Jump to content
Annons

Tobiah

Medlem
  • Antal inlägg

    23
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt

Om mig

  • Kön
    Man
  1. Eftersom du vill göra monoton och minimal musik är det om inte mer viktigt att hålla en hand på ratten. Sedan är det bara att också hålla i hatten och köra. Men självklart måste du ju veta vart du ska någonstans, målet för resan är viktig ifall man inte gillar att planlöst göra semester på sopptippen, bara för att du inte bestämde dig. Jag tror din inspiration dör av att du tråkar ut din hjärna, se till att musiken överaskar och stimulerar sinnet åt rätt håll. Det är t.ex. lättare att tappa intresset för något repetetivt än något varierande, som inte är bra, så kraven är olika. Musiken måste i alla fall förmedla en känsla som säger "en gång till".
  2. Visst låter det romantiskt att sjunga en låt för någon man gillar. Men låt dig inte luras av vad dina tankar säger är rätt sak. Ifall du inte är ruskigt duktig och vet vad du gör (vilket sannolikt är fallet eftersom du ber om råd), så är det enda rätta att framföra något humoristiskt. Fast inte så att folk skrattar åt dig, utan med.
  3. Repetition är något som används för att visa vikten av något. Till att börja med så är takten i musiken viktig, takten upprepas gång efter gång i var eviga låt fast med olika tempo. Därför är takten egentligen den mest tjatiga delen av en låt, men vi tycker inte det är tjatigt för vi har en grundläggade positiv relation till repetition och rytm. När något upprepas ett stort antal gånger blir det till slut ett bakgrunds-brus och hjärnan kopplar bort och får tid att tänka på annat. Att något känns tjatigt till den grad att man störs av det (tror jag) beror på att hjärnan tar det som en förolämpning att någon tror att budskapet behöver upprepas. Om man liknar en melodisnutt med en ekvation, som i sin tur ska ingå i en annan större ekvation, där båda sidorna av likhetstecknet måste väga lika mycket. Och upprepar samma grund ekvation hela tiden så passar det ju in men hjärnan tröttnar lätt på relationer utan dramatik. Ifall låtskrivaren gör en helt ny ekvation som väger lika mycket men som är helt oväntad men genomtänkt så stimuleras hjärnan att omedvetet undersöka det nya och skaffa en relation till ekvationen. För hjärnor älskar att ha relationer till precis allt den möter, även dåliga relationer är av högsta intresse. Ifall det är en ekvation som hjärnan av någon anledning tycker om, så vill den gärna fylla tankegångarna med den relationen. Genom upprepningen känns ämnet viktigare och blir bara ännu mer värd att tänka på. Men ifall någon annan försöker tvinga hjärnan att repetetivt tänka på något hjärnan inte gillar, så kommer den att stämpla relationen som en "psycho bitch" och stalker som ringer 100 gånger om dagen och terroriserar. Och vem gillar sån tjej? Nog med skitsnack. Väl mött!
  4. Robotrösten är en talsyntes som heter Flinger. Jo jag hänger en hel del på Micromusic. Har ju haft mina största "hits" på MM. Så det är inte så konstigt ifall du känner igen mitt namn. Tjenare.. grymm låt undrar hur du gör vocodern och hur jag fårtag i grejjerna för att göra en sådan... Den e bara så grymm! Specielt dendär rösten som säger one two three four. 🙂 Kul att du gillade den. Angående rösten som räknar så är det ingen "robotröst" utan LPC (Linear Predictive Coding) röstsamplingar. Samma sak som använts i leksaker som pratar, exempelvis Speak n' Spell. Rösten som sjunger är däremot en talsyntes. De bygger nästan på samma principer så det är inte så konstigt att LPC kodat ljud låter som en robotröst.
  5. Jag vill ta tillfället i akt och tacka för all kritik jag fått på låten. Både för den negativa och den positiva. Tack, tack och åter tack. Angående "commuicator" så känner jag inte till den, så jag kan inte kommentera detta mer än så. Angående ljudet som vissa mår illa av, kan jag bara säga... att vissa har bra smak och andra har dålig smak. 🙂 Jag hoppas att ni inte får kväljningar av min musik i fortsättningen.
  6. Det här är kanske inte något för alla, men det är gratis och det är ju inte alla som har kvar sin "brödbox" från 80-talet. Goat Tracker - En "tracker" för att göra Commodore C64 musik i Windows eller Linux miljö. Svårt för nybörjare när det gäller trackers och C64. http://covertbitops.c64.org sedan under Tools.
  7. Robotrösten är en talsyntes som heter Flinger. Jo jag hänger en hel del på Micromusic. Har ju haft mina största "hits" på MM. Så det är inte så konstigt ifall du känner igen mitt namn.
  8. Jag använder Reason, Goat Tracker, LSDJ och en ljudbank som jag samlat på mig under årens lopp.
  9. LÅTNAMN: Do the robot ARTIST/GRUPP: Tobiah GENRE: Electronic LÅTLÄNGD: 3:40 KOMPOSITÖR: Tobiah Viksporre PRODUCENT: Tobiah Viksporre INSPELNINGSÅR: 2006 FORMAT: MP3 STORLEK: 3.5 MB STATUS: Färdig demo http://tobiah.no-ip.org/tobiah/content/rea...o_the_robot.mp3
  10. Tobiah

    Var hälsade

    DOH! Då var det inte så konstigt längre... 🙂Hoppas du blir mer aktiv nu. 11 inlägg på 17 månader är inte mycket att hänga i granen. 😮 Ja det är sant att jag inte varit så aktiv. Men jag har insett mina fel och brister och kommer justera detta. Studios forum är faktiskt ett av de bästa som finns, tycker jag. Eftersom jag inte skrev någon presentation innan så tänkte jag att det var lika bra att få det gjort.
  11. Tobiah

    Var hälsade

    Jag tycker att det hade varit intressant att blanda TV-spels ljud med "moraharpan". Det är när man bryter mönstret som man skapar något nytt.
  12. Tobiah

    Var hälsade

    Hej alla! Jag är en självlärd TV-spelsskadad musiker som älskar sjungande talsynteser och lo-fi elektroniska ljud. Jag har skapat musik sedan 91 fast då med Amiga 500 och Protracker. Numera använder jag ju PC, fast jag kan inte riktigt släppa ljuden från Game Boy, C64 med mera. Till exempel så använder jag Game Boy med ett program som heter LSDJ och blandar det med moderna ljud för att få det mer lyssnarvänligt. Just nu håller jag på att producera musik till en amerikansk sci-fi film, och drömmer om alla filmer jag kommer göra musik till i framtiden. Tidigare har jag gjort musik till teaterföreställningar så jag har lite erfarenhet av att lägga musik och ljud till scener. För er som är intresserade, ni kan lyssna på musik jag gjort tidigare på min hemsida. http://www.tobiah.tk Lev väl! -Tobiah
  13. Om du har en digital signal och omvandlar det till analog signal så säger det sig självt att signalen inte längre är digital. När man pratar om analog/digital synt så pratar man om hur själva hårdvaran genererar ljudet. Man kan till exempel ha en semi analog/digital synt, eller en sampler som du säger. I grund och botten handlar signal behandling bara om matematik. Antingen kan man använda analog elektronik eller digital elektronik för att utföra en "uppgift". I dag kan vi göra matematiska modeller av analoga kretsar och utföra uppgiften digitalt utan mindre skillnad. Eller rättare sagt mindre... för du kan ha en hel studio i datorn.
  14. Du har helt rätt att mellotronen faktiskt var en ANALOG sampler. Ordet "sampling" missförstås ofta, och jag vill bara göra det klart vad det är. Ordet 'sample' på engelska betyder bland annat 'prov' på svenska. När man pratar om ljud så kan man kalla det för 'provtagning'. För det är just vad som händer när man spelar in ett ljud digitalt. Om vi spelar in ett ljud i 44,1 KHz, 16Bit så tar datorn ett 'prov' av tryckskillnaden 44100 gånger i sekunden. Och varje 'prov' har ett 16-bit's värde (0 till 65535 'unsigned' eller -32767 till 32767 'signed'). Så en 'sampling' i vardaglig bemärkelse är en samling av engelskans 'samples' eller provtagningar av tryckskillnad. Det jag tänkte komma till är att en sampling är en digital inspelning oavsett hur lång den är. Vissa har en tendens att tro att det bara är en kort liten snutt, vilket det kan vara. Men det kan lika gärna vara en hel skiva.
  15. Riktigt så enkelt är det inte. För att om defenitionen av 'analog' skulle vara att: det inte existerar i digital form. Så skulle du inte kunna lyssna på en analogsynt inspelad på en CD för då skulle den helt plötsligt vara digital. När man pratar om 'en analog' eller 'en digital' synt så handlar det om hur ljudet genereras, inte hur det senare lagras. Du kan alltså ha en sampling av en analogsynt och kalla det för en "inspelning av en analogsynt". Så du kan vara lugn, dina analogsyntar du köpt för dina hårt förvärvda pengar kommer inte förvandlas till billiga casio-keyboards bara för att du spelar in dom i t.ex. din dator. En sak man kan tillägga är att; oavsett om ljudet kommer från en analog eller digital källa kommer ljudet bli analogt i slutändan. För vad jag vet är det inte så vanligt med en digital ingång till människors hjärnor. Kanske är det nästa steg i evolutionen? 😏
×
×
  • Skapa ny...