Jump to content
Annons

New York Central Park, NY MIX


Recommended Posts

Artist:Harmonica mike

Text:Harmonica mike

Musik:Harmonica mike

Gitarr:Robert Moon/Josse the Mail man

MIX:Harmonica mike

Bäst före datum:13/1 2006(alltså tillverknings år)

Synpunkter på detta arr,gärna seriösa

oseriösa helst på finska - då jag inte är så bevandrad i det.

Fick en 2:a på songbox.net av ....... sånt glädjer verkligen,antar att det var på finska för jag fattade ingenting! (inget ont menat om finländare,jag har bara lite svårt att förstå dom)

Musik ska ju vara kul,och jag har det förträffligt.

Tycker att överföringen till mp:3 suger,hur f-n gör man? oändligt tacksam för svar.Därav den usla kvaliten..hoppas ändå att det hörs hur jag har tänkt,man tänker ju mycket i den här branschen.

Harmonica mike

Redigerat av Harmonica mike
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Burnin Sven (oregistrerad)

Häftig idé det här kan bli hur bra som helst men jag håller med om att det är ett problem med rytmen. Nu ligger den underdelad i tretakt räknat på fyra i botten, ja eller 6 på 4 beroende på hur man räknar. Jag tror att basen då ska spela långa toner i stället baserat på fyra och trumbeatet ska underdelas i tretakt.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Mången tack till er,som ger mig de goda råden.ska försöka fixa till en ny mp:3a till veckan,så det hörs bättre.funderat mycket på bas gången,tror att det kanske skulle bli bättre med längre toner,ska testa.men det blir inget förrän till veckan,familjen ni vet! Super tack än en gång,keep your ears open..and your heart closed..then you won´t be affected from things that you can´t see..

(F-n..det där lät ju som ett uppslag till en låt!)

MVH

Harmonica mike

Redigerat av Harmonica mike
Link to comment
Dela på andra sajter

Sång:Harmonica mike

Gitarr komp:Josse(The Mail man)

Solo gitarr:Robert(The man on theMoon)Moon

Munspel:Harmonica mike

Övrigt:mix,producent Harmonica mike

Text:Harmonica mike

Musik:Harmonica mike

genre:Soul/pop/rock

Inspelnings år:Jan 2006

Tja,mixat lite på N-Y CP.Ett stort tack till martinm,för länken till mp:3 kodningen.

Nu låter det hyfsat!

Vill väldigt gärna ha synpunkter på arret,mixningen,då man är lite färsk i den branschen,men undanta munspelet..det är världsklass(shit nu garvar jag igen).

MVH

Harmonica mike

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Tjena igen den här kommer jag ihåg nu låter det bättre men jag vidhåller det som jag sa sist 😳 . Men framför allt det här är en riktigt bra låt och när trummorna tonas ner i mitten när sång och grejer börjar då är det riktigt helt rätt. Kort sagt trummorna gör den onödigt statisk det här är ju en riktig svänglåt 3 takt på fyra det är fint det.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena igen den här kommer jag ihåg nu låter det bättre men jag vidhåller det som jag sa sist 😳 . Men framför allt det här är en riktigt bra låt och när trummorna tonas ner i mitten när sång och grejer börjar då är det riktigt helt rätt. Kort sagt trummorna gör den onödigt statisk det här är ju en riktig svänglåt 3 takt på fyra det är fint det.

Göran

kul att du gillar min låt.Försökt att fixa till trummorna,basen..förstår att den går i tretakt..men min musikaliska förmåga når inte riktigt fram.Jag är ju ingen trummis 😱 det ända jag har koll på är munspelet..skulle gärna ta emot en utförligare beskrivning av tretakts problematiken.

MVH

Harmonica mike

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Tjena igen fan det är ingen problematik det svänger skitbra det gäller väl bara att hitta rätt på nått sätt. Men kolla in vad dom andra säger först jag kan ju vara ute och sväva 😠 har hänt förr 😠 .

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska vara ärlig. Det första jag tänkte när jag satte på din låt var "Oj, vad 17 är det här för ****...!?" 😳

Introt är helkonstigt, och jag gillar verkligen inte introgitarren. -Låter väldigt "midi". Likaså basen. Trummorna är heller inget vidare. (Oj vad taskig jag låter! 😆 )

Men när munspelet satte igång lyfte det en del...

...och när sången satte igång låter det ju SKITCOOLT! 😉

LÅTEN ÄR JÄTTEBRA. Asskön sång (lite märkligt ljud på sången, men det är samtidigt rätt ballt) Grymt munspel, skönt gitarrsolo i slutet.

Skit i det underliga introt (passar inte alls med resten)

Börja låten där basen kommer in istället och låt en basist lägga på en skönt groovig basgång. (INTE i midi. Det blir helt enkelt inte samma sak)

Vänta med att komma in med trummorna tills precis innan munspelet (med ett "fill").

Shit, det kliar i fingrarna! Skulle vilja jamma till och lägga på riktigt feta rockbluestrummor! 😄

Jobba vidare med den här, och den kan bli riktigt, riktigt bra.

Redigerat av MrBluesman
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack mr bluesman..

Egentligen så gjorde jag introt till en helt annan låt,men tyckte att det lät tretakt,

sedan skrev jag resten..Mina musik polare håller med dig om introt - samt även pianot.Dom vill börja låten där sången kommer in för det är därifrån känslan finns..Jag gillar pianot.. Introt och trummorna/basen är midi.Stelt - det tycker jag med,men som sagt det är ju bara en av mina ideer..har knutit kontakt med grym basist från en grann kommun häruppe i Norrland,så den som lever får se.Hursomhelst tack för dina synpunkter..dom värmde

MVH

Harmonica mike

Link to comment
Dela på andra sajter

Tokbra låt! Men.. inte helt utan reservation. Jag får nog sälla mig till anti-intro-avdelningen 😏

"kill your darlings" osv. Annars, som sagt - jag gillar verkligen denna låt. Vore ju mumma med riktiga musiker all the way... men det vore det ju alltid 😠

Kul att du fick ordning på mp3:andet så man fick höra en mer rättvisande version.

Jobba på så man får höra mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tokbra låt! Men.. inte helt utan reservation. Jag får nog sälla mig till anti-intro-avdelningen 😄

"kill your darlings" osv. Annars, som sagt - jag gillar verkligen denna låt. Vore ju mumma med riktiga musiker all the way... men det vore det ju alltid 😉

Kul att du fick ordning på mp3:andet så man fick höra en mer rättvisande version.

Jobba på så man får höra mer.

Tack bimbamboop.

Låten verkar ju hålla..det är ju några som gillar den.Introt är det antagligen bara jag som fattar..Jag tänkte så här -

Börjar som en visa..går över till ett lätt jazz piano/rock stuk..värsta munspelsdraget Rock/blues..plötsligt blir det soul/rock..för att avslutas med ett riktigt rått gitarr solo i blues/rock.

Men som sagt..det lutar åt att det blir som du och de andra tycker..lyssnade på din länk samma gamla blues..återigen slet jag upp ett munspel i C och blåste på..(blev tvungen att sänka ,grannarna du vet 😄) coolt! spelat i ett bluesband i Norra Norrland.Ledsnat på cover scenen..gick lite från ämnet..hoppas det är ok!

LET US BLOW THEIR BRAIN OUT!!

MVH

Harmonica mike

Link to comment
Dela på andra sajter

Tokbra låt! Men.. inte helt utan reservation. Jag får nog sälla mig till anti-intro-avdelningen  🙂

"kill your darlings" osv. Annars, som sagt - jag gillar verkligen denna låt. Vore ju mumma med riktiga musiker all the way... men det vore det ju alltid  😱

Kul att du fick ordning på mp3:andet så man fick höra en mer rättvisande version.

Jobba på så man får höra mer.

Tack bimbamboop.

Låten verkar ju hålla..det är ju några som gillar den.Introt är det antagligen bara jag som fattar..Jag tänkte så här -

Börjar som en visa..går över till ett lätt jazz piano/rock stuk..värsta munspelsdraget Rock/blues..plötsligt blir det soul/rock..för att avslutas med ett riktigt rått gitarr solo i blues/rock.

Men som sagt..det lutar åt att det blir som du och de andra tycker..lyssnade på din länk samma gamla blues..återigen slet jag upp ett munspel i C och blåste på..(blev tvungen att sänka ,grannarna du vet 😮) coolt! spelat i ett bluesband i Norra Norrland.Ledsnat på cover scenen..gick lite från ämnet..hoppas det är ok!

LET US BLOW THEIR BRAIN OUT!!

MVH

Harmonica mike

Mmm.. kan se din tanke med upplägget. Men testa att låt den börja vid 0:25 där "ett lätt jazz piano/rock stuk" kommer in. Den biten tycker jag ska vara kvar.

Asså låten - sången, munspelet mm - är som sagt grymt bra tycker jag.

Och grannarna får väl lära sig stå ut! 😄

Här finns det mer som får en att sträcka sig efter trynorgeln 😄

Redigerat av bimbambop
Link to comment
Dela på andra sajter

Introt är det antagligen bara jag som fattar..Jag tänkte så här -

Börjar som en visa..går över till ett lätt jazz piano/rock stuk..värsta munspelsdraget Rock/blues..plötsligt blir det soul/rock..för att avslutas med ett riktigt rått gitarr solo i blues/rock.

Ok, det gick inte nästan fram. 😆

Skitbra sång. Behöver bättre trumsamplingar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja milton..tack för omdömet om sången.

trumsamplingar?

Jag är väldigt färsk i den här branschen..så det kan jag inte,vet inte hur man gör.

Har föstått att det finns färdiga trumgrejor att "stoppa in"men det hjälper inte mig..

En liten vink(ganska stor förresten)om hur man gör vore inte helt fel..Nån som vet;Tråd?? Tipsa gärna

MVH

Harmonica mike

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Postat (redigerat)

Låt Namn:New York Central Park

Artist:Harmonica mike

Text:H.M

Musik:H.M

Gitarr:Solo Robert(The man on the moon)

Gitarr:Komp Josse(The mail man)

Övriga inst:H.M

Producent:H.M

Mix:H.M

Genre:Rock/Soul..kanske

Storlek:6 meg

Låt status:Demo - kanske lite närmare..

Inspelnings år:2006 jan

Hej.

Mixat lite på NYCP..Funderat mycket på introt som samtliga ville att jag skulle skippa på förra tråden."The man on the moon",tyckte vi skulle byta ut det kassa introt mot ett piano,så då gjorde jag det.

Nu tycker jag att det ligger mera rätt med tanke på vad som följer efter det..jazz pianot..om man nu får kalla det för det 🙂 Även kört en kompressor över hela spåret,,den blev lite "skitigare"då.

Som vanligt så tar jag tacksamt emot allas åsikter..

Hjälp mig att ta den här låten ett snäpp till!!

Edit:Håll ut alla reggea freeks..i morgon kväll lägger jag ut "Livin´on a hard train"

Redigerat av Harmonica mike
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Mike

Okej, med pianot förstår jag bättre vad du är ute efter med introt. Nu funkar det - men... jag undrar fortfarande om inte låten borde börja 0:25 in där bas, trummor och "jazzpiano" kommer. 😄

I övrigt tror jag att du mixat ner munspel och sång en liten aning jämfört med tidigare och jag tycker nog det var lite tuffare när munspel, sång och gitarrsolo låg snäppet högre. Eller så är jag bara van att höra den så.

Detta är ju en kanonlåt, det vet du :rolleyes:

Ser fram mot lite munspelsreggae.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad du sjunger bra! Mycket skön klang. Vill ha en vers till innan solot, det är din sång som är intressantast. Skön laidbackkänsla. Snöpligt slut på låten.

Tycker att början är malplacerad. Gör en ny låt på introt istället. 🙂 Jag tycker du ska arra om och börja låten där munspelet kommer in, sedan vers + ref gånger två, solo, vers + ref outro. Enkelt som en blues ska va.

Men det är ju vad jag tycker! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Mike

Okej, med pianot förstår jag bättre vad du är ute efter med introt. Nu funkar det - men... jag undrar fortfarande om inte låten borde börja 0:25 in där bas, trummor och "jazzpiano" kommer. 😄

I övrigt tror jag att du mixat ner munspel och sång en liten aning jämfört med tidigare och jag tycker nog det var lite tuffare när munspel, sång och gitarrsolo låg snäppet högre. Eller så är jag bara van att höra den så.

Detta är ju en kanonlåt, det vet du 😄

Ser fram mot lite munspelsreggae.

Tjena mats..

Introt,,,Jag får nog ge mig föt övermakten och skippa det..Körde en kompressor över hela spåret..då åkte vissa nivåer ned..kompenserade väl lite för lite på några av grejerna du nämnde..ska på den igen!

MVH

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, som sagt, kvaliten höjs 100% när sången kommer in. Instrumentalpartitet i mitten funkar dock bra. Munspelet är dock på tok för skrikigt. Kommer bli kalas när den är färdig!

Rockypop

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej !

Mina åsikter...

Skippa pianot helt hållet 00:00-00:25.

Börja låten vid 00:25

Schysst musnpel...låter coolt !

resten låter bra...skullle vilja ha några snygga gitblues riffs...(saknas verkligen)

lite ala Jeff Healey (Road House)...du låter som han i filmen i sången faktisk...röstmässigt / mycket likt.!

förutom blues riffen...ju mer jag lyssnar !...Du har verkligen bra blues röst !

skulle vilja samarbeta över nån låt framöver om du har lust ??

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej !

Mina åsikter...

Skippa pianot helt hållet 00:00-00:25.

Börja låten vid 00:25

Schysst musnpel...låter coolt !

resten låter bra...skullle vilja ha några snygga gitblues riffs...(saknas verkligen)

lite ala Jeff Healey (Road House)...du låter som han i filmen i sången faktisk...röstmässigt / mycket likt.!

förutom blues riffen...ju mer jag lyssnar !...Du har verkligen bra blues röst !

skulle vilja samarbeta över nån låt framöver om du har lust ??

Hej J:N..

tack för dina synpunkter..Jeff Healey..känner mig stolt! Kul att du gillar det 🙂

Introt ska väck..jag får ge mig för övermakten..alla är ju överens om det(utom jag,skratt)..Nåväl..det får bli så..

Du har ett mail från mig..

MVH

Harmonica mike

Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt bra detta! Munspelandet håller ju världsklass men varför så utpannat?

Jag menar alla andra instrument är samlade, lite ologiskt. Groovet är medryckande. Är det du som sjunger? Förut tyckte jag du lät som Frank Zappa men nu är mer åt Joe Cockerhållet och då kan man ju inte säga att du bytt ner dig!? 😄 Har inget mot det intro du har nu, tycker det är schysst att bli överaskad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Väldigt bra detta! Munspelandet håller ju världsklass men varför så utpannat?

Jag menar alla andra instrument är samlade, lite ologiskt. Groovet är medryckande. Är det du som sjunger? Förut tyckte jag du lät som Frank Zappa men nu är mer åt Joe Cockerhållet och då kan man ju inte säga att du bytt ner dig!?  😛 Har inget mot det intro du har nu, tycker det är schysst att bli överaskad.

Tack equality..

Munspelet..provade bara..definitivt ingen mixare producent..önskar att jag besatt mera kunskaper i det området 😆

Joe cocker..Man tar sig uppåt i världen 😄😠

tack igen för dina synpunkter..tänk om man fick nån som kan mixa producera..det tar sådan energi..och det blir ändå inte bra..

MVH

Harmonica

Edit:Jo det är jag som sjunger..Äntligen har min ide om introt gått fram..blev glad över det!

Redigerat av Harmonica mike
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är kul på något sätt.

Jag tycker fortrfarande att trummorna inte fungerar.

Sången är bra genomförd, men det låter fortfarande lite underligt om reverbereringen. Man kan ana vad ni vill ha fram men det blir för överdrivet på något sätt.

Läckert munspel och några bra mackor på gitarr. Gör något åt trummorna och sångljudet så att det inte låter så plåtigt. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...