 11 000 spänn eller nåt med hage, pedaler och ev. hihatställ. Monitorlyssningen på midi ut (dvs. när man kör det genom Battery) är fördröjd i alla fall i mitt system så man får lyssna på burken som följer med och sen när det är klart så kör man Battery eller nån annan plugg.

Men framför allt det är skitskoj att lira trummor även för en sån riktig soptrummis i nybörjarläget som jag och i och med att jag är ganska kass på det så vill jag nog inte lägga ut mera stålar än vad Medelisetet kostar. Dom andra grejorna har ju kostat en hel del oxå och man sitter ju inte på en guldgruva direkt.

Göran

• 2 månader senare...
Postat

I princip spelar det väl NOLL roll vad kvalitén på trummodulens ljud är om man har tillgång till t. ex DFH Superior? Det är väl klart att känslan kanske är skit, men ljuden kan ändå bli underbara i det avseendet!

Postat

Jepp eller EZ drummer och om hörningen funkar utan för mycket delay.

Postat

Du skulle inte kunna skriva någon slags liten krönika eller något av det du känner till om digitaltrummor? Tror att det är många här som här väldigt intresserade, men fortfarande känner sig rådvilla om hur man ska tänka om dem.

Postat

Jag måste vika in och säga att jag var till Musikbörsen och frågade efter ett par Medelitrummor för att få prova och eventuellt köpa dem. Säljaren sa samma sak som hefu säger. "Medeli gör INTE bra grejjer."

Jag bad om en motivering vad det var som var så dåligt, man kunde ju trots allt använda dem till att koppla ihop med datorn och sen köra ut nåt sjysst samplebibliotek och ändå få dem att låta som gudar, trots att känslan kanske inte var lika bra som ett bättre trumset.

Han sa då att folk hade lämnat tillbaka sådana trummor på löpande band med olika anledningar, de hade tydligen dålig kvalité på de flesta sätt.

Postat

Det låter ju inte otroligt. Men hur bra måste man köpa för att det ska bli bra?

Postat

Riktigt bra då handlar det nog om runt 30 000 för ett Rolandset annars så har dom väl nåt runt 10 000 som säkert funkar vettigt i de flesta avseenden. Kolla Thoman annars dom kanske har nåt vettigt alternativ. Mitt Medeli funkar som jag skriver ovan och det är OK för det som jag kan lira i alla fall. Borde väl oxå funka att byta ut bara padsen och sen triggerinterfacet sen nån gång när man får råd borde gå att få dit på Medelihagen.

Göran

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.