Jump to content
Annons

mic till fiol


Recommended Posts

Hej!

Jag och min fiol har nu börjat spela i sammanhang dÀr det skulle behövas lite förstÀrkning... har funderat lite pÄ kond.myggor och kontaktmicar !

Men viktigt Àr att det Àr ett bra fiolljud, har hört en del elförstÀrkta fioler som lÄter som de Àr tÀpta i nÀsan.. vilket inte Àr det ljud eftertrÀvar! Vill ha et sÄ klart och rent fiolljud som möjligt!

EDIT :stavfel

Redigerat av david.roennlund
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
DenhÀr tycker jag lÄter riktigt fint. Kostar iofs en slant men det kan det ju vara vÀrt.

Den har jag inte provat 😄

Demoinspelningarna lÄter snorbra. Tack för tipset!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

anvÀnder du den sjÀlv?

Nej inte Ă€n. Jag har bara testat den nĂ„gra timmar. Men den stĂ„r pĂ„ inköpslistan 😄 har lite andra prylar att beta av först med bara. Jag spelar inte akustiskt sĂ„ ofta sĂ„ det Ă€r ingen brĂ„dska för min del.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

NÄn som vet ett effektivt o skonsamt sÀtt att fÀsta kontaktmickar pÄ instrumentet? Jag gillar idén o ljudet, men Àr inte sÄ sÀker pÄ att jag vill kleta hÀftmassa pÄ min Martingitarr.

😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Postat (redigerat)

Vad jag vet finns inget bÀttre alternativ Àn hÀftmassa....

Det Àr nog det Ànda som finns för tillfÀllet, det ska ju vara nÄgot som gör att miken fÀster bra , men Àven gÄ att ta bort...knepigt ... hÀftmassa har vad jag förstÄtt den bra ljudegenskaper, den för över "lagom"mycket vibrationer frÄn locket...

Den enda kontaktmic jag provat Àr en T-bearpickupp till Nyckelharpa,fÀsts med kladmassa, ( byggd till Mats Wester,nordmantiden) , Den ger ett ljud som gÄr att förstÀrka upp ordentligt och Àr inte sÄ rundgÄngskÀnslig!

Oj hur snöade jag in pĂ„ detta med nycklharpskontaktmikar 😄

Redigerat av david.roennlund
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

DenhÀr tycker jag lÄter riktigt fint. Kostar iofs en slant men det kan det ju vara vÀrt.

Jag Àger och anvÀnder frekvent en Ehrlund kontaktmic. Den Àr definitivt vÀrd sina pengar. LÄter svinbra, i princip helt transparent. Spelar pÄ en akke-gura jag sjÀlv byggt som av uppenbara (piezo, brrrr) skÀl saknar inbyggdt mic-system.

Att fÀsta den med hÀftmassa Àr inga problem, blir inga mÀrken alls. Det Àr princip bara fett i hÀftmassa och det bÄde fÀster och lossnar fint.

Köp en Ehrlund, lÀr icke Ängra dig!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

För fiol, kolla Àven DPA-s mygga. FÀsts med en gummihÄllare i strÀngarna.

http://www.dpamicrophones.com/

Klicka pÄ application guide, fiol.

4061 (eller 4060) heter micken, mindre Àn en Àrta.

MHS6001 heter hÄllaren.

Gunnar

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

SjÀlv sÄ Àr jag inte sÄ förtjust i kontaktmickar alls till fiol. Det lÄter alltid lite distat, tÀppt och utan kropp nÀr man kör med sÄna mikrofoner. Nu hÄller jag med om att Ehrlundmikrofonen lÄter ganska ok och verkar vara en av de bÀttre jag hört men ÀndÄ inte riktigt bra. Jag skulle dÀremot bara anvÀnda en sÄn ifall jag hade behovet av att spela i en miljö med mycket elförstÀrkta instrument och trummor.

Ska du istÀllet spela dÀr ljudvolymen Àr lÀgre, sÄ skulle jag istÀllet rekommendera en mygga: AKG C 419 som Àven fast den "kategoriseras" som en blÄsmick fungerar bra till fioler (och nyckelharpor osv). Att den har "svanhals" av samma skÀl gör ocksÄ att den Àr bra till fiol, eftersom det Àr lÀtt att placera micken pÄ olika sÀtt beroende pÄ ifall man vill ha mycket strÀngljud eller vill fÄ med mer av kroppen.

/Henning.

Redigerat av henning
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det hÀr Àr en jÀttesvÄr avvÀgning. Kondensator för "riktigt" ljud, men rundgÄngskÀnslig / Vs

det motsatta.

Ehrlund mikrofonen du kollat pÄ Àr sÀkert jÀttebra, men kom i hÄg att du mÄste

köpa till en bra d.i box om du inte redan har det.

T Bear - GamlaTullgatan 3, 632 20 Eskilstuna har erfarenhet som ovan skrev att anpassa

mikrofoner / mickstÀrkare för dig.

Vi har anvÀnt mikrofofen Knott frÄn Siljum compine www.siljum.com.

Kondensator som kommer med en smart fotbrytare. LÄter bra, men igen, Àr

lite kÀnslig för att runda.

B la alla fioler i Chess Àr inspelad med denna.

http://www.schertler.com/inglese/about.htm Schertler rÀknas som de bÀsta, men jag tror

Ehrlund eller T-bera kan leverera lika bra resultat.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...