Jump to content
Annons

Röda Rummet - En annan kvinna än Marie


Betyg  

2 röster

  1. 1. Betyg

    • 1
      1
    • 2
      0
    • 3
      0
    • 4
      0
    • 5
      0


Recommended Posts

Ett medleålder medelklass drama..

LÅTNAMN: En annan kvinna än Marie

ARTIST/GRUPP: Röda Rummet

GENRE: Svensk rock

KOMPOSITÖR: Mårten Ohlsson/David Bodén

EV. MEDVERKANDE: David, Mårten

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: mp3

STATUS: Skiss

Fått fram en WMA fil ni får hålla till godo med den så får vi se om det kommer en icke svajande MP3 i morgon

LÄNK En annan kvinnan än Marie

Redigerat av Marrexxx
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Produktion låter lite udda, mycket konstiga effekter - är det något fel på filen? Det svajar o låter helskumt.

David Bodén - som i David Bodén på bas i former UniFly? :rolleyes: Roligt sammanträffande annars...

Link to comment
Dela på andra sajter

Faktum är att inspelningen har i princip inga effekter alls, ena Gitarren är bara kört genom en Marshall och den andra är lajnad in i mixern.

men om du lyssnar har låten både synth och el-bas,

Däremot så hör jag att MP3 filen inte blev bra, men det får jag skylla på att jag använde mitt cd brännar program för. Ska göra en ny.

Link to comment
Dela på andra sajter

Faktum är att inspelningen har i princip inga effekter alls, ena Gitarren är bara kört genom en Marshall och den andra är lajnad in i mixern.

men om du lyssnar har låten både synth och el-bas,

Däremot så hör jag att MP3 filen inte blev bra, men det får jag skylla på att jag använde mitt cd brännar program för. Ska göra en ny.

Då är det nog kvaliten på MP3:an som gör att det låter så skumt hos mig... det låter helt fladdrigt.

Och hur var det med David Bodén? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Stajo.. Du har förstått och jag har fått uppslag till en ny låte

den kommer att utspela sig under en skidvecka i Sälen och då får du se hur det går

😕

Om David Bodén så vitt jag vet är det en annan David.. ska höra med honom

Redigerat av Marrexxx
Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar vara häftig, tyvärr är det lite svårt att höra pga av den usla mp3-kvaliteten.

Klart annorlunda... Skön, lite psykadelisk stämning.

Denna skulle nog dock (i min mening) göra sig bättre med riktiga trummor.

Skulle vara kul att höra med bättre ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Kan ni skruva upp sången lite så vore det bra nu hör man bara brottstycken av den tydligt och när ni sjunger sådär lite ikapp så blir det verkligen knepigt att höra. Det är ju bra med texter på svenska även om den här då kanske inte hör till toppskiktet men helt ok utifrån gengren ändå. Längtan, heta känslor, kanske skuld och landskapsbilder ska bilda stämningen kan man höra skymta fram. Jag skulle nog minska ner på texten försöka sålla ut det viktigaste som ska sägas och verkligen leta efter de mest effektiva bilderna för att nå den dramatik ni söker. Jag tror på låten så jobba på lite så blir det guld i slutet ska ni se.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

jo kanske skulle vi krana upp sången, men risken är att det blir lite för mycket svensktop över mixen då, alternativet är nog snarare att panorera instrumenten och komprimera sången.

Men hela låten är rätt omixad. Hade en version där vi tagit bort ganska mycket gitarr och tajtat upp den, men tyvärr så försvann den på en hårddisk som kraschade.

Jo man kunde gjort en mer stämningsskapande tex men det här var ett försök att skriva en mer episk text. Alternativet hade väl därför varit att vara mer prosaisk.

Men det är inte helt lätt att skriva sånger som är berättelser, det blir lätt en "Hönan Agda" 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...