Jump to content
Annons

Låtar med solon i säljer inte?


Linus Aegman

Recommended Posts

Annons
Varför är det ute med att ha med ett solo i sina låtar? Jag gissar på att skivbolagen inte vill att det ska vara så. Iof finns det ju metalband osv men det brukar ju inte gå hem i stugorna eller i radio, MTW / ZTV.

jao

Då kan jag ju svara med att säga Slash så får vi se vad du säger!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jao, men jag har inte MTV eller ZTV så jag kan inte svara så men alltså, i den musik jag lyssnar på är det ju solon med (the Hellacopters, Foo Fighters). De kanske sparar sig för att ge något extra på konserterrna.

Sen om man tänker i en Agnes låt där fouks är på henne så kanske man inte lägger in ett grymt gitarrsolo, då försvinner ju kanske fokus från henne. Vad tror ni om det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, dels ligger fokus inte på teknisk briljans på samma sätt som förut. Dels finns det rena popakter där fokus läggs mer på artistens utseende och stormiga privatliv, dels är mycket musik idag helt producerad i studio och det är även den versionen som framförs. Framförs musiken ändå live finns det alltid människor som räknar med att få höra en snarlik reproduktion av versionen på skivan, varför improviserade soloprestationer kanske rationaliserats bort.

Vi som läst musikvetenskap på SU vet dessutom att gitarrsolon är en metafor för den manliga sexualiteten och det är inte helt omöjligt att de försvunnit till viss del tack vare(?) de radikalfeministiska vindarna som blåser över i stort sett hela västvärlden idag.

(och ja, jag är rätt skeptisk till många delar av genusvetenskapen och undrar varför ingen formulerat liknande teorier om de i regel mindre klimaktiska bas- och trumsolona)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi som läst musikvetenskap på SU vet dessutom att gitarrsolon är en metafor för den manliga sexualiteten och det är inte helt omöjligt att de försvunnit till viss del tack vare(?) de radikalfeministiska vindarna som blåser över i stort sett hela västvärlden idag.

Humm, det där låter intressant, lust att utveckla? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Vi som läst musikvetenskap på SU vet dessutom att gitarrsolon är en metafor för den manliga sexualiteten och det är inte helt omöjligt att de försvunnit till viss del tack vare(?) de radikalfeministiska vindarna som blåser över i stort sett hela västvärlden idag.

Tjena. Är du på riktigt?

Det kommer kanske tillbaka, det där med gitarrsolon. Vi har ju precis haft sjuttio- åttio- och nittiotalet, klart att man blir lite trött på det där gnidandet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns flera nya "Radiolåtar" som har solon i. Kolla bara på Michael Bublé med låten Home. Solon håller än bara dom är rätt för låten! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi som läst musikvetenskap på SU vet dessutom att gitarrsolon är en metafor för den manliga sexualiteten och det är inte helt omöjligt att de försvunnit till viss del tack vare(?) de radikalfeministiska vindarna som blåser över i stort sett hela västvärlden idag.

Du är inte helt seriös? Eller?

Ni som läst på SU har kanske märkt att den någon manschauvinistiska falangen av HipHop kränger rätt bra med skivor, och att tuttar exponeras på MTV?

***

Gitarrsolon har väl f ö inte alls försvunnit. Iron Maiden säljer galet mycket skivor relativt 80talet, och på svensk TV visas rundgång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi som läst musikvetenskap på SU vet dessutom att gitarrsolon är en metafor för den manliga sexualiteten och det är inte helt omöjligt att de försvunnit till viss del tack vare(?) de radikalfeministiska vindarna som blåser över i stort sett hela västvärlden idag.

Haha! Det där var fan roligt på riktigt! 😆

Jag tror inte allt hopp är ute för instrumentonanisterna. Det finns en tapper skara kids kvar där ute som fortfarande har lite rockers i sig, som nyligen upptäckt Guns & Roses och andra gamla rävar, och som tycker att en låt måste innehålla ett gitarrsolo för att vara rrrriktigt bra. :rolleyes:

Inte sagt att det är en stor skara dock... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

varför ta bort tex solon om dom är bra ? för att en liten snorunge på 12 år ska tycka musiken är bra eller?

edit: oj lät kanske lite drygt

Ja, just det! Så illa är det :rolleyes: ...

Radio och musik. Finns hur mycket avhandlingar om det där som helst.

Sk. hitlistepop (kan egentligen vara vilken genré som helst förstås) ska helst vara högst 3,5 min. långt och helst inte längre, annars tröttnar målgruppen (12-18 år)på låten (skippa solon och få in en eller två catchy refränger istället) och så får de inte in tillräckligt med hippa låtar per timme vilket de tappar lyssnare på (kom ihåg målgruppen 12-18 år, taskig koncentrationsförmåga enl.cynikerna) osså ska de få in nyheterna i tid och de har vi ändå inte kommit till antalet reklamginglar (money för radiostationen) som måste pressas in imellanåt för att vi ska konsumera McDonalds, Cola mm mm mm...

Så gitarrsolon uppfyller inte radions eller målgruppens behov.

Puh och flämt... 😏

Tur att man inte tillhör... "Målgruppen"... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi som läst musikvetenskap på SU vet dessutom att gitarrsolon är en metafor för den manliga sexualiteten och det är inte helt omöjligt att de försvunnit till viss del tack vare(?) de radikalfeministiska vindarna som blåser över i stort sett hela västvärlden idag.

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Åsså kom jag på ett nytt talesätt då "En låt utan solo är som sex utan orgasm"  😱

En orgasm utan solo är som att inte ha sex 😳

En låt med solo är som gruppsex där en av deltagarna bara har sex med sig själv.

...och låter mest... 😉

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi som läst musikvetenskap på SU vet dessutom att gitarrsolon är en metafor för den manliga sexualiteten och det är inte helt omöjligt att de försvunnit till viss del tack vare(?) de radikalfeministiska vindarna som blåser över i stort sett hela västvärlden idag.

Humm, det där låter intressant, lust att utveckla? 😱

Låter ju inte helt otroligt, mycket hårdrock handlar ju om att vara så manlig man kan och att kunna spela snabbt tyder på teknisk briljans och är alltså ett sorts skryt/lockrop. 😳

Därmed inte sagt att alla solon måste vara snabba. Jag gillar solon ibland men då ska det vara ett bra solo och inte bara snabbt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...