Jump to content
Annons

Intel P4 Eller AMD 64


sundpa

Recommended Posts

Annons
Funerar på att köpa nytt men blev osäker på processorn!

Vilken skall man satsa på och varför?

Nu har jag läst in mig lite grand under helgen bl.a. menar en Studioartikel att det inte längre är någon större skillnad på AMD och Intel längre. Det som ibland kan vara avgörande är om programmen är optimerade för Intelprocessorer. Det går ändå att köra med AMD. Men det är klart trevligt att kunna köra optimerade program för den processor man har.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

P4 Dualcore går kring 20C hetaree än AMD vilket betyder större fläkt vilket betyder jävlig mycket mera nojs. Intels stock-fläktar kan man helt glömma om man inte vill använda öronproppar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en djungel där ute.

Köpte en P4 3.4 nyss med 3Gig ddr2. Den flyter mycket bra och är framförallt stabil.

Sen tror jag att ett av de viktigaste valen är moderkortskretsarna i samband med AMD.

Men efter mycket diskussioner om detta kan du nästa bara blunda och välja. Känns som vågen slutar med jämnvikt. Jag skulle trotts detta ta AMD-system i dagsläget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar vara sak samma, bortsett ifrån då tempratur på processorn så då vinner ju AMD om man vill ha tyst dator, i ett litet rum kan även extra värmen

ifrån en Intel-Processor bli ett problem och då måste man sätta in en luftkonditonering som kostar samt låter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska köra Intel, satsa på ett nytt pci-express moderkort med i955 chipset. Om du däremot vill köra AMD så bör du satsa på ett äldre agp-moderkort med Via K8T800 eller Nforce3 chipset.

AMD bör vara snäppet snabbare medan Intel i nuläget känns mer framtidssäkrad tack vare stabila pci-express moderkort med ddr2 minnen.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Var just på PC city (nyöppnad gross i Linköping) och snackade lite med en säljare om nyaste o snabbaste grejorna vilket torde vara:

dualcore processor

2 x 1024 ram 700 mhz dual channel kompatibla

nya diskar 1000 rpm och fetare cacheminne än de som var hottast nyss...(3 år sedan)

moderkort?

ca 5000:- så kan man ju använda sin gamla burk med FX-teleport om det visar sig vara vettigt vill säga-till vst-instrument o pluggar---borde ju bli ultrasnabbt och bra!

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Jag skulle definitivt skippa 10k skivorna, eftersom de har ett infernaliskt oljud. Bäst i hårdskiveväg är egentligen att köpa en (1 st) intern skiva som man startar maskinen på och kan banda på. En tyst skiva alltså. Sen kan man köpa exterbna skivor som man startar då man vill ha backups, eller om man behöver mera disk-io om man bandar megamånga tracks.

Jag kastade ut en hel bunt med SCSI 10k skivor just pga. ljudet. Och största delen av oss måste ju leva med att ha datorn i samma rum som oss själva, tror jag. Prestandan räcker nog till ändå för inbandning av upp till 12-16 spår på 48k@24b.

Satsar man på dualcore får man som sagt sen också satsa på att köpa en jävligt stor (=tyst) fläkt och 500-800g koppar att hänga på processorn (min dualcore 2.8GHz går på 56C vid idle och kring 70C vid belastning 100%).

Link to comment
Dela på andra sajter

500-800 g koppar???

I mitt fall spelar inte oljud någon roll då jag har ett maskinrum för dator och dubbla nätagg m fläktar till Tridentbordet...inte heller om de nyare diskarna skulle väsnas lite---är det inte prestanda man är ute efter,jag behöver definitivt kunna spela in på 8 ljudspår samtidigt i minst 48 khz och handha ca 30-40 kanaler om inte mer ibland!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

(min dualcore 2.8GHz går på 56C vid idle och kring 70C vid belastning 100%).

Jag gissar att det måste vara med den medföljande fläkten? Du borde helt klart titta på något sätt att kyla ned systemet lite extra. Min Athlon X2 rullar på 45C idle och 50C vid belastning med den medföljande fläkten. Modekortet håller sig kring 27C hela tiden, men då har jag det också ganska svalt i rummet.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man skilt rum för datorn, skiter man definitivt i allt annat än prestanda. Men har man den i samma rum är det skit samma hurudan prestanda man har, om micarna tar upp bara noise.

Min dualcore har en nitrogon på sig: http://www.silverstonetek.com/products-nt02.htm

Hmm, jag förstår inte riktigt vad du menar, kan du förklara dig lite bättre?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Var just på PC city (nyöppnad gross i Linköping) och snackade lite med en säljare om nyaste o snabbaste grejorna vilket torde vara:

dualcore processor

2 x 1024 ram 700 mhz dual channel kompatibla

nya diskar 1000 rpm och fetare cacheminne än de som var hottast nyss...(3 år sedan)

moderkort?

ca 5000:- så kan man ju använda sin gamla burk med FX-teleport om det visar sig vara vettigt vill säga-till vst-instrument o pluggar---borde ju bli ultrasnabbt och bra!

Linköping Rules!!! Vart glad överaskad att se en till linköpingsbo här på forumet...

Jag har också varit inne på PC City ute vid tornby men fick ingen hjälp... Dessutom har jag förstått att "PC folket" ofta säljar saker som man egentligen inte behöver...

Alltså jag är ute efter en burk som klarar 24 spår och behöver man då det västa grafikkortet? Svar nej. Jag kommer nog att förlita mig till musikbörsen vad det gäller vad av dator.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med: Linköping Rules!!!

PC försäljarna vet oftast inget om DAWs, så dem ska du sist lyssna på.

Men jag läste en recention av en amd dualcore dator i Sound On SOund, och den var ca 30% bättre än nåt annat de testat.

Däremot var den inte tystast, där var den nånstans i medel, men den hade inget ljudisoleringsmaterial i sig, så ett sånt där ljudisoleringskit hade löst det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett varningens ord!!!

Akta er för att gå in på en vanlig PC-butik a la PC-store, EL-Giganten eller ICAMAXI m.m för att gå in och göra en eventuell beställning medan man skall handla 15 liter mjölk och några chevre-ostar på vägen.

ICAMAXI:s PC för Cubse, Pro Tools m.m. kan kanske gå att använda till att starta upp programmet men sedan ger det vika.

Det som kan vara väldigt viktigt att veta (som de flesta PC-användare på det här forumet förmodligen vet) är att det finns ju ett antal hundra olika tillverkare av alltifrån moderbord, processorer, ramminnen och hårdiskar m.m vilket resulterar en otroligt stor djungel. På det sättet så ligger detta till Macintosh fördel att det är i princip bara Mac-delar som är tillverkade av Mac själva förutom vissa delar såsom ramminnet och lite andra som är testade enligt Mac:s lagar och regler.

Vill ni ha en bra studiomaskin skall ni kolla in www.audiomaster.se Studio 7:an som är en otrolig slitvarg kostar en hel del pengar men är en väldigt pålitlig PC till förgrömmelse (positivt sagt).

Fred

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...