Jump to content
Annons

Letar nytt ljudkort


BaldByChoice

Recommended Posts

Ska byta dator (PC) och tänkte då även köpa nytt ljudkort i samma veva.

Det jag behöver ha är 2st analoga ingångar samt MIDI. Gärna med ultralåg latency. Jag kommer använda kortet framför allt till att komponera samt för att lägga sång och gitarr med. PreAmps av proffskvalité skulle ju inte göra nåt...

Förslag?

PS FireWire eller PCI spelar ingen roll.

Redigerat av BaldByChoice
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!!

det finns som sagt många olika ljudkort på marknaden. Nånting som är bra att veta i förväg är ju så klart i vilken prisklass ljudkortet skall ligga på. Det finns de som säljer ljudkort för några tusenlappar upp till 15 000 kronor.

Ett köp av ett ljudkort är som sagt behovsbaserad, du preciserar ju ganska väl dina behov och därför så behöver du inte så mycket. Fast det skadar ju aldrig att köpa ett ljudkort med lite extra då man aldrig vet vad som händer i framtiden.

Jag kan bara tala om mitt ljudkort, har bara erfarenhet av det, och det är ett M-Audio 410 med firewire. Det är med midi, två in och åtta ut. Det funkar grymt bra och kostar ca 4000, iaf för mig.

TIPS. Det finns säkert några fler sådana här trådar öppna så det är bara att söka vidare.

MVH Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror ju på hur mycket pengar du vill spendera, men jag rekommenderar det ljudkort jag själv har, E-MU 1820, som kostar cirkus 3500. Två preamps, två midi in/out, adat in/out, åtta ingångar av olika typ (tror det är sex telejack och två phono för skivspelare), och åtta utgångar, om det inte är tio... det är så mycket att jag inte använder hälften nu men det är ju något att växa i. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

RME HDSP9632.

Skitbra kort med bra omvandlare. Analog stereo in/ut (dock ej preamps) - och möjlighet att koppla till en extern 8-kanalig A/D-D/A-omvandlare på ADAT - och en 2-kanalig på S/Pdif. 1 Midi I/O finns också.

Ultralåg latency? Det finns Total Mix (inbyggd DSP-mixer/router på kortet), som gör att du kan ha monitorlyssning helt utan latency (nåja - en sample fördröjning blir det, har jag för mig...), så länge du inte vill monitorlyssna med effekter från Cubase. Annars möjlighet till mycket låg latency i andra lägen också.

Glöm inte att köpa till breakout-kabeln som ger dig balanserade anslutningar till de analoga I/O. Den som följer med är, dumt nog, obalanserad...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...