Jump to content
Annons

Stråkinspelning i kyrka


frelin

Recommended Posts

Jag och en kompis har som projektarbete att spela in en skiva. Vi har jobbat ett tag och har grunder till ett par låtar. På lördag är det dags att spela in stråkar på tre av dom. Vi har skrivit noter till våra tre musiker, två viloinister och en cellist.

Vi ska spela in detta i kyrkan. Vi har till vårt förfogande, två Superlux CM-H8K små membransmicar som vi tänkte sätta på varsin fiol. Vi har en MXL 990 som vi tänkte köra på cellon. Som stereopar tänkte vi sätta MXL 603s.

Kyrkan ser ut såhär:

IMG_0424.JPG

IMG_0425.JPG

Nu till våra två funderingar:

1. Hur ska vi placera ut musikerna? Vi har tänkt cellon i mitten och varsin fiol på flankerna. Vi tänker sätta stolarna i en så bra halvcirkel som det går med tanke på hur lite plats där finns framme i kyrkan.

2. Vilken stereouppmikning är att föredra? Vi tänkte kanske på A+B. Hur långt mellan de båda mikrofonerna och hur långt mellan mikrofonerna och musikerna? Är Ortf ett bättre val, eller rent av X/Y 😕 ? Vi har en stereoskena så alla tre är möjliga...

Var och pratade med prästen idag och han lånade ut ytterliggare en mikrofon, Shure beta 87 som vi tänkte experimentera och sätta längst bak i Kyrkan, möjligen på orgelläktaren för att se ifall det blir schysst rumsklang.

Om ni undrar så har vi ett Motu 896HD och en iBook G4 med Logic Express 7.1.

Här är länkarna till låtarna. OSB bara arbetsnamn ännu 😕

Dom är även kasst mixade, egentligen bara nerbouncade från Logic men det är mest för att få en kännsla.

Raindrops

Wind Whispers

Ideals

Ha en trevlig och rolig helg, det kommer i alla fall jag att ha 😳. Och hoppas ni hinner svara innan vi ska dit imorgon.

MVH Oskar

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag hinner inte svara ordentligt, men några tankar.

- kyrkor brukar ha massa efterklang. För pop vill man inte ha samma sorts efterklang, det blir mest grötigt. För pop vill man i stället närmicka och lägga på eko i efterhand.

- värst akustik brukar var i mitten av rummet, särskilt om det är en kupol. Undvik mitt i.

- ORTF ger bäst stereobild, men går inte alltid att lägga ihop till mono. XY ger en sämre stereobild men går utmärkt att lägga ihop till mono.

- sittning - låt musikerna välja själva. Antagligen vill de sitta fioler till vänster (sett framifrån) och cello till höger.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,jag antar att ni valt en kyrka pga att ni vill ha den klangen,annars vore det väl bättre i en kontrollerad studiomiljö, så utnyttja ni kyrkorummet till fullo istället tycker jag, sätt musikerna där framme-micka upp dom på ett par meters avstånd, kör gärna med den där beta micken nån annanstans på ett större avstånd förstås-LYSSNA efter bra spots...(fast jag vet inte vad det är för mick ärligt talat-hoppas det är en känslig kondensator i alla fall,har för mig att betorna är dynamiska...)

AB skulle jag personligen välja! 😛 strunta i närmickningen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är svårt att spela in i kyrkor. Visst kan man få en fin efterklang, men räkna med annat otrevligt som kommer med på köpet (brus, biljud, oljud osv). Säkra upp med närmickning i vilket fall är mitt råd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Anledningen att vi vill vara i Kyrkan är att vårt studiorum är sjult litet och är helt dämpat. Skulle blir väldigt trångt att spea in där. Kan knappast ha stereomikrning där för det är för litet.

Tänkte ju att klangen skulle vara fin. Jag tror ju att det kommer bli bra för kyrkan i fråga har fin akustik.

Beta 87 är en kondensatormikrofon, därför vi lånade den 😲

Vi väljer antagligen A+B på stereoparet. Förstod inte riktigt varför vi skulle välja att lägga ihop det till mono... Är väl bara för radio det måste vara mono?

Hoppas det där med pop var en generalisering, vet iofs inte vad jag ska kalla genren vi har gjort musik i...

/Oskar

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ni då vill ha efterklang varför närmika? Kör vanlig stereo A+B cirka 3 meter ifrån. Annars kunde ni lika gärna spela in i studio var för sig och dra till kyrkan och spela upp det snustorra (med bra stärkare och på lika hög volym) och göra olika tagningar. Tänk på att sstråket låter framåt och uppåt, så sätt mikrofonerna på cirka 3 meters höjs.

Micvalet skulle jag säga borde vara omni och cirka 1-2 meter mellan. Om ni vill ha riktigt fett testa å ta två tagningar på samma grej men att ni får musikerna att byta instrument, flytta runt dem lite. Varning bara för fasfel. Om ni sedan vid mixen vill gte illusionen av ännu större rum kan ni ju bpde flytta mikrofonerna eller helt enkelt bara förskjuta en av tagningarna några milisekunder.

Apropå placeringen... är man inte rätt van vid ljudbilden stråkensemble ger, dvs diskanten till vänster och basen till höger?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ni kan,men det kanske inte går att kolla när ni spelar in mobilt med dator,kolla monokompatibiliteten,dvs att mikrofonerna inte släcker ut varandra,kan ju handla om att flytta den ena några centimeter ibland,detta kollas lättast på ett mixerbord med fasknappen på varje kanal-blir det fylligare om den trycks in behåller man det läget/monoknappen och det låter ihåligt-fasfel,tryck in fasknappen osv,kanske finns någon osc-mätare i plugin-form...

Lycka till 😲

Om ni då vill ha efterklang varför närmika? Kör vanlig stereo A+B cirka 3 meter ifrån. Annars kunde ni lika gärna spela in i studio var för sig och dra till kyrkan och spela upp det snustorra (med bra stärkare och på lika hög volym) och göra olika tagningar. Tänk på att sstråket låter framåt och uppåt, så sätt mikrofonerna på cirka 3 meters höjs.
amenn-det här var det ju jag som sa... Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Om ni kan,men det kanske inte går att kolla när ni spelar in mobilt med dator,kolla monokompatibiliteten,dvs att mikrofonerna inte släcker ut varandra,kan ju handla om att flytta den ena några centimeter ibland,detta kollas lättast på ett mixerbord med fasknappen på varje kanal-blir det fylligare om den trycks in behåller man det läget/monoknappen och det låter ihåligt-fasfel,tryck in fasknappen osv,kanske finns någon osc-mätare i plugin-form...

Lycka till 😲

Om ni då vill ha efterklang varför närmika? Kör vanlig stereo A+B cirka 3 meter ifrån. Annars kunde ni lika gärna spela in i studio var för sig och dra till kyrkan och spela upp det snustorra (med bra stärkare och på lika hög volym) och göra olika tagningar. Tänk på att sstråket låter framåt och uppåt, så sätt mikrofonerna på cirka 3 meters höjs.
amenn-det här var det ju jag som sa...

Att sätta mikrofoner på varje är mest som en säkerhet för oss. Det kan ju även vara bra att exprimentera lite när man ändå ska göra en sådan här grej.

Förstår inte riktigt vad du menade med att kolla mono...

Kör som sagt via ett Motu 896HD via Logic ut till en Yamaha mixer för att på mixern kunna ha olika lyssning på mig och dom som spelar. Från mixern gå signalen till en Hörlursstärkare.

Kan man kolla monokomp. i Logics mixer eller? Ska man då trycka in monoknappen på stereospåret och ifall det blir lägre vid mono så ska man flytta mikrofonen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas det där med pop var en generalisering, vet iofs inte vad jag ska kalla genren vi har gjort musik i...

Det gick extremt fort. Hade inte lyssnat på låtarna heller. Med pop menade jag snarast att det inte är klassisk musik. Och klassiskt (typ Mozart eller så) är väl inte er musik?

I klassisk musik sätter man vanligen hela ensemblen i samma rum och spelar in alltihop på en gång. Då blir rummet intressant och viktigt att ha med i inspelningen.

Men om jag förstått rätt skall ni göra pålägg på bakgrunder. Delar är studioinspelat eller samplat.

Min erfarenhet är att det är svårt att få ihop en ljudbild som består av delar studio/samplat tillsammans med inspelningar med mycket rumsklang. Det blir liksom inte en helhet. Tycker jag alltså.

Bättre då att spela in påläggen så torrt som möjligt och sen lägga på en rumsklang efteråt. Rumsklang / eko / reverb går inte att ta bort i efterhand, men kan läggas på om man så vill. Tycker jag alltså.

Mono kan vara intressant för radio. Men det kan också vara intressant om ni får för er att ni vill ändra panoreringen i ljudbilden efter inspelningen. Ni kanske vill flytta över en uppsättning stråkar att ligga långt till höger, men i stereobilden ligger dem helt i mitten. Då kanske ni vill lägga ihop dem till mono, för att sedan panorera. Därav diskussionen om mono från min sida. Om ni har planerat hur stereobilden skall se ut kan ni i stället placera ut stråkarna så att det stämmer med hur det är tänkt att låta. Vanligen ger man väl plats åt bas och bastrumma exakt mitt i bilden. En orsak är att det kan bli skumt i vanliga människors högtalare om de låga frekvenserna ligger för långt ut åt sidorna, vanliga människor vill nog ha dem i mitten. Stråkarna då kanske hamnar åt en sidan, eller på var sin sida om mitten. Om ni mickar så torrt det går så är det lättare att panorera senare, är det mycket rum med så funkar det inte att panorera (Tycker jag).

AB är utmärkt för klassisk inspelning. AB bygger på omni-mickar men som alltid tar man väl vad man har. För bästa resultat rekommenderar jag tryckkänsliga mickar, dvs rena omni-mickar. De omkopplingsbara mickarna kan också vara bra, men det blir aldrig riktigt samma sak. Men AB uppsättningen är rätt känslig för placering, det är lätt att det blir för mycket rum. Själv sätter jag därför gärna upp mitt-paret ganska nära varandra, sådär en 50 cm och kompletterar med utriggare i stället.

Ytterligare ett tips är att lyssna i bra högtalare och justers mikarna efter hur det låter. Jag har till exempel extremt svårt att höra just om efterklang är bra genom att lyssna i lurar.

Nå, oavsett. Ha kul och gör egen grej.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Gunnar-du krånglar till det för grabbarna med dina monoteorier,låt dom spela in det som dom tänkt och med ab en bit ifrån på varsina kanaler alt ett stereospår-är ju bara att dra ihop stereobilden med pan senare om de inte skall ligga fullt utpanorerade (vilket jag tippar blir bäst i slutändan)det här med rummet/klangen ser jag som en tillgång i sammanhanget-kan man mixa så är det inga problem... 😳

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Om ni kan,men det kanske inte går att kolla när ni spelar in mobilt med dator,kolla monokompatibiliteten,dvs att mikrofonerna inte släcker ut varandra,kan ju handla om att flytta den ena några centimeter ibland,detta kollas lättast på ett mixerbord med fasknappen på varje kanal-blir det fylligare om den trycks in behåller man det läget/monoknappen och det låter ihåligt-fasfel,tryck in fasknappen osv,kanske finns någon osc-mätare i plugin-form...

Lycka till 😉

Om ni då vill ha efterklang varför närmika? Kör vanlig stereo A+B cirka 3 meter ifrån. Annars kunde ni lika gärna spela in i studio var för sig och dra till kyrkan och spela upp det snustorra (med bra stärkare och på lika hög volym) och göra olika tagningar. Tänk på att sstråket låter framåt och uppåt, så sätt mikrofonerna på cirka 3 meters höjs.
amenn-det här var det ju jag som sa...

Inte exakt, men jag missadde nog precis ditt inlägg. =)

Trombonisten: Vi måste ju få folk tillbaka till det riktiga rummet, det är vårt kall! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för jättebra svar allihopa!

Ja, vi ska prova vår egen grej men kan nog inte ta med monitorer till kyrkan. Vet inte riktigt hur jag ska kolla monokompabilliteten... Var det bara och leka med Stereo/mono knappen i Logic och se när det låter lika starkt för både i stereo och mono?

Vi har tyvärr bara cardioda mikar, som sagt, man tar vad man har.

Jag har läst lite i en gammal Studio om stråkinspelningar och där sa dom att det viktigaste var att rummet lät bra. Så det är väl det vi kör på!

Dessutom har BLue Foundation spelat in sina stråkar på Sweep of days i en Kyrka och dom låter riktigt bra och den skivan är lite av vår inspiration. Så jag tror det kommer bli bra.

Om vi kan mixa eller ej återstår att se men vi lär väl återkomma i demoforumet för kritik 🙂

Ifall någon hinner svara på mono/stereogrejen vore det najs, annars provar jag mig bara fram.

Jepp, en kul eftermiddag tror jag det blir!

/Oskar

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,jag vet inte hur logic funkar-troligtvis är mono/stereo bara ett val för vilken kanaltyp/spår man vill välja...

Strunt samma blir nog bra och skulle det bli fasfel så finns det pluggar för sådant!

Kör hårt och se till att musikerna gör ett bra jobb så blir nog allting bra* 🙂

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Oskar,

jag är ledsen om jag strulade till det. Glöm det där med mono, betrakta det som överkurs. (Vill du kontrollera är det bara att trycka på monoknappen.)

På plats, spela heller in lite för torrt än för blött, alltså mickarna lite för nära än för långt bort. Reverb går att lägga på i efterhand men inte ta bort.

Lägg gärna upp resultatet så skall vi lämna positiva tillrop.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepp det gick bra att spela in!

Vi hade lite problem med cellonoterna på en låt bara. Därför drog det ut på tiden och vi var ganska trötta klockan 10 när vi var klara och kyrkvaktmästaren var inte överlycklig men men, det blev bra iaf. Ska Spela in lite sång och sen ska det mixas, ska vara klara om mindre än två veckor så det blir till och köra hårt nu. Jag lägger upp en ny tråd med resultat senare.

/Oskar

Link to comment
Dela på andra sajter

Tips. Försök att spela in en impulsfil från kyrkan (en replica av rummets naturliga reverb). Då kan ni ladda in kyrkans efterklang i ett impulsreverb (Typ Sir) och fortsätta att jobba med i er studio.

Lite info hur man gör hittar ni på: http://www.soundonsound.com/sos/apr05/articles/impulse.htm eller kanske på http://musicthing.blogspot.com/2004/10/con...lack-magic.html

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...