Jump to content
Annons

SWELL no 3 (You bring me to port)


Betyg  

8 röster

  1. 1. Betyg

    • 1
      0
    • 2
      1
    • 3
      4
    • 4
      0
    • 5
      1


Recommended Posts

Tjena forumet!

Här en låt 😳 som ni gärna får kommentera. Jag vill gärna veta hur ni uppfattar nivåerna och eq i mixen och om ni har några synpunkter på följande:

Tempo...

Slutet... Jag är inte riktigt färdig. Ett stick eller solo och en refräng till är ju det klassiska för en låt som denna. Har ni någon annan idé så...

Jag har haft denna låt hängandes länge i låtpärmen utan att veta hur jag skulle arra den. Tills jag hörde en gammal favorit på radion. Nämligen John Lennon! Men vilken låt var det? Ja gissa det om ni kan! De e lätt!

LÅTNAMN: YOU BRING ME TO PORT

ARTIST/GRUPP: Swell

GENRE: Pop/Rock

LÅTLÄNGD: 3.56

KOMPOSITÖR: Christian Qvarfordt

INSPELNINGSÅR: 2004

FORMAT: mp3 (3.60MB)

LÅTLÄNK:You bring me to port

/Swell

Redigerat av Swell
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det låter tomt..kanske några stora AHHH-körer som fyller ut.. virveln låter lite smällig

basen kanske skulle behöva höras lite mer..?

Arret är rätt lennon-aktigt 😄 skönt..men som sagt jag tycker det saknas något fylligt i 150 - 300hz-regionen..alt. klippa lite botten från sången

lite småsura (sång)toner..gitarren låter lite skönt ostämt.. crash-cymbalerna smäller lite högt..

efter ett par lyssningar låter det bättre.. 😳 ..men crasch-cymbalerna kvarstår som lite störande

/D

edit: stafvfel

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

Chillyson (oregistrerad)

Jag hade gärna sett att den lät lite skitigare som en något äldre inspelning.

Som föregående talare nämner så är nog sången inte så bra på sina ställen.

Kunde kanske vara en ide att lägga om.

Om du undrar vad det är jag tänker på så vid 3:17-3:23 så låter det inte så fräckt.

finns ett par till ställen men det hör du säkert själv.

Virveln fick du gärna sänka något.

Låten i sig kan funka i denna genren.

Annars tycker jag du inte behöver ändra så mycket i själva arret.

Lycka till.

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det låter lite otajt. Om det är trummorna eller resten vet jag inte. Men det låter inte riktigt tajt... I övrigt instämmer jag med föregående talare. Kan nog bli något om du tajtar till det och filar lite.

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för kommentarerna! 🙂

Jag glömde skriva att det inte är jag som ska sjunga på den slutgiltiga versionen utan min kompanjon Senser. Jag ville få tips på arret och eventuellt ändra och ha det färdigt tills han gör sitt sångpålägg.

Jag har själv funderat på ooh- och aah-körer för att fylla ut och få upp trycket i refrängen. Har inte hittat någon bra stämma än. Är mycket chorus + hög kompression bra när man ska göra sådana stämmor? Någon som gjort sådana stämmor? 🙂

Arret är inspirerat av Lennons "Mother" och där kompas han bara av ett piano, en bas och trummor. Pianot som han använder är väl ett Fender Rhodes stagepiano och är mer "levande" än mitt reasonpiano och fyller därmed ut bättre.

Chillyson: "Jag hade gärna sett att den lät lite skitigare som en något äldre inspelning."

- Hur gör man då? 😉

Tacksam för svar...

/Swell

Link to comment
Dela på andra sajter

Swell, nu har den här snurrat några varv hos mig och....I'M LOVING IT! som hamburgerfreaksen säger.

Är grymt svag för det här, mycket bra! Grymt snygga Harrison-guror och Beatles-ackord-klättringar.

Som alla säger; liiiite mycket virvel, lägg på tvåstämmig Beatles/Queen-kör i refrängen, men försök behålla det nakna soundet, det är liksom halva grejen.

Tajta till inspelningen lite, nån tagning till med sologitarren kanske?

Ett melankoliskt men hoppfullt gitarrsolo som avslutar alltihop vore inte helt fel.

Stående applåd!

(Dagens musiktips: Chris Cornell's soloplatta. Det är i den här stilen, men med extra tunga metalguror i bakgrunden och Cornells otroliga voice på det. Mums!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...