Jump to content
Annons

Men flickor?!?


Charles (oregistrerad)

Recommended Posts

Charles (oregistrerad)

Nu har det vart några trådar med gitarrister men den enda kvinnliga gitarrist jag tror jag hörde någon nämna var Eva Cassidy.

Själv är jag jäkligt dålig på kvinnliga gitarrister känner typ till Cassidy och Bonnie Rait som är duktiga.

Kan någon komma på några fler? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hm...när jag tänker efter så är det faktiskt för få gitarrister av det motsatta könet vilket jag tycker är skittrist.

Har ej hört Jennifer Batten men har läst om henne så det borde vara nåt att kolla upp, hon lär vara bra.

Gillar Lita Ford men ej för hennes gitarr spel utan för hennes musik.

Sen Har vi The great Kat som jag egentligen tycker lät mer än bra.

Det finns egentligen inga "Gitarrhjältinnor" som det finns "Gitarrhjältar", fast jag har en teori där, tjejerna har ej samma behov att flasha utan lägger energin på att göra bra låtar vilka de lyckas bra med.

Varför har de egentligen hamnat i skymundan??? Det hör kanske hemma i En annan tråd kanske och förmodligen skulle den frågan mynna ut i något politiskt...

men det är värt att fundera över.

Gjorde en google sökning på "female guitarists" och självklart var det "Hottiest female guitarists" som dök upp bland resultaten...såklart 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Först måste jag bara säga att jag inte är så förtjust i gitarronani .. jag gillar enkelhet och stil .. less is more ..

När jag såg tråden fick jag minnen från Drain-tiden .. dom var rätt sköna .. och tänkte här lägga in att Flavia Canel var rätt skön på guran i det bandet ..

Nu blev jag lite intresserad av vad hon gjorde nu .. och det visar sig att hon blivit bassist 😳(i bandet Blowsight)

http://www.mng-management.com/blowsight/pics/photo1.jpg

jaha .. då vet jag ingen annan ..

JO fan .. nu kom jag på .. Ani Difranco kan göra saker på ackeguran som är fantastiska ..

Link to comment
Dela på andra sajter

Har alltid undrat varför det inte finns så många kvinnliga gitarrister(förutom Jennifer Batten) som spelar gitarr med samma tekniska inriktning som alla manliga gitarrvirtuoser! Jag menar tjejer har ju lika många fingrar som killar! Dom kanske är smartare än oss och anser att snabba räkor är totalt intressanta!? Eller så är det helt enkelt ett resultat av det samhälle vi lever i som gör att tjejer inte får tillfälle att lära sig för att "tjejer ska inte spela gitarr" och dom trycks ned i tidig ålder? Det kanske ligger nåt i alla feministers åsikter? Vad vet jag? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menar tjejer har ju lika många fingrar som killar!

Jo men tänk på att vi har svagare händer. Och mindre fingertoppar som lätt hamnar mellan strängar. När det gäller improvisation tror jag det underlättar med spatsial förmåga (något killar i allmänhet har mer av), men är inte säker. Vi blir också lättare hörselskadade (bränt barn skyr marshallstacken).

Link to comment
Dela på andra sajter

Charles (oregistrerad)

Kul att det fick lite uppmärksamhet! Tycker själv att det är väldigt intressant och konstigt att alltid finns det grabbar man kan snacka med o pratat om vilka gitarrister som är bra och varför men det är inte ofta tjejer är så intresserad. Men nu har jag i alla fall fått ltie kul namn och kolla upp 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

På den tekniska fronten är Jennifer Batten alltid intressant. Hennes album tribal rage är väldigt bra och intressant. Någon sorts world music möter rock.

En annan gitarrist jag gillar är Inda Arie, hon har en härlig spelstil och en otroligt fin röst. Kolla in henne ifall ni gillar lite soft soul. (Neo-soul tror jag till och med att dom kallar hennes genre 🙂)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men tänk på att vi har svagare händer. Och mindre fingertoppar som lätt hamnar mellan strängar.

Detdär är ju en rätt klen ursäkt tycker jag. Jag menar jag skulle lätt kunna skylla det faktum att jag inte kan spela gitarr på mina stora klumpiga händer och dåliga motorik, för det är ju definitivt en fysisk begränsning jag har. Men sanningen är ju att det beror på att jag inte övat helt enkelt. Hade jag gjort det så hade jag trots mina fysiska begränsningar kunnat bli en tekniskt duktig gitarrist.

Tror snarare det handlar om att tjejer oftare finner mer tillfredställelse i substans än teknik.

Sen är de väl smarta nog att inse att det finns roligare saker att göra än att sitta instängd på sitt rum och öva skalor 8 timmar om dagen. Men inom den klassiska musiken finns det nog tillräckligt många som motbevisar den tesen 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Charles (oregistrerad)

Men alltså jag tycker många pratar om teknik och så att det inte är så mycket tjejer som skulle va intresserade utav sånt? Men måste man va super teknisk för att bli en kände gitarrhjälte/hjältina? Jag tycker att man måste juh kunna utmärka sig iaf eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Detdär är ju en rätt klen ursäkt tycker jag. Jag menar jag skulle lätt kunna skylla det faktum att jag inte kan spela gitarr på mina stora klumpiga händer och dåliga motorik, för det är ju definitivt en fysisk begränsning jag har. Men sanningen är ju att det beror på att jag inte övat helt enkelt. Hade jag gjort det så hade jag trots mina fysiska begränsningar kunnat bli en tekniskt duktig gitarrist.

Jag talar bara av egen erfarenhet. Alla kanske inte har så svaga händer som jag och dessutom fruktansvärt sneda pekfingrar. 😉

Jag har iaf övat jättemycket i mina dar och visst, jag kan lira staccato-16-delar i 160 bpm men inte mer än så.

Tror snarare det handlar om att tjejer oftare finner mer tillfredställelse i substans än teknik.

Sen är de väl smarta nog att inse att det finns roligare saker att göra än att sitta instängd på sitt rum och öva skalor 8 timmar om dagen.

Då har du inte träffat mig. Jag kan få vilken gitarrkille som helst att somna när jag drar igång och pratar om Marty Friedmans vibrato, eller liknande. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Då har du inte träffat mig. Jag kan få vilken gitarrkille som helst att somna när jag drar igång och pratar om Marty Friedmans vibrato, eller liknande. 😉

Nu generaliserade jag ju väldigt mycket och använde ord som "oftare" eftersom jag vet att det finns väldigt många som inte passar in i ramen. Jag är ju tex. kille som inte är det minsta intresserad av teknisk brillians, så jag passar ju inte heller i min generalisering.

Men killar har ju en tradition i att fokusera mer på teknik än helhet och substans, och jag tror ärligt talat det hänger mer på det än på fyskiska egenskaper, även om de definitivt sätter sina begränsningar, men det gäller ju oavsett kön. Hur många killar tror du inte det finns som övat och övat men funnit att deras begränsningar låg ganska lågt ner?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Då har du inte träffat mig. Jag kan få vilken gitarrkille som helst att somna när jag drar igång och pratar om Marty Friedmans vibrato, eller liknande.  🙂

Vill du gifta dig med mig? 🙂

Förresten är Nina Ramsby är min gitarridol.

Redigerat av abbegitarr
Link to comment
Dela på andra sajter

Då har du inte träffat mig. Jag kan få vilken gitarrkille som helst att somna när jag drar igång och pratar om Marty Friedmans vibrato, eller liknande.  🙂

Vill du gifta dig med mig? 🙂

Förresten är Nina Ramsby är min gitarridol.

Forumbröllop? 🙂🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så är det helt enkelt ett resultat av det samhälle vi lever i som gör att tjejer inte får tillfälle att lära sig för att "tjejer ska inte spela gitarr" och dom trycks ned i tidig ålder?

Det tror jag! Det är högst osannolikt att det finns färre kvinnliga gitarrister än manliga pga att tjejer skulle vara klenare (hur mycket styrka behövs för att spela gitarr? 🙂 ), inte gillar tekniska saker eller är födda sämre på att improvisera.

Det är ju samhället som formar oss. Titta bara i en annonstidning med leksaker för barn. På ena sidan ser man den häftiga killen spela gitarr och på den andra sidan står en söt tjej omgiven av rosa färg och kollar på honom, eller kanske sjunger hon.

Jag tycker inte att tjejer blir uppmuntrade till improvisationsbaserad musik. Tjejer spelar mest klassiskt. Men det är en ond cirkel. Vi börjar nästan tro att det ligger i den fysiska naturen att tjejer skulle vara sämre på improvisation.

Link to comment
Dela på andra sajter

det gamla legendariska countrybandet carter family hade en kvinnlig gitarrist som var (är?) helt fenomenal. hon la alla basgångar med tummen och spelade melodierna på akustisk gitarr. från 40-talet nån gång.

Skulle precis nämna henne. Jag skulle vilja hävda att det knappt finns någon mer stilbildande gitarrist alla kategorier, män som kvinnor, än Maybelle Carter. Tyvärr knappt någon mer förbisedd heller. Vad annars kan man kalla den gitarristen som ses som den som introducerade root-five komp? Något som man ju måste säga har definierat hela 1900-talets populärmusik...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...