Jump to content
Annons

Tråkig söndag


Recommended Posts

LÅTNAMN:Stajo

ARTIST/GRUPP:Stajo

GENRE:pop

LÅTLÄNGD:2:16

KOMPOSITÖR:stajo

PRODUCENT:stajo

INSPELNINGSÅR:2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 2.7 Mb

STATUS: mja

Och så snöar det igen... vet inte om jag varit med om liknande förr??

Så då sätter man sig och försöker slutföra en låt. Längre än så här blir den nog inte. Tackar gudarna för det kanske någon säger 😉 . Slutet är jag nog mest nöjd med och det säger jag ju inte för att ni skall orka lyssna igenom hela 😮 .

Alltid roar man kanske någon.

TobeWithYou.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag gillar soundet du fått till i låten, fast sången känns lite "burkig" . Vill dock inte säga alltför mycket om det då mina kassa datorhögtalare till denna datorn gärna bidrar en hel del med burkljud.

Skön låt

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja..tjena alltså!

Tycker att din sång låter lite ansträngt..kanske fel tonart..låter lite bättre längre in när du går ned...ta ned den förslagsvis ett/två tonsteg..kläm i med magstöd..du använder övre delen av halsen..och det blir väldigt jobbigt att sjunga så i längden.

Tro mig - när jag började sjunga så använde jag samma teknik..sätt en hand på magen och spänn..ta ned den dom tonsteg du behöver,och kläm i för kung och fosterland.. 😉 ..tror att det kan bli betydligt bättre då..kanske är jag lite för långrandig..men som sagt,bara min åsikt.Du får väl höra vad dom andra säger också..övrigt ,sparar med det tills du fixat sången.

MVH

Harmonica mike

Link to comment
Dela på andra sajter

Kornsan

Lite burkigt är det nog så det är inte bara dina datorhögtalare 😱 . Kul att du tyckte den var skön!

Harmonica mike

Ansträngd är mitt andra namn 🙂. Det är en vanlig kommentar och jag jobbar på det. Tack för tipsen, har gått omkring och kännt på magen ett tag nu... Om jag tar ner den så fixar jag inte de låga toner längre fram i låten... hm pest eller kolera

Danabacken

jepp, jag är ju svensk 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Onödigt kort. En sån här låt kan gott vara lite längre, växa sig på liksom.

Bra låt annars och eget sound. Inte så burkigt hos mig (iaf inte lika burkigt som mina mixar brukar vara 🙂 ). Något ansträngd sång... Slappna av och låt det komma ut bara 🙂

Och varför inte prova att göra den på svenska?

Link to comment
Dela på andra sajter

bimbambop

Jo lite kort men jag är rädd att upprepa mig bara. Har verkligen fått kräka fram det sista, men skall fundera på något break och sedan kanske någon vers ref till.

De flesta låtar jag skriver är på svenska, denna är på engelska för att tjejen den är riktad till inte kan svenska 🙂 . Sången har jag problem med och det blir lite bättre för var gång, men det är som alla säger det gäller att slappna av. Tack för lyssningen och kritiken.

equality

Tack. Jo jag försöker ju lyssna på vad du och alla säger se ovan... Upptäckte i helgen att det nog finns en fram och baksida på min Röde N1A. Någon som ver om det stämmer? Alltså från ena hållet blir ljudet mycket varmare och mer bas går fram. Den ser ju lika dan ut från båda hållen?? Nu gapskrattar nog någon 😉 . Skall titta på trummorna, stämmer att den försvinner lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kornsan

Lite burkigt är det nog så det är inte bara dina datorhögtalare  🙂 . Kul att du tyckte den var skön!

Harmonica mike

Ansträngd är mitt andra namn 😉. Det är en vanlig kommentar och jag jobbar på det. Tack för tipsen, har gått omkring och kännt på magen ett tag nu... Om jag tar ner den så fixar jag inte de låga toner längre fram i låten... hm pest eller kolera

Danabacken

jepp, jag är ju svensk  🙂

Tja stajo..

Tillägger lite till min förra synpunkt..Din röst låter helt rätt,det är alltså inget fel på den..du behöver bara slipa på tekninken..jag har aldrig gått hos nån sångpedagog..det behövs inte om man bara vet hur man ska träna upp sin sång.

Jag kan dela med mig av hur jag gjorde för att hitta"magstödet"..jag hängde en en meter läng remsa från en toa rulle i överkant på en dörrpost,sedan sjöng jag starkare och starkare,,i början stod pappret ut som vid en orkan! Men efter några dagars träning kunde jag sjunga för full hals - och då menar jag HÖGT!!

Utan att pappret flyttade sig - då gick stora liljeholmens upp för mike.i och med det förstod jag att jag hade hittat den rätta tekniken!!

Man strävar efter att släppa igenom så lite luft som möjligt,det är det som är "magstödet.." Skulle tro att det går rätt fort för dig att hitta detta,för tonsäkerheten finns där redan 🥰 !!!

hoppas att du orkade läsa igenom det här..

MVH

Harmonica mike

Edit:Jag gick den långa vägen,,,man är ju lite till åren 🙂🙂 Hoppas att det här kan bli en "Shortcut" för dig..

Redigerat av Harmonica mike
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Tjena, gillar låten mer och mer för varje lyssning. Har nog inte så mycket mera att tillägga utöver det som är sagt redan förutom att det kanske händer lite mycket i låten på nått sätt. Jag menar många instrument alltså, kanske man skulle välja ut de viktigaste eller försöka få till separationen mellan dom lite grann. När du går ner i det lägre partiet i mitten så funkar din röst kanonbra då blir det riktigt fint och varmt o gott, borde få damen ifrågas (kan man skriva så? 😳 ) hjärta i brand. Ja så är det kort sagt.

Ha det gött där nere i södern.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Harmonica mike

Tack!! Denna meningen tror jag hjälper mig ganska mycket 'Man strävar efter att släppa igenom så lite luft som möjligt,det är det som är "magstödet.."'. Jag har inte riktigt fattat innan utan mer liksom pressat ut luften ur magen med en gång 🙂 och då inte fått till det för visst har jag hört talas om det här magstödet. Det blir ju faktiskt naturligt att man då spänner magen samtidigt som man inte pressar samman magen och på så sätt behåller volymen för akustikens skull. Kan det vara rätt tänkt?

Får se hur mycket jag kan träna, ganska lyhört här och grannarna tror nog jag håller på att bli galen om det blir för mycket 😄 .

Burnin Sven

Jo ja har ofta förmågan att lägga på, lägga på... tills det blir en gröt. Det är kanske lite mycket strax efter jag gått ner och stämsången kommer. Sedan luras man nog lite av att stämmorna inte är riktigt synkade, he he eller inte alls synkade kanske någon skull säga 😄 .

Visst är det så att låten har uppfyllt sitt syfte alldeles utmärkt 😄 . Jag är ledsen bimbambop men det kanske blir en och annan låt på engelska till 😎

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Harmonica mike

Tack!! Denna meningen tror jag hjälper mig ganska mycket 'Man strävar efter att släppa igenom så lite luft som möjligt,det är det som är "magstödet.."'. Jag har inte riktigt fattat innan utan mer liksom pressat ut luften ur magen med en gång 😄 och då inte fått till det för visst har jag hört talas om det här magstödet. Det blir ju faktiskt naturligt att man då spänner magen samtidigt som man inte pressar samman magen och på så sätt behåller volymen för akustikens skull. Kan det vara rätt tänkt?

Får se hur mycket jag kan träna, ganska lyhört här och grannarna tror nog jag håller på att bli galen om det blir för mycket 😆 .

Burnin Sven

Jo ja har ofta förmågan att lägga på, lägga på... tills det blir en gröt. Det är kanske lite mycket strax efter jag gått ner och stämsången kommer. Sedan luras man nog lite av att stämmorna inte är riktigt synkade, he he eller inte alls synkade kanske någon skull säga :rolleyes: .

Visst är det så att låten har uppfyllt sitt syfte alldeles utmärkt 😎 . Jag är ledsen bimbambop men det kanske blir en och annan låt på engelska till 😉

Tack!

Tja igen stajo..

Läst ditt mess..jag tänkte så här..om du vill så mailar jag dig "vid sidan om så att säga"dom fyra olika sångtekniker som kan vara bra att känna till..brinner verkligen för det här..för jag gillar tonen i din röst,och jag vet att det går att göra mycket bättre,i typ c-dur..

Falsett..

övre delen av halsen..(där du ligger)

vanliga bröst toner..Där jag skulle vilja att du låg!

samt fullt magstöd..

Tror att det blir lättare för dig att förstå skillnaden då.

Kommentera här eller skicka ett mess, så sjunger jag in det på en fil..

MVH

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...