Jump to content
Annons

ThomasJ

Recommended Posts

Annons

Det är den högra pedalen på ett piano som gör så att det tar längre tid innan tonerna tystnar.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Det är den högra pedalen på ett piano som gör så att det tar längre tid innan tonerna tystnar.

aha:P så man kan köpa sig en pedal då🙂 hehe

Eller bygga.

Ta en telesladd, kapa på hälften och sätt in pluggen i sustain. Den andra änden skalar du av, så de två koppartrådarna är synliga. När de rör varandra kommer sustainen kicka igång. När de är isär är allt som vanligt.

Sen är det bara att vara lite kreativ och bygga någon slags pedal. Jag körde med ett A4 vikt fyra gånger där kontakterna var påtejpade som i ett krokodilgap där man stampar på huvudet så käften stängs. Pappret fjädrade i sig och blev en fullt fungerande sustainpedal. Och höll, med underhåll i form av pappersbyte , i ett år.

( Räkna till tio innan någon tekniklakej, typ Claes, kommer och påpekar att en sustainpedal kostar 200 pix. Men det är ju en baginbox rödvin, säger jag. )

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är den högra pedalen på ett piano som gör så att det tar längre tid innan tonerna tystnar.

aha:P så man kan köpa sig en pedal då😛 hehe

Eller bygga.

Ta en telesladd, kapa på hälften och sätt in pluggen i sustain. Den andra änden skalar du av, så de två koppartrådarna är synliga. När de rör varandra kommer sustainen kicka igång. När de är isär är allt som vanligt.

Sen är det bara att vara lite kreativ och bygga någon slags pedal. Jag körde med ett A4 vikt fyra gånger där kontakterna var påtejpade som i ett krokodilgap där man stampar på huvudet så käften stängs. Pappret fjädrade i sig och blev en fullt fungerande sustainpedal. Och höll, med underhåll i form av pappersbyte , i ett år.

( Räkna till tio innan någon tekniklakej, typ Claes, kommer och påpekar att en sustainpedal kostar 200 pix. Men det är ju en baginbox rödvin, säger jag. )

coolt... skall fan testa att bygga en egen.. Både billigare och grymt mycket roligare! skoj idé det där med papper.. fast jag vill nog ha en låda med någon form av pedal. Hur funkar det rent praktist. Om jag sätterner foten ringlar ljudet på ända tills jag tarbort foten då eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Hur funkar det rent praktist. Om jag sätterner foten ringlar ljudet på ända tills jag tarbort foten då eller?

Det funkar som sustain på ett ADSR.

Ja, en box är inte mycket svårare. Ta en sån där trycklysknapp från någons rum och sätt fast kontakterna på baksidan. Och så en liten träkartong.

Klart lådan ska ha en låda 😛

EDIT: det är såklart sustain på ett adsr, inte release

Redigerat av maxmaxmax
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur funkar det rent praktist. Om jag sätterner foten ringlar ljudet på ända tills jag tarbort foten då eller?

Det funkar som release på ett ADSR.

Ja, en box är inte mycket svårare. Ta en sån där trycklysknapp från någons rum och sätt fast kontakterna på baksidan. Och så en liten träkartong.

Klart lådan ska ha en låda 😛

Klart lådan ska ha en låda 😆
ja annars vorre det knasigt:P
Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
ha den som wah-wah till sin elgura

Intressant! Berätta gärna hur det skulle fungera.

Eller strunta i det för du har ändå fel. En sustainpedal har bara två lägen, av och på. Och nu tycker jag vi återgår till att peppa Lådan att bygga sin box.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)
( Räkna till tio innan någon tekniklakej, typ Claes, kommer och påpekar att en sustainpedal kostar 200 pix. Men det är ju en baginbox rödvin, säger jag. )

Det är ju för fasen en billig arbets-whisky om inte annat!

Botten upp å pappra dig i väg till närmaste bokhandel så har du sustainpedaler för resten av livet 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant! Berätta gärna hur det skulle fungera.

Det borde väl rimligtvis bara vara en variabel resistor påkopplad? I teorin skulle ju alla sustainpedaler kunna ha det. Det är ju ändå upp till synthen att tolka signalen.

Med reservation för att jag bara kan el och inte vet i detalj hur synthar brukar vara uppbyggda.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Sustain kan man aldrig få nog av. Klart du ska köpa en redig riktig rejäl pedal och inte hålla på med Koreabyggen.

Idealet är ett evigt sustain...

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Milton's ett-tu-tre till egen sustainpedal:

1. Köp en Baginbox. Smutta lite. Smutta lite till.

2. Ta ut påsen ur boxen. Lägg boxen på golvet. Drick lite till. Hoppa på boxen.

3. Vik ihop skiten & tjoffa in sladdstumparna i påsen. Förlåt, i boxen. Utbringa en skål för din nya rödvinssustain. Botten upp!

I övrigt förundras jag över folk som lättare relaterar till ett ADSR, än till en pianopedal... Föddes ni i en mörk tysk syntstudio? :rolleyes:

Redigerat av milton
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...