Jump to content
Annons

Aphex Twin, Autechre, Squarepusher.


gufv (oregistrerad)

Recommended Posts

gufv (oregistrerad)

Dessa electronica-genier, vilka program använder dom egentligen? Någon som vet? Om man vore lika rytmik-skicklig som dom så hade man kunnat göra i stort sätt vad som helst känns det som.

Redigerat av gufv
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Squarepusher använder en gammal AKAI S1000-sampler om jag inte minns fel. Tror att han gör det mesta, om inte allt, med hårdvara. Mycket spelar han ju live, i alla fall på senaste skivan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att jag läst någonstans att Autechre kör logic. Kan ha helt fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

awt (oregistrerad)

Richard har ju alltid använt mycket analoga synthar (ofta unika sådana om man ska tro på vad man hört runt nätet..) och på "Analord" serien borde han ju värkligen gjort det helt och hållet (om han inte bara driver med alla, vilket inte är omöjligt hah.) Men sammtidigt så har han gjort "Richard d james album" helt med mjukvara, jag har dock ingen aning vilken.. erhm, Jag har som mornel hört att squarepusher också använt mycket analoga prylar men jag tror knappast han har gjort sina senare releases helt med hårdvara, och den nya skivan tycker jag inte alls värkar vara mycket "live", det låter ju som hans live shower: han spelar någon av sina färdiga låtar, CP'ar upp dem med någon slags granguliser, dränker dem med effekter och spelar bas till. Så förutom basen så tror jag inte han spelar så värst mycket live. Hursomhelst, det låter bra =) (gör ont i öronen också, såg honom roskilde 03.)

Autechre's utrustning ska väl vara rätt mycket analogt också, vet dock inget specifikt, de är ju ganska "hemliga" av sig... det är lite av grejjen ju =D

Men all musik de här grabbarna gör kan ju göras med dagens mjukvara, men det är ju knappast utrustningen som skiljer dem från mängden, det är ju helt klart deras unika stilar, roliga ideér etc

Link to comment
Dela på andra sajter

Autechre låter i mina öron inte speciellt analogt, hade varit kul om det faktiskt är analoga gamla syntar de kör med för att få fram sin "musik".

Eller har jag fel om jag säger att en sampling inte är analog? Även om det är en analog grundkälla? En sampling av en Jupiter8 är inte analog, typ....

Link to comment
Dela på andra sajter

Men all musik de här grabbarna gör kan ju göras med dagens mjukvara, men det är ju knappast utrustningen som skiljer dem från mängden, det är ju helt klart deras unika stilar, roliga ideér etc

Låt mig utbringa ett stort WORD!

Link to comment
Dela på andra sajter

gufv (oregistrerad)
Härkan man läsa lite om vad Autechre använder. Lite hårda grejer (nord lead 1, Ensoniq ESR, EPS, Kurzweil K2500, Emu E-Synth,CasioFZ1, FZ10, SK1, SK5, SK100 mm mm) samt märkliga mjuka grejer. Ganska kul faktiskt...

intressant!

annars om ni har tid över kan ni gå och läsa den här extremt roliga(och meningslösa) intervjun med aphex twin 😄http://www.globaldance.com/InterviewAphexTwin.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller har jag fel om jag säger att en sampling inte är analog? Även om det är en analog grundkälla? En sampling av en Jupiter8 är inte analog, typ....

Riktigt så enkelt är det inte. För att om defenitionen av 'analog' skulle vara att: det inte existerar i digital form. Så skulle du inte kunna lyssna på en analogsynt inspelad på en CD för då skulle den helt plötsligt vara digital.

När man pratar om 'en analog' eller 'en digital' synt så handlar det om hur ljudet genereras, inte hur det senare lagras.

Du kan alltså ha en sampling av en analogsynt och kalla det för en "inspelning av en analogsynt". Så du kan vara lugn, dina analogsyntar du köpt för dina hårt förvärvda pengar kommer inte förvandlas till billiga casio-keyboards bara för att du spelar in dom i t.ex. din dator.

En sak man kan tillägga är att; oavsett om ljudet kommer från en analog eller digital källa kommer ljudet bli analogt i slutändan. För vad jag vet är det inte så vanligt med en digital ingång till människors hjärnor. Kanske är det nästa steg i evolutionen? 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller har jag fel om jag säger att en sampling inte är analog? Även om det är en analog grundkälla? En sampling av en Jupiter8 är inte analog, typ....

Nej du har inte fel...samplingen blir aldrig analog ur den tekniska synvinkeln, däremot kan man ofta höra om den kommer från analog syntes... d.v.s om de som samplat använt tillräckligt hög samplingsfrekvens och bitantal för att kunna återge den analoga signalen så nära som möjligt.

..sen att det numera finns mjukvara som emulerar analog syntes snubblande likt originalet är en annan sak.. tänker närmast på Arturia's Moog Modular-Vsti.

Kom att tänka på en "förhistorisk" variant av sampling som faktiskt mellotronen var... med ett analogband för varje ton i synten 😛 ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni har svarat på min fråga på ett förträffligt sätt!

Autechre's musik är inte grundad på analoga instrument, bara för att de i samplingar har analoga instrument...

Jag processar personligen alltid direkt från CD till hörselcentrum. Ingen förlust på vägen.. Kolla på en CD och du hör hur musiken låter.... ;-)

Redigerat av Light Head
Link to comment
Dela på andra sajter

Autechre måste väl i alla fall räknas som ganska analoga i dessa mjukvarutider...

In addition to their computer equipment, Autechre have dozens of hardware synths, drum machines and effects. "In the beginning we had loads of analogue stuff and tape recorders and so on," Booth relates. "We still have quite a bit of analogue gear and we still use it. It's just there, it's part of what we do, like the 202, the Roland SH2, or Korg MS10 and MS20, real cheap basic techno stuff from the time we were into acid house and dirty sounds. We also still have a lot of Roland gear and pedals and stuff. We even have a few Doepfer modules, the German stuff. I like to be surprised by equipment, and a lot of Yamaha gear still surprises me, especially the old stuff with the bad aliasing. The FS1R is a pretty mean thing.

"We're still using the Nord Lead 1 v2 all the time, which is really good because you can do loads of beats with it. The version 2 software has rhythm patches, so you can have eight sounds playing at a time on each of the four channels. It means that you can constantly have 32 sounds sitting there, which is nice for gear that size. We still use it live quite a lot because you can do a lot of rhythmic stuff with it. We also collect weird, rare outboard effects. But these are hyper-private. There are things with pure character, stuff that's vintage. We have some real gems, like a lot of early Boss rack units with beautiful-sounding chips in them. You can get really musical with them, actually involving synth patches. Have a few of them and a patchbay and a potentiometer and a bit of EQ, and you can make album after album. You don't need computers or drum machines, that's what we learned."

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom att tänka på en "förhistorisk" variant av sampling som faktiskt mellotronen var... med ett analogband för varje ton i synten  :rolleyes: ...

Du har helt rätt att mellotronen faktiskt var en ANALOG sampler.

Ordet "sampling" missförstås ofta, och jag vill bara göra det klart vad det är.

Ordet 'sample' på engelska betyder bland annat 'prov' på svenska. När man pratar om ljud så kan man kalla det för 'provtagning'. För det är just vad som händer när man spelar in ett ljud digitalt.

Om vi spelar in ett ljud i 44,1 KHz, 16Bit så tar datorn ett 'prov' av tryckskillnaden 44100 gånger i sekunden. Och varje 'prov' har ett 16-bit's värde (0 till 65535 'unsigned' eller -32767 till 32767 'signed').

Så en 'sampling' i vardaglig bemärkelse är en samling av engelskans 'samples' eller provtagningar av tryckskillnad.

Det jag tänkte komma till är att en sampling är en digital inspelning oavsett hur lång den är. Vissa har en tendens att tro att det bara är en kort liten snutt, vilket det kan vara. Men det kan lika gärna vara en hel skiva.

Redigerat av Tobiah
Link to comment
Dela på andra sajter

Richard har ju alltid använt mycket analoga synthar (ofta unika sådana om man ska tro på vad man hört runt nätet..) och på "Analord" serien borde han ju värkligen gjort det helt och hållet (om han inte bara driver med alla, vilket inte är omöjligt hah.) Men sammtidigt så har han gjort "Richard d james album" helt med mjukvara, jag har dock ingen aning vilken.. erhm, Jag har som mornel hört att squarepusher också använt mycket analoga prylar men jag tror knappast han har gjort sina senare releases helt med hårdvara, och den nya skivan tycker jag inte alls värkar vara mycket "live", det låter ju som hans live shower: han spelar någon av sina färdiga låtar, CP'ar upp dem med någon slags granguliser, dränker dem med effekter och spelar bas till. Så förutom basen så tror jag inte han spelar så värst mycket live. Hursomhelst, det låter bra =) (gör ont i öronen också, såg honom roskilde 03.)

Autechre's utrustning ska väl vara rätt mycket analogt också, vet dock inget specifikt, de är ju ganska "hemliga" av sig... det är lite av grejjen ju =D

Men all musik de här grabbarna gör kan ju göras med dagens mjukvara, men det är ju knappast utrustningen som skiljer dem från mängden, det är ju helt klart deras unika stilar, roliga ideér etc

Han har sagt själv att han använder Pro tools och massa pluggar i någon intervju jag läste + att han påstår att han spelar stråkarna på "Richard d James" själv....

jaja, man ska ta allt han säger med en näve salt....

Link to comment
Dela på andra sajter

gufv (oregistrerad)
Han har sagt själv att han använder Pro tools och massa pluggar i någon intervju jag läste + att han påstår att han spelar stråkarna på "Richard d James" själv....

jaja, man ska ta allt han säger med en näve salt....

en Näve salt? Är inte det rätt mycket? 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Han har sagt själv att han använder Pro tools och massa pluggar i någon intervju jag läste + att han påstår att han spelar stråkarna på "Richard d James" själv....

jaja, man ska ta allt han säger med en näve salt....

en Näve salt? Är inte det rätt mycket? 😱

I hans fall.....................nej, tror inte det....................

Link to comment
Dela på andra sajter

En sampler med analoga filter dåh...??

Om du har en digital signal och omvandlar det till analog signal så säger det sig självt att signalen inte längre är digital.

När man pratar om analog/digital synt så pratar man om hur själva hårdvaran genererar ljudet. Man kan till exempel ha en semi analog/digital synt, eller en sampler som du säger.

I grund och botten handlar signal behandling bara om matematik. Antingen kan man använda analog elektronik eller digital elektronik för att utföra en "uppgift".

I dag kan vi göra matematiska modeller av analoga kretsar och utföra uppgiften digitalt utan mindre skillnad. Eller rättare sagt mindre... för du kan ha en hel studio i datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...