Jump to content
Annons

Trycka kassetband


Desecrated

Recommended Posts

Annons
Hej

Är det någon som vet om man kan trycka kassetband och vart ?

På min gamla bandspelare kan man trycka ner Rec (röd cirkel) och Play (ofta ofärgad triangel) samtidigt för att spela in (Obs! kan vara svårare än det låter). Oftast (som på min pärla) sker inspelningen genom en inbyggd mikrofon som kan se ut som ett 1cm*0,7cm galler.

Vad vill du göra? Trycka själva designen på kasetten?

...för då vet jag inte.

Redigerat av mtornros
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Är det någon som vet om man kan trycka kassetband och vart ?

På min gamla bandspelare kan man trycka ner Rec (röd cirkel) och Play (ofta ofärgad triangel) samtidigt för att spela in (Obs! kan vara svårare än det låter). Oftast (som på min pärla) sker inspelningen genom en inbyggd mikrofon som kan se ut som ett 1cm*0,7cm galler.

Vad vill du göra? Trycka själva designen på kasetten?

...för då vet jag inte.

Det du talar om är att spela in på kasett. Killen vill väl antagligen trycka

sin demo på kasett så att han får många på en gång. För så gjorde

man en gång i tiden för inte så länge sedan. Ungefär när du föddes.

Tyvärr vet inte jag heller var man kan trycka kasetter.

Redigerat av auto mode
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Är det någon som vet om man kan trycka kassetband och vart ?

På min gamla bandspelare kan man trycka ner Rec (röd cirkel) och Play (ofta ofärgad triangel) samtidigt för att spela in (Obs! kan vara svårare än det låter). Oftast (som på min pärla) sker inspelningen genom en inbyggd mikrofon som kan se ut som ett 1cm*0,7cm galler.

Vad vill du göra? Trycka själva designen på kasetten?

...för då vet jag inte.

Det du talar om är att spela in på kasett. Killen vill väl antagligen trycka

sin demo på kasett så att han får många på en gång. För så gjorde

man en gång i tiden för inte så länge sedan. Ungefär när du föddes.

Tyvärr vet inte jag heller var man kan trycka kasetter.

Jaha, för jag trodde han vill spela in på kasett... 😆😆

EDIT: sorry, ska lämna denna tråd. jag vet att du ställde en fråga och förmodligen vill ha ett seriöst svar. kände suget i fingrarna bara... 🙂

Redigerat av mtornros
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan tyvärr inte ge dig ett bättre svar än Hennings men blir rätt nyfiken. 🙂

Varför kassett? 😉

För att det är så jävla´90? Behövs egentligen något ytterligare svar? 😄

Å fan!

Ramlade ur indiesvängen för rätt länge sen. Så det har gått ett varv nu, alltså...

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Man köper kassettbandspelare av Ågrens HiFi eller av Tele-Hå.

MultiAudio har jag själv erfarenhet av. De mångfaldigade en kassettmaster jag framställt. Problemet var bara att det brusade ungefär 10 gånger mer på de band jag fick från dem!! Mastern fick jag som tur var tillbaka. Jag kommer faktiskt apropå detta att i vår framställa ett antal ex av den igen, men nu själv och på cd istället! Det är ju inte meningen att det ska låta så vansinnigt mycket sämre när man lämnar in till ett s.k. seriöst företag. Jag klagade inte den gången för många år sedan, dels var jag rätt ung då och inte lika bestämd som idag och dels så lät jag dem bara tillverka sju stycken så det rörde sig inte om stora summor och dels visste jag faktiskt inte om resultatet skulle bli bättre. Men det antar jag att man kan kräva. De skrev också på själva kassetterna artist och titel har jag för mig.

Tyvärr så gjordes en slags mastring (vilket de alltid gör). I denna ingick att normalisera materialet och alla nivåer höjdes i princip. Problemet var bara att då steg bruset i höjden fruktansvärt. Denna erfarenhet är faktiskt det enda och viktiga skäl som finns för att jag idag själv tvekar något fruktansvärt gällande om jag ska låta något företag någonsin mastra mina verk igen!!!

Sedan fixar väl även dcm (det bästa företaget?) också detta med kassetter har jag för mig?

Den viktigaste anledningen till att du väljer kassett framför cd är väl ändå att det blir billigare?! Men det har ingen tagit upp...

😉

beställning//:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe.. kasett e skönt 😉 ..Släppte en demo för drygt 3 år sedan bestående av 100 egnhändigt kopierade (nåja, nästan) kasetter.. billigare blev det knappast alls.. men grymt mycket trevligare än en sketen cd-r.. Om vi bara hade fått tryck på skiten så hade det vart klockrent, så jag förstår helt poängen med denna tråden. Kanske ska nämna att vi spelade blackmetal, och där är det minsann ingen skam med kasetter, låter skit gör det i alla fall 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe.. kasett e skönt 😠 ..Släppte en demo för drygt 3 år sedan bestående av 100 egnhändigt kopierade (nåja, nästan) kasetter.. billigare blev det knappast alls.. men grymt mycket trevligare än en sketen cd-r.. Om vi bara hade fått tryck på skiten så hade det vart klockrent, så jag förstår helt poängen med denna tråden. Kanske ska nämna att vi spelade blackmetal, och där är det minsann ingen skam med kasetter, låter skit gör det i alla fall 🙂

Haha, jag släppte också en demo för ett antal år sedan (tror det kan ha varit fyra) på kassett med mitt gamla band The Fermats. Vi orkade göra fyrtio stycken med handmålade omslag. Det blir snyggt och det är roligt, men det är inte särskilt praktiskt och nu förtiden har jag inte ens något kassettdäck.

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
varför slänga kasettdäck.

Japp. Det står ju "tape out" på mixern, och där SKA det hänga en bandare.

Självklart. Men det har väl ändå alla fattat?!

Jag har gått steget längre. Jag har hängt på 2 stycken!

Link to comment
Dela på andra sajter

varför slänga kasettdäck. man kan ju använda dom till massa bra. jag har ett jvcdäck från myrorna som är assgrym att dista synthar med.

Jag har inte slängt det, jag hade bara lånat det av mamma och pappa och lämnade tillbaka det när jag flyttade från dem. Har faktiskt inte saknat det 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har det blivit retrocoolt med kasettdäckskompression än?

Jag har provat några gånger att skapa slingor ala 80-talssyntpop och spelade in på gamla kassettband. Sen samplade jag bandet och gjorde innegrej-och-modefluga-sidechain-remix-ala-Prydz. 😆

Så jag samplade mig själv istället för att leta upp nån 80-talshit att arbeta om. 😆

Men om svajet, bruset och kompressionen från kassetten är retro eller coolt, det kan jag däremot inte svara på 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...