Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag sitter och kollar på "Så ska det låta" och reflerkterar över att de medverkande använder en typ av väldigt små mygg-mickar. Jag vet inte exakt vad det är för modell men denna typ av mickar ser man ju ofta, speciellt på konserter med typ Brittan ( ehh...har jag hört ) när de flänger runt ( fast å andra sidan sjunger väl hon playback så det är väl skit samma 😆 ).

Det jag bara reflekterar över är att det ständigt pågår en debatt här om vilka svindyra mickar man ska ha, och hur man ska isolera rummet, och byta möblera på rätt sätt för att ackustiken ska fungera perfekt. Nu vill inte jag påstå att jag är någon överdriven audiofil men jag tycker att det låter väldigt bra i t ex program som "Så ska det låta". Jag förstår att de här mickarna inte kostar smågodis precis men jag kan tydligt se att de de inte har några äggkartonger uppspikade på väggen bakom, eller kör med slutna hörlurar för att inte få något läck.

Jag har alltid misstänkt att hela den här debatten om det perfekta ljudet har varit överdirven och detta tycker jag bara är ännu ett bevis på detta. Fast jag vet inte. Ni andra kanske tycker att ljudet på "Så ska det låta" är så hemskt så att ni vill krypa in under sängen och gömma er? :rolleyes:

Annons
Postat (redigerat)

Det är ju live (även om det är inspelat... :rolleyes: ) och dessutom inte särskilt noga eftersom det bara är på lek.

Sådana micar är minst sagt begränsade när det gäller ljudkvaliteten - men de är skitbra för livebruk.

Redigerat av Claes
Postat

Jovisst är det live, men jag skulle inte rygga tillbaka om jag hörde detta ljudet på en skiva.

Vet du hur mycket en dylik mick kostar?

Postat

Jag håller med dig, Pluffo. Nog är väl micksnacket här på forumet lite väl överdrivet..?

*Kastar sten i glashus*

😆😮:rolleyes:

Postat

Det beror ju helt klart på vart man sätter ribban, finns ju många som spelar in sång med bra resultat med en helt vanlig sm57, passar ju till viss musik.

Sen kan jag i viss mån hålla med, håller precis på med ett eget inspelningsprojekt och använder min SP B1 till sången genom min ART Dps preamp i mitt eget sovrum (förvisso ganska dämpat av säng och gardiner men ej akustikbehandlat) och skillnaden då jag spelar in med säg en U87:a i skolans miljonstudio är inte gigantisk...Sen tror jag att i tex så ska det låta så måste de ha rätt skapliga kompressorer eftersom man inte kan använda mickteknik med en mygga (plus rätt skapliga tekniker)

Så klart kan det bli mycket snack om mickar osv och i slutändan handlar det endast om hur bra sångaren är och hur bra låten är. Men självklart så kan ju ett perfekt ljud höja upp låten och sångaren. Och det här är ju ändå ett studioforum där iaf jag bla läser för att få tips om bra utrustning.

Postat

Anledningen till att det inte är så mkt läck är väl för att live mickar oftast är dynamiska eller?

Postat

Kallemio: Jovisst...Men då är det ju bara att kopiera koncepter och strunta i skumplastväggar då.

Postat

Nej läck har ingen ting med dynamisk eller kondensator mick att göra, upptagningskaraktäristiken är det som avgör, mer riktad=mindre läck

Postat

Ofta är det väl DPA-myggor, kanske 4065, 4066 eller 4067. Kolla på DPA-s hemsida.

http://www.dpamicrophones.com/

Själva micken kostar kring 5.000:-. Man kommer lite billigare undan, sådär 4000:- om man väljer bara myggan, till exempel 4060.

4060 är för en alldeles utmärkt omni-mik för olika sorters inspelning. Det finns dom som använder två stycken som huvudpar för stereoinspelning. Även utmärkt som mick på fiol/gitarr/blås. Den ser ut som en leksak men är riktigt bra.

http://www.soundonsound.com/sos/mar98/articles/danish.html

http://www.soundonsound.com/sos/oct03/arti.../dpaimk4061.htm

Förutom micken behöver man antingen en mikstärkare eller en radiosändare. Det är en mycket lite specialkontakt i änden på den fasta kabeln. Ett alternativ är en övergång från den kontakten till vanlig 48V fantom-matning, DAD 6001. Själva micken går på 5 till 10V så där är några motstånd och kondingar inuti.

Och ja, den skulle fungera utmärkt på en inspelning. Men sjunger du i badrummet så kommer det märkas även med en sån mick.

Även om studion inte ser ljudbehandlad ut så är det en stor lokal med rejält högt i tak. Det syns väl inte i bild, men 10 meter skulle jag gissa på, så inga reflexer därifrån.

G.

Postat

DPA är bra grejer, sen finns det t.ex. Countryman som används ibland. Om man är uppmärksam så kan man se att i vissa program så snackar programledarna i headset, men så fort det ska sjungas eller pratas högt (Om t.ex. publiken applåderar när programmet är slut) så brukar det användas handmick. Detta pga att headseten inte håller och/eller att sändaren är gainad för vanligt tal och helt enkelt distar om man sjunger och skriker.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.