Jump to content
Annons

Battery 2 i Cubase


Hellpig

Recommended Posts

Jag har just gått från Battery 1 till dito 2 men nu har jag upptäckt att de samplingar som jag spelar upp via B2 inte låter sig styras av Cubase velocitykontroll. Jodå, jag har läst i handboken men är väl trög - fattar inte - går inte bara med något enkelt val att switcha över så att Cubase styr velocity? Hoppas någon B2-expert här kan hjälpa till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Menar du att du vill automatisera funktionen via Cubase? annars är det ju superenkelt att knyta velocity till samplingen direkt i Battery... normalt så knyts inte velocity till volym när du lägger in en ny sampling i någon "container" och följdaktligen måste du själv tala om att velocity ska knytas till volym ( i det här fallet) eller något annat, sedan spara samplingen som en patch, alternativt spara låten i Cubase.

Är inte riktigt säker på om jag fattade rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja... snarare är det så att battery 2 svarar inte på volymförändringar. Alltså om jag öppnar upp en midisektion och väljer "Controller Lane" med velocity så spelar det ingen roll om jag sätter denna till 0 eller 127, det är samma utvolym. Samma sak om jag ändrar en hel midikanals volym - den påverkas inte. Jag kan gå in i mixern och välja "battery2-kanalen" och där ändra en hel midikanals volym. Men vad jag egentligen vill åstadkomma är att kunna ändra enstaka (i det här fallet) trummors volym för att skapa lite dynamik. Så här var det inte när jag körde med Battery 1... hilfe? ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kollat lite mer nu och upptäckte att jag kan styra velocityn på vissa samplingar men inte andra... det gör mig inte mycket klockare! Det är alltså inte standard trumkits från Battery utan diverse samplingar som jag pysslar ihop själv men - kan verkligen samplingen själv styra huruvida man kan ändra dess volym? 😉 Jag tycker det låter som en helt idiotisk fråga själv, det borde den inte kunna göra!! ... väl?! ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså: För de som läser det som skrivs så måste du applicera detta själv på de samplingar som du lägger in i Battery 2 i nya slots som är tomma, funktionen finns mitt framför näsan på dig om du bara kikar i nedre vänstra hörnet där kontrollsektionen ligger... en slider som går att ställa från -127 ->0<- + 127 och man kan styra en sjuherrans massa saker, bl.a Velocity till Volym..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har just gått från Battery 1 till dito 2 men nu har jag upptäckt att de samplingar som jag spelar upp via B2 inte låter sig styras av Cubase velocitykontroll. Jodå, jag har läst i handboken men är väl trög - fattar inte - går inte bara med något enkelt val att switcha över så att Cubase styr velocity? Hoppas någon B2-expert här kan hjälpa till!

Stötte på samma problem när jag bytte från B1 till B2. Du måste gå in under "modulation router", se MOD på bilden nedan, och ändra till velocity (vänster nedpilen) och volume (höger nedpilen). Båda står förmodligen på "none" nu och svarar därför inte på velocityändringar som du gör i Cubase.

Lycka till

Mvh / djonas

BATTERY2-scr_rgb_01.gif

Redigerat av djonas
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...