Jump to content
Annons

USB-mickar


Kalle i Kalmar

Recommended Posts

Hej

Vi läste i senaste numret av Studio att det är risk för stor invasion av USB-mickar.

Men frågan är; om man har som vi ett Audiophile 2496 och Cubase SL3 och kopplar in en USB-mick kan vi använda dom tillsammans?

I så fall kan vi spela in tre kanaler mono samtidigt?

Kan någon med erfarenhet bringa klarhet i en så ”färsk” problemställning?

Med vänlig hälsning

Kalle i Kalmar och hans pappa

Redigerat av Kalle i Kalmar
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns ju ett ganska tydligt problem - och det är att ASIO bara hanterar ett ljudkort - eller flera likadana om drivrutinerna är välskrivna. Eftersom en USB-mic ligger som ett nytt ljudkort, så har jag svårt att tänka mig att det blir smärtfritt. De är väl mest tänkta att köras som enda ingång, om jag har tolkat det rätt...

Om man vill använda det samtidigt med annat, så får man alltså köra monitorlyssningen på något annat sätt, eftersom det utan ASIO blir en ruggig latency...

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här på rak arm, utan att testat, är jag tveksam.

Som Claes nämnde gillar ASIO bara ett kort i taget.

Jag har i krisstunder spelat in två kanaler på datorn, och samtidigt ytterliggare två kanaler på min gamla minidisc, och i efterhand kört över dessa till datorn. Nödlösning om ni tillfälligt behöver fler kanaler. Annars gäller nog större ljudkort...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett intressant problem. Som någon tidigare sa kan man i Mac OS X Tiger kombinera flera ljudkort till ett och på det sättet komma runt ett programs begränsningar.

Så det skulle väl funka på några USB-mickar eller ett kort och en mick. Men jag tror knappast det kommer funka med typ 10 USBmickar då det fortfarande finns en begränsning i vad USB-bussen klarar (har en känsla av att det inte riktigt är USB2).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...