Jump to content
Annons

Sennheiser E906 vs MD421


Recommended Posts

Funderar på att skaffa en mick till att micka upp stärkaren med i studio. Vilken mick skulle funka bäst till det? Känner flera stycken som mickar upp sina stärkare med E906 i livesammanhang och är mycket nöjda med hur de tar upp ljudet.

Den är dessutom lite billgare än en MD421.

Men frågan är väl då vilken så passar bäst på elgitarr och kanske vad för likhet de gar respektive skillnad.

Jo, en E906 är ju supercardoid medans en MD421 är cardoid. Men hur är mickens karaktär emot varandra?

Vilken mick skulle ni då välja mellan? Tanken är väl också att jag skulle kunna ha den till annat. Typ blås eller vad den nu skulle kunna tänkas att ta upp.

Hade jag haft pengar hade jag kanske köpt båda liksom men nu är det inte så 😄

Den kanske skulle kunna komplettera samlingen av mickar. Enklare då om ni redan vet vad jag har för något!

Mickar jag redan har:

beta 52 (1st)

sm57or (2st)

sm58 kopior (2st)

line audio cm3 (2st)

Studio Projects B1 (1st)

AKG "något" kondens. (1st)

Redigerat av red_house_painter
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tycker du ska satsa på E609an om du ska ha den till att micka upp förstärkare/lådor. Jag har iofs bara snabbkört en 421a på en combostärkare och tyckte den var på tok för luddig. Obs det här var live. Men däremot så är ju 421 grymt bra till blås, bla sax. Och även till pukor, golvpukor. Där låter E609an gurka. Det är erfarenheterna jag har. Så det är väl hugget som stucket. Vilket behöver du i första hand? Stärkare? Ja då skulle jag välja E609 alla gånger.

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

jag verkar ha virrat ihop det lite. Det finns en annan modell som heter E906! Och det är antagligen den jag menade från första början. E609 ser ju precis ut som den ;D

Så det är E906 det handlar om i första hand!

Verkar lite roligare eftersom man kan välja mellan bright, normal och smooth som karaktär.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle välja MD421. E906 är mycket mycket bra men jag anser att 421an är bättre med sin lite rakare frekvenskurva vilekt gör den mer allround. att få bra ljud ur en gitarrförstärkare är ju aldrig svårt med en 421a? 😛. Att den dessutom fungerar lysande till både bastärakre och baskagge gör ju inte saken sämre. När jag testade 906an på bas och baskagge så var det svårt att få fram det där lilla trycket i botten.

Fast jag skulle nog ännu hällre välja Beyer Dynamic M88 då den är helt fenmomenal på allt 🙂 Den ligger rju i samma prisklass som 421an.

/Filip

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo så tänkte jag också. Men eftersom jag köpte en beta 52a ganska nyligen så känns det ändå lite som om man isåfall skulle kunna vänta med ett 421 köp. Jag behöver ju trots allt inte spela in baskagge eller bas med en MD421 om jag har en beta52. Lite så känns det

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...