Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat (redigerat)
Hej

Är det nĂ„gon som vet om man kan trycka kassetband och vart ?

PÄ min gamla bandspelare kan man trycka ner Rec (röd cirkel) och Play (ofta ofÀrgad triangel) samtidigt för att spela in (Obs! kan vara svÄrare Àn det lÄter). Oftast (som pÄ min pÀrla) sker inspelningen genom en inbyggd mikrofon som kan se ut som ett 1cm*0,7cm galler.

Vad vill du göra? Trycka sjÀlva designen pÄ kasetten?

...för dÄ vet jag inte.

Redigerat av mtornros
Postat (redigerat)
Hej

PÄ min gamla bandspelare kan man trycka ner Rec (röd cirkel) och Play (ofta ofÀrgad triangel) samtidigt för att spela in (Obs! kan vara svÄrare Àn det lÄter). Oftast (som pÄ min pÀrla) sker inspelningen genom en inbyggd mikrofon som kan se ut som ett 1cm*0,7cm galler.

...för dÄ vet jag inte.

Det du talar om Àr att spela in pÄ kasett. Killen vill vÀl antagligen trycka

sin demo pÄ kasett sÄ att han fÄr mÄnga pÄ en gÄng. För sÄ gjorde

man en gÄng i tiden för inte sÄ lÀnge sedan. UngefÀr nÀr du föddes.

TyvÀrr vet inte jag heller var man kan trycka kasetter.

Redigerat av auto mode
Postat (redigerat)
Hej

...för dÄ vet jag inte.

Det du talar om Àr att spela in pÄ kasett. Killen vill vÀl antagligen trycka

sin demo pÄ kasett sÄ att han fÄr mÄnga pÄ en gÄng. För sÄ gjorde

man en gÄng i tiden för inte sÄ lÀnge sedan. UngefÀr nÀr du föddes.

TyvÀrr vet inte jag heller var man kan trycka kasetter.

Jaha, för jag trodde han vill spela in pĂ„ kasett... 😆😆

EDIT: sorry, ska lĂ€mna denna trĂ„d. jag vet att du stĂ€llde en frĂ„ga och förmodligen vill ha ett seriöst svar. kĂ€nde suget i fingrarna bara... 🙂

Redigerat av mtornros
Postat

Kan tyvĂ€rr inte ge dig ett bĂ€ttre svar Ă€n Hennings men blir rĂ€tt nyfiken. 😄

Varför kassett? 😉

Postat
Kan tyvĂ€rr inte ge dig ett bĂ€ttre svar Ă€n Hennings men blir rĂ€tt nyfiken. 🙂

Varför kassett? 😉

För att det Ă€r sĂ„ jĂ€vlaÂŽ90? Behövs egentligen nĂ„got ytterligare svar? 😄

Postat

Skulle vÀl sÀga att det Àr sÄ jÀkla 80!

MultiAudio hÀr i Lund tillverkar sÄ vitt jag vet fortfarande kassetter (mycket kyrkomusik uppenbarligen) (pun intended).

www.multiaudio.se

Postat
Kan tyvĂ€rr inte ge dig ett bĂ€ttre svar Ă€n Hennings men blir rĂ€tt nyfiken. 🙂

Varför kassett? 😉

För att det Ă€r sĂ„ jĂ€vlaÂŽ90? Behövs egentligen nĂ„got ytterligare svar? 😄

Å fan!

Ramlade ur indiesvÀngen för rÀtt lÀnge sen. SÄ det har gÄtt ett varv nu, alltsÄ...

Postat (redigerat)

Om man nu skulle fÄ tag i en kasett var köper man i sÄ fall sÄnna dÀrna kasettbandspelare?

Redigerat av Hans
musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Man köper kassettbandspelare av Ågrens HiFi eller av Tele-HĂ„.

MultiAudio har jag sjÀlv erfarenhet av. De mÄngfaldigade en kassettmaster jag framstÀllt. Problemet var bara att det brusade ungefÀr 10 gÄnger mer pÄ de band jag fick frÄn dem!! Mastern fick jag som tur var tillbaka. Jag kommer faktiskt apropÄ detta att i vÄr framstÀlla ett antal ex av den igen, men nu sjÀlv och pÄ cd istÀllet! Det Àr ju inte meningen att det ska lÄta sÄ vansinnigt mycket sÀmre nÀr man lÀmnar in till ett s.k. seriöst företag. Jag klagade inte den gÄngen för mÄnga Är sedan, dels var jag rÀtt ung dÄ och inte lika bestÀmd som idag och dels sÄ lÀt jag dem bara tillverka sju stycken sÄ det rörde sig inte om stora summor och dels visste jag faktiskt inte om resultatet skulle bli bÀttre. Men det antar jag att man kan krÀva. De skrev ocksÄ pÄ sjÀlva kassetterna artist och titel har jag för mig.

TyvÀrr sÄ gjordes en slags mastring (vilket de alltid gör). I denna ingick att normalisera materialet och alla nivÄer höjdes i princip. Problemet var bara att dÄ steg bruset i höjden fruktansvÀrt. Denna erfarenhet Àr faktiskt det enda och viktiga skÀl som finns för att jag idag sjÀlv tvekar nÄgot fruktansvÀrt gÀllande om jag ska lÄta nÄgot företag nÄgonsin mastra mina verk igen!!!

Sedan fixar vÀl Àven dcm (det bÀsta företaget?) ocksÄ detta med kassetter har jag för mig?

Den viktigaste anledningen till att du vÀljer kassett framför cd Àr vÀl ÀndÄ att det blir billigare?! Men det har ingen tagit upp...

😉

bestÀllning//:musik

Redigerat av musik
Postat

Hehe.. kasett e skönt 😉 ..SlĂ€ppte en demo för drygt 3 Ă„r sedan bestĂ„ende av 100 egnhĂ€ndigt kopierade (nĂ„ja, nĂ€stan) kasetter.. billigare blev det knappast alls.. men grymt mycket trevligare Ă€n en sketen cd-r.. Om vi bara hade fĂ„tt tryck pĂ„ skiten sĂ„ hade det vart klockrent, sĂ„ jag förstĂ„r helt poĂ€ngen med denna trĂ„den. Kanske ska nĂ€mna att vi spelade blackmetal, och dĂ€r Ă€r det minsann ingen skam med kasetter, lĂ„ter skit gör det i alla fall 😄

Postat
Hehe.. kasett e skönt 😠 ..SlĂ€ppte en demo för drygt 3 Ă„r sedan bestĂ„ende av 100 egnhĂ€ndigt kopierade (nĂ„ja, nĂ€stan) kasetter.. billigare blev det knappast alls.. men grymt mycket trevligare Ă€n en sketen cd-r.. Om vi bara hade fĂ„tt tryck pĂ„ skiten sĂ„ hade det vart klockrent, sĂ„ jag förstĂ„r helt poĂ€ngen med denna trĂ„den. Kanske ska nĂ€mna att vi spelade blackmetal, och dĂ€r Ă€r det minsann ingen skam med kasetter, lĂ„ter skit gör det i alla fall 🙂

Haha, jag slÀppte ocksÄ en demo för ett antal Är sedan (tror det kan ha varit fyra) pÄ kassett med mitt gamla band The Fermats. Vi orkade göra fyrtio stycken med handmÄlade omslag. Det blir snyggt och det Àr roligt, men det Àr inte sÀrskilt praktiskt och nu förtiden har jag inte ens nÄgot kassettdÀck.

MarcusRombo (oregistrerad)
Postat
varför slÀnga kasettdÀck.

Japp. Det stÄr ju "tape out" pÄ mixern, och dÀr SKA det hÀnga en bandare.

SjÀlvklart. Men det har vÀl ÀndÄ alla fattat?!

Jag har gÄtt steget lÀngre. Jag har hÀngt pÄ 2 stycken!

Postat
varför slÀnga kasettdÀck. man kan ju anvÀnda dom till massa bra. jag har ett jvcdÀck frÄn myrorna som Àr assgrym att dista synthar med.

Jag har inte slĂ€ngt det, jag hade bara lĂ„nat det av mamma och pappa och lĂ€mnade tillbaka det nĂ€r jag flyttade frĂ„n dem. Har faktiskt inte saknat det 🙂

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat

Har det blivit retrocoolt med kasettdÀckskompression Àn?

Postat
Har det blivit retrocoolt med kasettdÀckskompression Àn?

Jag har provat nĂ„gra gĂ„nger att skapa slingor ala 80-talssyntpop och spelade in pĂ„ gamla kassettband. Sen samplade jag bandet och gjorde innegrej-och-modefluga-sidechain-remix-ala-Prydz. 😆

SĂ„ jag samplade mig sjĂ€lv istĂ€llet för att leta upp nĂ„n 80-talshit att arbeta om. 😆

Men om svajet, bruset och kompressionen frĂ„n kassetten Ă€r retro eller coolt, det kan jag dĂ€remot inte svara pĂ„ 😆

Postat

svajet, bruset och kompressionen frÄn kassetten Àr retro och jÀvligt coolt, och i allmÀnhet Àger allt,

förutom lp dÄ.

Postat
svajet, bruset och kompressionen frÄn kassetten Àr retro och jÀvligt coolt, och i allmÀnhet Àger allt,

förutom lp dÄ.

Japp, dÄ har det gÄtt ett varv.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Senaste foruminlĂ€ggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Just nu inloggade (Visa hela listan)

• Inga registrerade medlemmar Ă€r inloggade just nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.