Jump to content
Annons

Ny dator!


BaldByChoice

Recommended Posts

Ledsen att starta ytterligare en sĂ„n hĂ€r trĂ„d... 🙂

Jag vill bara be er som Àr kunniga att kolla pÄ komponenterna jag tÀnker bestÀlla.

Jag har kollat upp sÄ minnet stöds av moderkortet.

Det jag Àr lite osÀker pÄ Àr grafikkortet... Jag vill ju inte ha ett GFX-kort som stjÀl RAM-minne.

NÄvÀl, hÀr Àr listan:

* ANTEC MIDITOWER SLK3700BQE 350W SILENT

* ASUS A8V K8T800PRO SKT-939 AMD AGP ATX

* AMD ATHLON 64 3200+ VENICE SOCKET 939 BOXED

* DIMM DDR 2GB PC3200 400MHZ KIT (2X1GB), KVR

* ASUS RADEON 9250/TD 128MB DVI-D/VGA TV-OUT AGP

* LACIE FIREWIRE PCI-KORT FÖR PC

* SEAGATE BARRACUDA 7200.8 250GB 7200RPM SATA/150 (2st)

* NEC DVD±R/RW DL 16X ND-3551 LABELFLASH BULK SVART

Hela klabbet kostar 8 440:- hos Dustin Home. 😆

* Ljudkort har jag redan; ett M-Audio Audiophile 2496. Det fĂ„r duga tillsvidare. 😆

Verkar detta okej? Jag har inte missat nÄt va?

TjĂ€nar jag nĂ„t pĂ„ att byta ut CPUn mot en AMD ATHLON 64 3500+ VENICE SOCKET 939 BOXED? Är det i sĂ„ fall vĂ€rt de 600:- extra för den?

EDIT: Skrivfel...

Redigerat av BaldByChoice
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
TjÀnar jag nÄt pÄ att byta ut CPUn mot en AMD ATHLON 64 3200+ VENICE SOCKET 939 BOXED?

Men det Ă€r vĂ€l den som du redan har skrivit upp i listan? 😆

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

* AMD ATHLON 64 3200+ VENICE SOCKET 939 BOXED

* SEAGATE BARRACUDA 7200.8 250GB 7200RPM SATA

Har jag i min PC, funkar klockmo med PT LE iaf! Jag har dock en system-HD pÄ 200 gb och en musik pÄ 80 gb.

Vad betrÀffar att gÄ upp ett steg till 3500+ sÄ kan jag inte tÀnka mig att det gör nÄn skillnad i prestanda. Fick det rÄdet av min datakonsult tillika KTH-nörd-kompis inför mitt senaste datorköp.

Kan tyvĂ€rr inget om grafikkort och sĂ„nt tjafs! 😕

Lycka till!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ser kalas ut det dÀr!

Kör pÄ det!

TÀnker du byta ut processorn sÄ kika Àven pÄ X2-modellerna (en 3800+ kostar tex ca 3000 kronor), om ditt moderkort nu stöder sÄdana.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Postat (redigerat)

@isotone

Tack för informationen. 😄

@Steinberg

Moderkortet stöder X2-processorerna men det Ă€r vĂ€rre med min plĂ„nbok. Den har för nĂ€rvarande inte stöd för X2! 😕

Det kÀnns ÀndÄ bra att veta att jag kan uppgradera med en X2-processor nÀr ekonomin tillÄter.

Redigerat av BaldByChoice
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det Àr rÀtt att planera inför uppgradering redan nu.

Men, med tanke pÄ det, sÄ kan det ju vara en begrÀnsning att köra pÄ AGP - istÀllet för det nyare PCI-express. En vÀsentlig skillnad dÀr. Speciellt om du nÄgon gÄng i framtiden fÄr för dej att spela spel... :-)

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

har inte riktigt koll pÄ vad det Àr för lÄda men 350w kan vara knappt....o andra sidan Àr det ÀndÄ ett antec aggregat som nog hÄller vad det lovar jÀmfört med andra no-name grejer......annars blir det nog kalas

Vad hÀnder om inte nÀtaggregatet rÀcker till? Hur mÀrker jag det?

350W borde rÀcka tycker jag. I min nuvarande burk sitter 3st HDD, 2st optiska lÀsare (CD och DVD) och det nÀtagget ligger pÄ 300W. Det har inte krÄnglat...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det Àr rÀtt att planera inför uppgradering redan nu.

Men, med tanke pÄ det, sÄ kan det ju vara en begrÀnsning att köra pÄ AGP - istÀllet för det nyare PCI-express. En vÀsentlig skillnad dÀr. Speciellt om du nÄgon gÄng i framtiden fÄr för dej att spela spel... :-)

Spel gĂ„r fetbort. Spela kan jag göra pĂ„ min Xbox eller PS2a. 😆

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

har inte riktigt koll pÄ vad det Àr för lÄda men 350w kan vara knappt....o andra sidan Àr det ÀndÄ ett antec aggregat som nog hÄller vad det lovar jÀmfört med andra no-name grejer......annars blir det nog kalas

Vad hÀnder om inte nÀtaggregatet rÀcker till? Hur mÀrker jag det?

350W borde rÀcka tycker jag. I min nuvarande burk sitter 3st HDD, 2st optiska lÀsare (CD och DVD) och det nÀtagget ligger pÄ 300W. Det har inte krÄnglat...

om det inte rÀcker tror det blir instabilt. Àven din cpu och minnen drar ström.....men jag sÀger inte att det inte rÀcker.....jag har dock lite problem med mitt EMU1820m ljudkort som tydligen har att göra med att nÀtagget inte Àr tillrÀckligt kraftigt

Redigerat av suprapappa
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Eftersom du kör ett snÀllt grafikkort sÄ bör du inte kunna belasta nÀtaggregatet fullt ut.

Fundera pÄ X2'an nÄgra gÄnger extra. Kanske du kan vÀnta en mÄnad och fÄ rÄd med den dÄ. Det Àr otroligt smaskigt att ha dubbla kÀrnor, speciellt om du jobbar med Cubase, Pro Tools, Sonar eller nÄgot annat program som Àr optimerat för det.

/Majken

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Eftersom du kör ett snÀllt grafikkort sÄ bör du inte kunna belasta nÀtaggregatet fullt ut.

Fundera pÄ X2'an nÄgra gÄnger extra. Kanske du kan vÀnta en mÄnad och fÄ rÄd med den dÄ. Det Àr otroligt smaskigt att ha dubbla kÀrnor, speciellt om du jobbar med Cubase, Pro Tools, Sonar eller nÄgot annat program som Àr optimerat för det.

/Majken

Hur mycket mer kraft kan jag rÀkna med om jag skulle köra en AMD X2 3800+ jÀmfört med en "vanlig" 3200+?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

En gissning Àr att du kan rÀkna med nÄnstans 50% mer processorkraft om programmet Àr optimerat för dubbla processorer. Dessutom Àr det trevligare överlag att jobba med dubbla processorer eftersom det Àr ytterst, ytterst sÀllan som man upplever att datorn slöar till.

/Majken

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

En gissning Àr att du kan rÀkna med nÄnstans 50% mer processorkraft om programmet Àr optimerat för dubbla processorer. Dessutom Àr det trevligare överlag att jobba med dubbla processorer eftersom det Àr ytterst, ytterst sÀllan som man upplever att datorn slöar till.

/Majken

Det lĂ„ter ju inte illa. Najs! 😆

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

En gissning Àr att du kan rÀkna med nÄnstans 50% mer processorkraft om programmet Àr optimerat för dubbla processorer. Dessutom Àr det trevligare överlag att jobba med dubbla processorer eftersom det Àr ytterst, ytterst sÀllan som man upplever att datorn slöar till.

/Majken

Det lĂ„ter ju inte illa. Najs! 😆

Och Dustin Home Àr inte det billigaste stÀlle,har du kollat pÄ lite andra sajter.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Postat (redigerat)
Och Dustin Home Àr inte det billigaste stÀlle,har du kollat pÄ lite andra sajter.

Jag har kollat pĂ„ datorbutiken.com och komplett.se men ingen av de tvĂ„ har moderkortet som jag vill ha. 🙁

Kom gĂ€rna med förslag pĂ„ billigare butiker... under förutsĂ€ttning att delarna jag skrivit i första posten finns att tillgĂ„. 🙂

EDIT: Fel av mig, hittade moderkortet pĂ„ datorbutiken.com. Men specarna Ă€r inte samma som hos Dustin Home?! 😆 FĂ„r ta och kolla hos Asus...

Redigerat av BaldByChoice
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det stöder X2, annars skulle inte min dator fungera... heh 😼

Men om det Àr en gammal variant av kortet sÄ kanske biosen inte Àr uppgraderad. DÄ fÄr du helt enkelt skapa en bootdisk pÄ en annan dator och lÀgga dit afudos som du hittar pÄ asus hemsida tillsammans med en nyare bios och boota pÄ diskett för att flasha om det gamla bioset.

/Majken

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det stöder X2, annars skulle inte min dator fungera... heh 😠

Men om det Àr en gammal variant av kortet sÄ kanske biosen inte Àr uppgraderad. DÄ fÄr du helt enkelt skapa en bootdisk pÄ en annan dator och lÀgga dit afudos som du hittar pÄ asus hemsida tillsammans med en nyare bios och boota pÄ diskett för att flasha om det gamla bioset.

/Majken

Okej. SÄ om jag skapar en bootdiskett pÄ en annan dator sÄ kan jag alltsÄ flasha om BIOS fast det sitter i en CPU som inte stöds? Trodde inte det gick att starta datorn dÄ...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Postat (redigerat)

Ny konfiguration med AMD X2-processor:

* Asus A8V K8T800Pro

* AMD Athlon 64 X2 3800+

* Kingmax 2GB Kit, CL3.0

* Antec Sonata II 450W

* Asus ATI Radeon A9250/TD/1218MB (FlÀktfri)

* NEC ND3551 DVD+-RW DL, 16x, Labelflash

* Seagate Barracuda 7200.8 250GB, 8MB cache, SATA 150 (2st)

* Diskettstation (För eventuell BIOS-flashning)

* Adaptec AFW-4300 3-port FireWire/1394 Bulk PCI-kort (Ti)

(Ljudkort har jag som sagt redan (Se första posten))

9 792:- (inklusive frakt och moms) hos jmedata.se! 🙂

Verkar vÀl okej eller har jag missat nÄt vitalt?

EDIT:

Jag Àr dock osÀker pÄ minnet. Har aldrig hört talas om Kingmax. NÄgon som har nÄgra erfarenheter?

EDIT 2: Hade glömt FireWire-kort. ÅtgĂ€rdat... 😄

Redigerat av BaldByChoice
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Behövs Adaptec AFW-4300?

DDR Kingmax?, eventuellt Corsair/Kingston istÀllet?

Rekommenderar starkt Sonata ljuddÀmpnings-kit, Sonatan Àr visserligen tyst men blir avsevÀrt tystare med ljuddÀmpningskitet!

Även om du aldrig ska spela pĂ„ burken sĂ„ skulle jag köpa ett aningen mer kraftfullt grafikkort för kanske typ 6 - 900 kr(?)

X2 4200+ Ă€r ju dessutom obetydligt dyrare, köp den istĂ€llet 😆!

Dock, kanondator i.v.f.s.h!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Postat (redigerat)
Behövs Adaptec AFW-4300?

DDR Kingmax?, eventuellt Corsair/Kingston istÀllet?

Rekommenderar starkt Sonata ljuddÀmpnings-kit, Sonatan Àr visserligen tyst men blir avsevÀrt tystare med ljuddÀmpningskitet!

Även om du aldrig ska spela pĂ„ burken sĂ„ skulle jag köpa ett aningen mer kraftfullt grafikkort för kanske typ 6 - 900 kr(?)

X2 4200+ Ă€r ju dessutom obetydligt dyrare, köp den istĂ€llet 🙂!

Dock, kanondator i.v.f.s.h!

Tack för dina synpunkter, Hans. 🙂

Ja, AcoustiPack fÄr det nog bli till Sonata II-lÄdan.

Hittade Ă€ven 2GB Kingston-minne (CL3). 😛 KĂ€nns tryggare Ă€n ett mĂ€rke jag inte kĂ€nner till.

Varför tycker du jag borde ha ett kraftigare grafikkort? 😆

Vad betyder "i.v.f.s.h."?

Redigerat av BaldByChoice
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Sorry om jag kidnappar trĂ„den lite, men det kĂ€ndes mer relevant att fortsĂ€tta hĂ€r, Ă€n att dra igĂ„ng ytterligare en datorfrĂ„ge-trĂ„d... 😆

Eftersom jag inte ha ett dugg koll pÄ AMD - och eftersom det verkar som om AMD kanske Àr ett trevligare val Àn Intel bÄde nÀr det gÀller kraft och temperatur, sÄ kan det kanske vara smart att gÄ pÄ en AMD med dubbla kÀrnor, i stÀllet för att envist gÄ vidare pÄ IntelvÀgen?

Han som ska pilla ihop en ny burk, Àr en person som kör ruskigt tunga produktioner, med typ 100 audiospÄr och en bunt VSTi, med samplingsbibliotek av bara h-e - sÄ det behövs massor av krÀm. Exempelvis sÄ har har 2GB RAM nu - men behöver troligen gÄ upp pÄ 4, eftersom han slÄr i taket dÄ och dÄ i minnet... Med andra ord sÄ fungerar det inte med nÄgot chipset som inte Àr stabilt Ànda fram tills processorn krÀks, utan det behövs en maskin som Àr perfekt i minsta detalj...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Asus A8V har jag bara haft strul med. Men det Àr möjligt att du har mer tur. Jag skulle iaf inte rekommendera det, speciellt inte i kombination med en venice-processor. Hellre ett Abit AV8 isÄfall.

350W nÀtagg ska inte vara nÄgra problem att köra med.

Och rÀkna inte med 50% mer prestanda med dualcore. Googla efter lite benchmarks (har inte det i huvudet), men det Àr ingen större skillnad i prestanda. DÀremot flyter multitrÄdade program bÀttre. Om du fortfarande kör Tracktion sÄ har du Àn sÄ lÀnge ingen som helst nytta av X2.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Sorry om jag kidnappar trĂ„den lite, men det kĂ€ndes mer relevant att fortsĂ€tta hĂ€r, Ă€n att dra igĂ„ng ytterligare en datorfrĂ„ge-trĂ„d... đŸ˜Č

Eftersom jag inte ha ett dugg koll pÄ AMD - och eftersom det verkar som om AMD kanske Àr ett trevligare val Àn Intel bÄde nÀr det gÀller kraft och temperatur, sÄ kan det kanske vara smart att gÄ pÄ en AMD med dubbla kÀrnor, i stÀllet för att envist gÄ vidare pÄ IntelvÀgen?

Han som ska pilla ihop en ny burk, Àr en person som kör ruskigt tunga produktioner, med typ 100 audiospÄr och en bunt VSTi, med samplingsbibliotek av bara h-e - sÄ det behövs massor av krÀm. Exempelvis sÄ har har 2GB RAM nu - men behöver troligen gÄ upp pÄ 4, eftersom han slÄr i taket dÄ och dÄ i minnet... Med andra ord sÄ fungerar det inte med nÄgot chipset som inte Àr stabilt Ànda fram tills processorn krÀks, utan det behövs en maskin som Àr perfekt i minsta detalj...

Dubbla dualcore processorer?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tack för dina synpunkter, Hans. 🙂

Ja, AcoustiPack fÄr det nog bli till Sonata II-lÄdan.

Hittade Ă€ven 2GB Kingston-minne (CL3). 😉 KĂ€nns tryggare Ă€n ett mĂ€rke jag inte kĂ€nner till.

Varför tycker du jag borde ha ett kraftigare grafikkort? đŸ˜Č

Vad betyder "i.v.f.s.h."?

I vilket fall som helst (MÄhÀnda har jag hittat pÄ den förkortningen alldeles sjÀlv? (M.h.j.h.p.d.f.a.s!))

AngÄende grafikkortet vet inte riktigt, kanske mest för att vara pÄ den sÀkra sidan, och ifall man vill ha dubbla skÀrmar sedan, men antagligen funkar

det du har i nuvarande konfiguration alldeles utmÀrkt.

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...