Jump to content
Annons

Walk


Recommended Posts

* LÅTNAMN: Walk

* ARTIST/GRUPP:

* GENRE: Mexikansk jazzpop

* LÅTLÄNGD:

* KOMPOSITÖR:

* PRODUCENT:

* EV. MEDVERKANDE:

* INSPELNINGSÅR:

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 5.8mb

* STATUS: nästan klart

Har spelat in en grej här men blir inte riktigt klok på masteringen. Ett par extra öron skulle inte skada!! Låten är lite av ett experiment att utifrån jazzstuket få till ett ihoppressat lite hårdare sound. Alltså, inte mycke dynamik men desto mer energi. Har suttit med ett par Mackiemonitorer i ett uselt kontrollrum och när jag lyssnar runt på andra ställen låter det bara märkligt.

Efter att ha lagt låten åt sidan ett tag märker jag nu att det är jäkligt diskantigt plus att den låga miden är alldeles för klen. Fast nu sitter jag hemma med lurar. Tyck gärna saker, för jag tänkte försöka få tid att köra ett pass i veckan nu så jag kan lämna låten bakom mig.. 😆

walk.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Var så nyfiken att höra vad du jobbar med, men lyssnar i pc-högtalare så jag kan inte riktigt komma med några synpunkter av vikt. Ska försöka få tid att lyssna i riktiga monitorer lite senare.

Men jag håller med om diskanten. Någon perkussion som skär igenom ordentligt kring 7-9 kHz. Sedan känns det som det finns en liten puckel nånstans mellan 800 - 1000 Hz.

Fast låten var skön! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jättefint stuk och mycket medryckande rytmer. Sköna harmonier (pianot från 02:17, så oväntat och rytmiskt, kanon!) men brasset låter väl för mycket John Wayne-film i a f i grundtemat? Väldigt fin ljudkvalite ssk på pianot och trummorna men inser inte vitsen med att ha det så komprimerat, tappar du inte livfullheten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Var så nyfiken att höra vad du jobbar med, men lyssnar i pc-högtalare så jag kan inte riktigt komma med några synpunkter av vikt. Ska försöka få tid att lyssna i riktiga monitorer lite senare.

Men jag håller med om diskanten. Någon perkussion som skär igenom ordentligt kring 7-9 kHz. Sedan känns det som det finns en liten puckel nånstans mellan 800 - 1000 Hz.

Fast låten var skön! :rolleyes:

Är det tamburinen du tänker på?? Grejen är att den vill ha hålla fram ganska mycket.

Tror det är överhängsmickarna som är den stora boven i dramat; ett par KM-84. Dom låter ju sjukt bra, men man gör lätt bort sig eftersom dom är lite starka i det registret och eftersom det låter sjysst så skiter man i att dra ner där.

Men ska kolla upp handklapp o tamburin lite mer. Man blir lätt blind när man suttit för mycket med samma sak.

Tack för lyssnandet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina "50 öre": Jag tror det är för mycket "rum" i kompet för att det skall tåla att komprimeras så mycket. Minska kompressionen på kompet (men behåll den på sången)... kanske... Eller ta bort lite rumsläckage med hjälp av noisegates och lägg på något snyggt reverb med en "small room preset" i stället...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Mina "50 öre": Jag tror det är för mycket "rum" i kompet för att det skall tåla att komprimeras så mycket. Minska kompressionen på kompet (men behåll den på sången)... kanske... Eller ta bort lite rumsläckage med hjälp av noisegates och lägg på något snyggt reverb med en "small room preset" i stället...

Kan garantera att torrare inspelning knappast går att få. Du gillar helt enkelt inte mitt val av reverb.

Valdez: Tack, det är min kompis Dojan som sjunger.

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

På det hela taget låter det skitbra men jag stör mig lite på tamburinen som låter tunn och lite väl "plaskig", går det att minska reverben på denna? Eller pitcha ner den lite? Jag tror att just denna motverkar din ambition att få det "hårdare"...men jag är en glad amatör så lyssna på proffsen istället! 🙂

Bra sång med Wadling-stuk...och en låttitel som sammanfaller med Fläskkvarteten/Wadling...en tillfällighet? 😆😲🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Skitskön låt. 🙂

Är alla instrumenten riktiga? Annars vilka ljud använder du? 😆 Låter mkt bra om samtliga instrument.

Har inte så mkt att klaga på förrutom att jag tycker det låter som att du har lagt lite för mkt kompressor på hela ljudbilden, men det kanske är mina trötta förmiddagsöron. 😲

Jäkligt snygga oväntade harmonier, som vanligt när du är i farten. 🙁

Är ingen jäkel på mastring direkt så där kan jag nog inte hjälpa dig så mkt tyvärr.

Mvh / djonas

Redigerat av djonas
Link to comment
Dela på andra sajter

Skitskön låt. 🙂

Är alla instrumenten riktiga? Annars vilka ljud använder du? 😳 Låter mkt bra om samtliga instrument.

Har inte så mkt att klaga på förrutom att jag tycker det låter som att du har lagt lite för mkt kompressor på hela ljudbilden, men det kanske är mina trötta förmiddagsöron. 😳

Jäkligt snygga oväntade harmonier, som vanligt när du är i farten. 😳

Är ingen jäkel på mastring direkt så där kan jag nog inte hjälpa dig så mkt tyvärr.

Mvh / djonas

Pianot och tamburinen är exs24. Resten är riktiga instrument.

Ska försöka se över mix och master imorrn. Många gnäller på tamburinen. 🙂 Får kanske lätta på kompressionen och peta lite på effekterna. Lägger upp en ny version när den finns 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt bra! Jag var ett tag helt övertygad om att det var sångaren i kultbandet Bruse från härnösand, härjandes i slutet av 90-talet, som bidrog till denna låt. Minns dock inte hans namn.

Hur som helst så lät det väldigt bra! Skulle vara intressant att höra mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja du vacum, det här är inte lättaste låten att ge synpunkter på. men det jag framförallt lägger märke till är att sången ligger väldigt lågt i förhållande till övriga instrument. den känns mest bara tydlig i början och även där så är den ganska dammig, inte så krispig och närvarande som jag skulle önska.

sen så drunknar den bara i allt och det hela känns ganska slätstruket.

på något sätt så tycker jag att det blir rörigt och att olika instrument kolliderar. man blir osäker på vad som för tillfället är det viktigaste i ljudbilden. tamburinen har väl tillräckligt många kommenterat.

inte så mycket tips på förbättringar, utan mer bara vad mina öron säger (eller hör).

i övrigt så låter det som om det är riktigt bra inspelningar, så om du ligger bakom dem så får du ta till dig av det.

edit: förreten så handlar det ju en del om arrangemang också, och det är väl säkert en del i det att jag upplever det som lite för rörigt.

Redigerat av Itzhak
Link to comment
Dela på andra sajter

ja du vacum, det här är inte lättaste låten att ge synpunkter på. men det jag framförallt lägger märke till är att sången ligger väldigt lågt i förhållande till övriga instrument. den känns mest bara tydlig i början och även där så är den ganska dammig, inte så krispig och närvarande som jag skulle önska.

sen så drunknar den bara i allt och det hela känns ganska slätstruket.

på något sätt så tycker jag att det blir rörigt och att olika instrument kolliderar. man blir osäker på vad som för tillfället är det viktigaste i ljudbilden. tamburinen har väl tillräckligt många kommenterat.

inte så mycket tips på förbättringar, utan mer bara vad mina öron säger (eller hör).

i övrigt så låter det som om det är riktigt bra inspelningar, så om du ligger bakom dem så får du ta till dig av det.

edit: förreten så handlar det ju en del om arrangemang också, och det är väl säkert en del i det att jag upplever det som lite för rörigt.

Tack för lyssningen.

Att det är rörigt på ett dåligt sätt håller jag inte riktigt med om själv; det var ju liksom meningen. Är det under pianosolot du tycker det är svårt att fokusera på vad som ligger mest framme eller under det som är strax innan? Jag är nog lite feg med att släppa fram mitt pianospel under solot (som dessutom är ganska slarvigt spelat) så jag kanske har pressat fram lite för mycket prylar som ligger samtidigt. Dock tycker jag det funkar som det gör. Allt hörs och fyller faktiskt (iaf för mig) en funktion. Rösterna som ligger där är menat att ligga mest i bakgrunden.

Dessa krockar du snackar om, menar du musikaliskt/harmoniskt eller frekvensbandsmässigt? Harmoniskt är det inga krockar, det ska vara så.

Vet inte vad du menar med krisp i sången, men antar att du menar en diskantboost. När jag skruvar om överhänget kan det tänkas att jag släpper på lite mer lyx i sången, men i förhållande till alla cymbaler så funkar det inte just nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har lyssnat igen, tycker att den här låten förtjänar lite extra uppmärksamhet.

trummorna svänger sjysst och de känns välplacerade i mixen. det är nog mest ljudet på pianot och blåset som jag inte kan förenas med riktigt. som du själv säger så kommer ju inte pianot fram under (vad jag tror ska vara) solostyckena och hamnar på något sätt bakom trummorna, tror också att blåset skulle kunna få lite mer närvaro och dynamik.

men å andra sidan så har du ju velat skapa mindre dynamik, och då är det kanske helt rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

fy faen... detta var bra... men det låter lite överkomprimerat... lite tunt och kallt... lite mer bas kanske... gött lirat måste jag säga 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter lite sådär flummigt vimsigt.. jag gillar clashen du skapat..har nog fasen aldrig hört den här genren.. inte på det här sättet iaf.

Jag tycker mixen har en näsig midrange som är lite för påträngande.. det känns som basen eller något närliggande instrument bygger upp en liten "frekvenslåda" som allt annat staplas på och ger en sådär lite olustig känsla.. if u no whattamean

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Riktigt jäkla häftigt sett ur ett musikaliskt perspektiv ändra inte på nått där, nja fan föresten vänta lite nu trummorna tappar lite precis i slutet men det är ju bara en liten struntsak. Ett riktigt mästerverk det här, häftigt spännande mix måste jag säga har lite svårt för jazzgrejor normalt sett men det här satt fint. Ljudmässigt håller det inte riktigt ihop, på nåt sätt låter det som om det är två olika mixar som går samtidigt. Men det kanske ska va så och mig stör det inte speciellt mycket kan nog till och med vara lite nydanande men folk brukar ju vara noga med ljudet här så, får väl ta upp det då.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Kahman (oregistrerad)

Coolt och jazzigt!

Klart annorlunda harmonier. Snygga blås, men de har en annan "känsla" än resten av mixen (kanske är meningen). Pianot känns "på riktigt". Lite och slarvigt här och var, men det tycker inte jag är negativt, det ökar trovärdigheten. Man kan nästan känna lukten av rökig jazz-bar. Trummorna är super! Överlag, väldigt mycket reverb och compression, men det är en fråga om smak och inget annat. Många kanske hade mixat annorlunda, men det betyder inte att det skulle bli bättre. Jag tycker du har hittat ett intressant och annorlunda stuk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blev helt paff,ställd och vimsig. Vilken cool låt !

Allvarligt, det enda jag reagerade på är de hårda s:en i vokalen. Ljudbilden ska vara som den är, det finns nerv och närvaro. Tycker inte komprimeringen här är ett problem. Det låter intimt på något sätt.

Redigerat av Kill All Autotuner
Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Jepjep, mycket fint mycket fint. Har ingen aning om hur man producerar sånt här, för att inte tala om mixning. Men jag har lyssnat en del på sånt här på senaste tiden (Emma Salokoski Ensemble), och där har produktionen "mera luft", så jag hänger på den wagonen här som vill ha mindre komprimering. och höjning på vokalerna.

Aijai, finfina sound här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj vad det tycks 😉 Som jag skrev i första inlägget så vill jag ju inte alls få fram detdär standard-korrektakustiska-prettojazz-soundet, därav kompression och addkompression och add-distar och fula rumsklanger.. Men sen kan man ju tycka att det är helt galet, själv vet jag inte riktigt än vad jag tycker för jag stör mig på att mastringen är lite rutten.

Men hursomhelst jättetack för alla kommentarer. Ska försöka slänga upp en ny version till helgen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tog ner lite diskant, sänkte tamburinen ett snäpp och lättade en aning på kompressionen. Fick dra ner ganska många höga frekvenser med smala q-värden uppe i diskanten som gjorde att det lät lite för skrikigt. Känns farligt att rota där uppe på det viset, men det va det enda sättet att få ordning på det verkar det som. Bättre?

walk_klar2.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Tog ner lite diskant, sänkte tamburinen ett snäpp och lättade en aning på kompressionen. Fick dra ner ganska många höga frekvenser med smala q-värden uppe i diskanten som gjorde att det lät lite för skrikigt. Känns farligt att rota där uppe på det viset, men det va det enda sättet att få ordning på det verkar det som. Bättre?

Topp!

Det gjorde underverk. Allt låter tightare och kompaktare och riktigt riktigt bra.

Det är som nytvättade fönster!

Gillar blåsarret skarpt!

Tack och bock! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Naturligtvis en smaksak det där med mix eller mastring...men jag tycker den första är bäst...den andra här låter lite bumlig i ljudet nu...på med diskant igen!

Ännu en gång, en otroligt bra låt med skön stämning!..sångaren har en bra känsla i rösten och han sjunger mycket bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...