Jump to content
Annons

Ponamero Sundown


Andrew (oregistrerad)

Svänger det?  

14 röster

  1. 1. Svänger det?

    • 5 som fan
      2
    • 4 joråsåatt
      6
    • 3 Rätt ok
      3
    • 2 Funkar
      1
    • 1 Nja
      0


Recommended Posts

Andrew (oregistrerad)

# LÅTNAMN: Frustration blues

# ARTIST/GRUPP: Ponamero Sundown

# GENRE: 70 tals hårdrock, stoner

# LÅTLÄNGD: 5 min

# KOMPOSITÖR: Ponamero Sundown

# PRODUCENT: Andrew

# EV. MEDVERKANDE: Bandet

# INSPELNINGSÅR: 2006

# FORMAT: mp3

# STORLEK:7 mb

# STATUS: I princip färdig demo(as good as it gets)

# LÅTLÄNK http://www.ponamerosundown.com/music/frust...onbluesmix4.mp3

Huj, nya bandet, ny demo samt äntligen en sångare. Inspelat i repan genom en Zoom Mrs 1266, gitarren genom en pod Xt. Mixen har säkert mycket att önska men själv är jag rätt nöjd faktiskt. Även om det är långt kvar. Jag har en del problem med basen eftersom jag inte skurit så mycket bas från gitarrerna... Men men...

Kom gärna med kommentarer ang låten, mixen eller själva spelandet om ni har lust...

Cheers...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ahh ... fränt! Tyckte jag först. Men det är lite taskig sång, lite taskig melodi, och lite tomt på något sätt.

Sången ligger för långt bak, och den skulle behövas fyllas ut med lite dubblingar, körer och så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick känslan av att det är en liveupptagning med den medföljande mic'en till bergsprängaren från -84 Oki,, ni hade tänkt er att det skulle låta 1971 över inspelningen? Tveksam...

Lite otajt på guran i bland. Sången ligger på samma sätt hela tiden, vilket blir rätt tjötigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste säga att det är en skön låt, lite tidiga Sabbathvibbar. Vad det gäller basen så hör jag inte alltför mycket av den tyvärr (jo, under solot!). Gitarren hade så klart mått bättre av en Marshall på volym 10 med lite go' rundgång... men kör ju själv med Pod så jag vet hur det är 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Andrew (oregistrerad)

hehe, här vart det ris och ros. Huj bäst att ducka.

Tja alltså ang 70-tal så handlar det ju mer om riffandet och hur vi lirar än ljudbilden. Jag är en rätt oerfaren mixare så bättre än så här blir det inte...asg. Än... Så jag är fortarande rätt nöjd. 😎

Jo poden är ju inte det optimala. Det låter lite underligt samt att jag inte får fram det ljudet i mixen som jag vill. Men för en trebarnsförälder funkar den ypperligt...asg 🙂

Men kul som fan att det även finns de som uppskattar det vi gör...

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hurdant ljud vill du få fram? Jag tycker att det låter som det är liiiite för mycket stereopanorerat just nu... och det är ofta så med poden tycker jag, det är lätt att slänga på stereo/chorus för att feta till ljudet. Men det är kanske bara min uppfattning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, tufft!

Tycker att gitarrerna låter helt OK, lite Fu Manchu sådär. Sen om de låter äkta -70 eller inte kan ju vara skitsamma.

Tycker inte att sången riktigt smälter in i mixen. Annars sjunger han (du?) rätt skönt. Lite begränsat register kanske. Vore gött med lite ljusa glaskrossartoner också.

Sololjudet låter sådär. Solot skulle kunna spelas lite roligare också kanske. Varför inte göra en Iommi med dubbla solon som spelar nästan samma sak?

Hursomhelst, bra jobbat. Skulle vara kul att höra en upptempolåt av er.

Link to comment
Dela på andra sajter

Andrew (oregistrerad)

Oj här har det lyssnats. Grymt kul... Roligt att man får så många positiva kommentarer.

Det är ju ändå ens blod och själ man slänger ut... 😳

Tja angående vad jag vill ha för ljud. Ja, jag är väl ute efter samma gitarrljud jag har i repan( jag - gitarr + inspelare/ mixare men inte sång). Inget direkt stonerljud - typ fuzz som dränker ALLT utan ett mer öppet tyngre rock ljud. Asså det har ju blivit rätt mycket stereopanorerat pga av masteringen. Kan inget om det utan jag tog två presets från Ozone och hoppades på det bästa. Gitarren är panorerad ut till höger och vänter till 70 samt att det ligger en delaypreset från Ozone(det bara blev så haha) på. Lite pga att jag inte riktigt vet hur jag ska hitta rätt... Men men till slut så...

Hepp... 😆

Redigerat av Andrew
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, du skrev 70tals hårdrock/stonerrock, so here goes:

Det första som jag tycker funkar dåligt om ni vill presentera er som ett band med 70talsrock-influenser är bastrumman; så distinkt och "plastigt" lät det inte när det begav sig, varken hos Sabbath, Deep Purple eller Rainbow. Plocka ur alla tröjor ur kaggen och lägg i några smutsiga sockor istället :rolleyes: Det skall ringa lite mer, och vart är det Zeppelinska dånet? I övrigt är trummorna lagom feta.

Angående pod-gitarren: jag önskar du aldrig nämt det, för nu kan jag inte låta bli att lyssna efter dom digitala tillkortakommandena, och visst hittar jag till slut några. Den diskreta flangereffekten i introt sätter liksom tonen, men jag tycker ändå att för att komma från en box så låter det över förväntan bra (mycket tack vare att du hade den goda smaken att INTE använda tripple-delay-preseten under solot).

Man skall aldrig såga en hårdrockssångare (för då får man stryk av honom/henne på efterfesten), men jag tycker han låter som alla andra dussin-sångare inom stonergenren. Ge honom inte sparken, men fråga honom om det verkligen är så här han vill sjunga. Vem vet, han kanske "egentligen" gillar Bowie 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blir nästan förvånad över den smånegativa kritiken du får kring ljudbilden. Jag är - gubevars - ingen ljudguru, men jag tycker det låter levande och bra. Men det kanske är mer liret än ljudet. Jag trivs när jag lyssnar :rolleyes:

70-talsinspirerat behöver ju inte betyda 70-talskopierat s.a.s.

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Andrew (oregistrerad)

Tack Vallhagen. Det var värmande ord. Tja för mig så går ju låten och liret i första hand. Jag kan alldeles fö rlite om ljud att egentligen ha någon åsikt. Visst, det är 70-tals inspirerat(ton och riffmässigt i mitt huvud) men inte ljudmässigt. Det kan jag ju hålla med Yessongs om.

Redigerat av Andrew
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...