Jump to content
Annons

ready traps


el davo

Recommended Posts

Hej!

Någon här som beställt ready traps från http://www.readyacoustics.com ? Att beställa deras försydda påsar verkar vara en bra lösning om man vill slippa pyssla med att klä in sina sten/glasullsplattor med tyg och ev ram för upphängning på väggen. De verkar lätta att hänga upp och plocka ner igen... Vore kul att höra från någon som provat.

Om någon gjort liknande lösning själv från trä/tyg/metall etc vore det kul att se dem också! Och höra hur mkt tid konstruktionen tog..

Bakgrund:

Jag tänker akustikbehandla min lägenhetsbaserade studio med bredbandsabsorption, dvs stenullsplattor (rockwool murplatta, 50kg/m3). En lösning med mkt bra pris/prestanda blir 2 st plattor (120x60x10cm) staplade vertikalt över varje hörn, 2 st i hängda taket över mixpos, samt 2 st bakom monitorerna och ev i första reflektionspunkterna (dock är dessa riktade bort från mig, rummet har inte räta vinklar).

Edits: stavning.

Redigerat av el davo
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Fick en quote på fraktkostnaden från USA. 500kr för 12 st. Leveranstid ca en vecka.

Kostnad för påsar+frakt+tull/moms: 3700kr.

Kostnad stenull: 750kr (rockwool skalmursplatta, 24st 120x60x5cm)

Totalt: 4450kr. 370kr/styck.

Rätt billigt med tanke på att man slipper i princip allt arbete med att klä in dem och den dämpning man får!

Motsvarar Studiotips Corner Absorber i nedanstående grafer. "Superchunk" byggs istället genom att stapla trianglar av isolering på varandra i hörnet. Mindre mobilt, men mer effektivt. Då får man förstås täcka med eget tyg.

http://forum.studiotips.com/viewtopic.php?p=3975#3975

http://forum.studiotips.com/viewtopic.php?t=534

Frågor på det? 😆

Redigerat av el davo
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Skulle gissa att du kan få någon att sy 12 st överdrag till Gullfiberskivor härhemma för betydligt mindre än 3700 kr.

Ingen dum idé! Nu bor jag i världens dyraste land. Norge. Det kostar skjortan (hu hu) att få något uppsytt här. Men min svärmor kan kanske sy till 10-12 sådana ganska raskt och posta dem till mig... 🙂

De flesta byggförslag jag sett på nätet involverar en träram. Det vill jag inte ha pga vikt, absorption (en träram tar bort 50% av ytan om plattorna hänger direkt mot väggen) och flyttbarhet (tar ur fyllningen när jag flyttar härifrån och köper ny på nästa plats om det blir trångt i flytten).

Har nån sett "ritningar" (syinstruktioner) för hängbara tyglösningar?! Det går ju att klura ut själv säkert, men det vore mkt intressant oavsett. Lämpligt tyg? Bomull? Nån slags strechbar fejk-plysch (!?) som ready traps verkar använda..

Materialkostnaden (tyg) bör stanna på mellan 1200-1800kr enligt mina beräkningar (meterpris 60-100kr). Tillkommer porto och givetvis hennes arbetstid (som då i det här fallet kan bli gratis 🙂.. men halva priset jämfört med att importera sina påsar då ungefär.

Edit: JO. En kommentar om "Gullfiberskivor". Vanlig glasfiber (~22kg/m3) är nog för mjukt för en sån här lösning (hänga i tygpåse utan ram). Har inte sett något tjockare än 35kg/m3 heller (Isovers VVS-skiva), och med lägre densitet måste man sätta tjockare lager (glasfiber och stenull har vad jag förstår jämförbar absorption för samma densitet, något bättre för glasull).. Passar inte om man ska hänga i tak/på vägg.

Däremot passar ju lättare glasfiber fint om man ska fylla hela tak/väggar etc.

Redigerat av el davo
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

En annan färdigprodukt för samma pris som ready traps ($30), men som verkar lite lättare att sy själv

teabagz

Det går lite mer tyg, men verkar lätta att sy. Ganska smart med kardborre så behöver man inte slita så mkt i tyget när isoleringen ska i..

De här hängbara plattorna blir såpass lätta att man kan montera dem på micställ om man vill ha ett par flyttbara i rummet.

Redigerat av el davo
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...