Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

samma frÄga som ni hört vid tusentals tillfellen =)

sÄ kommer den i gen

jag Àr helt fÀrsk i det har sÄ vad ska jag ha för prylar ??

jag har en super lap top o min hem pc Àr maxad =)

fattas bara stdio prylar

Lap top = 1024 ram

amd tuion 64 MT-34 prosesor mm mm

H PC = 3 gig ram

4400x2 prosesor

OK det gÄr o ha mer i ram =)

SÅ ?? vad ska man ha ?? MAX PRIS 10k

nÄgot med 4-8 portar 2-4 hölurar min 4 kanaler in

vad mer bör jag ha i Ätanke ???

tips önskas pĂ„ produckt 😛

Annons
Postat

Datorn Àr nog helt okey.

Vad skall du spelain?Vad för typ av musik? Skall du ha riktiga instrument, eller bara mjukvara?

Postat (redigerat)

(fins folk som kan svara bÀttre pÄ vilka prylar som Àr bÀst men hÀr Àr en tumme iaf)

Ett ljudkort med flera ingÄngar (Jag skulle sÀga ett med FireWire)

Ett inspleningprogram/sequneser (Cubase Àr nog att rekomendera)

Kanske ett par sjyssta VST pluggar

Mixer (Behöver inte vara sÄ jÀtte avancerad)

Ett par aktiva monitorer

En bra plats att rigga allt pÄ

<edit> Nu nÀmde jag iofs inte vilka prylar som du skall köpa men det fins massor av info om du surfarrunt hÀr ett tag</edit>

<edit 2> VĂ€lkommen!</edit>

Redigerat av LÄdan
Postat

OK har hittat vad jag behöver 🙂

EMU 1820M blir det för mig

fungerar bara pÄ hem pc som jag förstÄr=)

vet ej om jag har fel i den saken?!

tack för all hjelp=)

Postat

tjena

dÄ du pÄstÄr att du Àr en gröngöling inom omrÄdet men ÀndÄ har visioner (bra att du har sÄdana) sÄ föreslÄr jag att du genast ska bege dig ut och surfa till en sida som heter www.tweakheadz.com, dÀr hittar du allt om olika hemmastudios och hur man kopplar upp dem och mycket mycket mer. Jag har lÀst igenom alla klasser pÄ den sidan och jag har lÀrt mig mer Àn vad jag visste innan.

Sedan sÄ Àr det första som du mÄste fundera Àr vad det Àr du ska spela in och det Àr ju bra att du vet det. DÀrefter sÄ tÀnk pÄ hur mÄnga mikrofoner/kanaler som du behöver tÀnkas ha. Ex, trummor 6-8, bas 2, sÄng 1, elgitarr 1 och sÄ hÄller man pÄ. Det gÀller att klÀ upp kostymen efter vad du har att röra dig med. I det hÀr fallet sÄ har du ett kanalbehov pÄ max 16, det Àr vanligt. DÄ vet du att inte mindre Àn ett 16 kanalers bord ska du ha. Sedan mÄste ljudkortet matcha detta om du vill fÄ in det i burken. Visst 8 kanaler funkar men det blir lÀttare om du slippar patcha hela tiden.

Ljudprogam: Du har flera att vÀlja pÄ, Cubase som har nÀmnts, ProTools och Cakewalk, finns andra men de tre nÀmnda Àr de största och mest anvÀnda. Viktigt Àr att du kÀnner dig för sÄ att du hittar det program som passar dig.

Generellt kan man sÀga sÄ hÀr, cubase Àr bra pÄ vst och midi medan protools Àr bra om du ska mixa audiofiler.

Datorn ska i vilket fall som helst ha sÄ mycket ram som det bara gÄr och viktigt Àr ju sÄ klart firewire ingÄng. Sedan sÄ ska du helst ha tvÄ hÄrddiskar, en dÀr du sparar alla audiofiler och en dÀr du har windows och sÄdant. Visst gÄr det med en och dÄ kör man helst med tvÄ partitioner.

LYCKA TILL

MVH Anders

Postat
🙂 super tack =)

ska se vad jag hittar =)

BTW vad inebÀr ADAT LIGHTPIPE???

fins pÄ M-Audio Firewire 1814 ljudkort m ADAT

http://www.macoteket.se/product_list.jsp?g...oduct_id=475010

i vilket sammanhang har jag nytta av detta?

Som mr_chess sa i föregÄende inlÀgg sÄ Àr tvÄ hÄrdiskar at rekomendera. Kanske tillochmed tvÄ st skÀrmar för att underlÀtta mixning osv.

Om du Àr helt ny inom musik borde du kanske ine köpa allt pÄ samma gÄng, utan ta en bit i taget och anpassa din studio efter dina behov. Fins bÄde en och tvÄ pojar och flickor som gÄtt o köpt sig alla flashiga prylar bara för att.. Men sedan kommit pÄ att dom skulle klarat sig med hÀlften av det dom köpt, och dÄ sitter man med skÀgger i brevlÄdan

Om dĂș kan ha FireWire pĂ„ din laptop beror pĂ„ om du har ett FireWire kort i den (samma för din home pc).

ADAT Àr om jag mins Àr ungefÀr som DAT. DAT stÄr för Digital Audio Tape, ett sorts magnetband i kassett för digital inspelning av ljud. Det anvÀnds Àven för lagring av datafiler, till exempel för backup.

Vad ADAT Àr kan kan du lÀsa lite om i denna trÄd

Postat

ADAT Àr ett sÀtt att föra över information pÄ ett digitalt sÀtt. Vidare finns det i den trÄd som LÄdan nÀmner.

I ditt fall sÄ behöver du nog inte tÀnka pÄ ADAT, mer Àn att det Àr ett sÀtt att kunna föra in ytterligare en massa digitala kanaler. Enklast och bÀst Àr sÄ klart att börja med en liten skala.

Om man Àr helt ny pÄ detta sÄ ska man införskaffa sig dessa saker till en början, enligt mitt tycke:

en dator

monitorer

tvÄ skÀrmar

en sequencer

ett ljudkort

mikrofon

midiklaviatur

vst instruments

detta ger dig ett bra startkitt. Sedan vad du vÀljer att införskaffa Àr som jag skrivit tidigare lite tycke och smak. Varför jag vÀljer att ha med midiklaviatur Àr att det Àr nog ganska shysst att kunna lÀgga pÄ t.ex. ett paket med strÄk i bakgrunden, eller en pad, för att feta till ljudet. Behöver inte vara avancerat men ger en ytterligare dimension i sitt musikskapande.

du ska endast gÄ sÄ lÄngt till att börja med, tÀnk inte pÄ akustik eller nÄnting sÄdant, införskaffa dig de hÀr grejerna och prova och prova och PROVA! Du kommer stöta pÄ problem men de flesta problemen har nog varit uppe hÀr pÄ forumet och dÄ kan du söka svaren och sedan sÄ mÄste du ju sÄ klart stÀlla in allt och börja vÀnja dig med grejerna. NÀr du sedan kÀnner dig mogen för nÀsta steg ja dÄ tar du det dÄ.

Lycka Till

MVH Anders

Postat

som nybörjare behöver man inte 2 skÀrmar och monitorer kan man vÀnta lite med men bra hörlurar och en vanlig stereo kan duga till att börja med.

har emu 1820 och tycker det funkar bra. det har ju ett pcikort och funkar dÀrför inte pÄ den bÀrbara dtorn men de har ett annat ljudkort som heter 1616 (tror jag) kolla upp det ocksÄ, det funkar till bÄda. 1024mb ram blir bra.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.