Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hej

jag ser många som jublar över att ha fått ner latencyn till tex 2ms.

vad ska det vara bra för? mig veterligen blir ju belastningen större ju lägre latency man kör med. när jag spelar saker i realtid är det sällan som 10ms är ett problem, ngn gång ibland när jag spelar gitarr kan jag behöva gå ner till 7ms beroende på vad jag kör med för typ av ljud och så.....om jag mixar ställer jag oftast upp latencyn så att belstningen minskar.

har jag missat ngt? eller är det faktiskt så att ni som kör med 2 ms hör eller känner en skillnad jämfört med tex 7 ms?

Annons
Postat

jag kör med 8 ms och ser det som fullkomligt befängt att gå lägre, eftersom det inte gör någon nytta för min uppfattning av ljudet. det bara tynger ner processorn i onödan.

man kan ju jämföra detta med att en bildruta i en film faktiskt är så mycket som 40 ms lång (1/25 sek).

Postat

Jag upplevde häromdagen att 6ms latency med min polares Octapad var smärtgränsen, 3ms kändes mycket mer naturligt. När jag spelar klaviatur är dock 6ms inget problem alls, och jag tror att jag utan några större problem skulle kunna gå upp till det dubbla.

Postat

Det finns absolut ingen anledning att använda lägre latency än vad som behövs. Det är bara dumt att göra det till något självändamål, att tvångsmässigt köra med lägsta möjliga latency, eftersom det belastar datorn hårdare och därför lätt ger upphov till knaster och elände i ljudet.

Som Mornel säger, så blir det jobbigare med lång latency om man spelar perkussiva ljud, än om man spelar keyboardljud och stränginstrument.

Själv kör jag helt utan latency vid sånginspelning, tack vare Total Mix-funktionen i ljudkortet - men vid inspelning av midi, så brukar jag köra med 6ms i normalfallet.

Postat

Lägsta tänkbara latency är inget självändamål för mig, men hur tusan skall jag konfigurera pc'n så att allt sitter det det skall? Ofta blir det både 2 och 3 stereokanaler inspelade samtidigt. Jag gör säkert "fel" men sångaren blir galen om det inte är tillräckligt tajt. Vi kör med lite effekter på hans sång, direkt i Cubase. Medhörningen måste ju ligga på ett minimum av fördröjning.

Eller har jag missat något och gör fel?

Med för hög latency så hamnar sången en sekund efter ...

För er som undrar över hårdvaran, så kan jag lugna er med att den är reltivt OK. (P4 3.2 2gbram 160gbSATA Wamirack1010 ASIO2.0)

Postat

Inte bara ljudkortet har latency - de flesta effekter har det också. Använder man ex SIR så har den mycket stor fördröjning. Under uppspelning är dess latency inga problem eftersom datorn kan kompensera för den (genom att skicka ljudet till effekterna i förväg).

Kör du med effekter under inspelning så kan inte datorn kompensera för den fördröjning som effekterna själva har - den kan ju inte gissa vad du tänker spela in 😄

Alternativet är då att stänga av effekterna, eller köra med ljudkortets direct monitoring (då går insignalen förutom att buffras upp av datorn, direkt till dess lyssningsutgång).

Postat

2 ms 8 ms etc, jag har 47ms...

Har just kollat upp hur lång latency jag har men har sett i nån tråd där det stod hur man räknade ut det. Någon som vet vilken eller rent utav vet hur man räknar ut det. Hur märkbar fördröjningen är.

Om 40 ms är 1/25 sek är en bild ruta i film så borde väl ej det vara ett jätteproblem.

//

Roger

Postat (redigerat)
Någon som vet vilken eller rent utav vet hur man räknar ut det. Hur märkbar fördröjningen är.

Ljudets hastighet i luft = 340m/s, dvs 47ms motsvarar 340*0.047 =15.98m. Detta motsvarar alltså att du spelar gitarr med en förstärkare placerad 16 meter ifrån dig. Det är ganska långt och bidrar till att det blir rätt svårt att spela tight.

Men allt beror lite på vad man använder sin DAW till. Om man spelar in ett live-instrument och lyssnar genom mixerbordet, alternativt spelar in MIDI men lyssnar genom sin HW-synth, så kommer man inte märka nåt annat än att DAW'ens nivåmätare uppdateras lite långsamt och ur synk. Man kan då med lätthet köra på en enorm latency.

Om man däremot vill spela SW-synthar i realtid eller spela in ljud som man monitorerar genom ljudkortet (ej direct monitoring alltså) så måste man ha en så låg latency som man behöver för att kunna spela/sjunga tight. För de flesta tror jag att en latency på 10ms och mindre duger alldeles fint.

Även när man mixar behöver man relativt låg latency annars kommer man uppfatta fördröjningar mellan regel/ratt-rörelser och det minskar känslan rätt radikalt.

Redigerat av Thomas
Postat

Öronen är betydligt känsligare än ögonen när det gäller sådant. 47ms latency hde jag tyckt var fruktansvärt jobbigt. Allt över 10ms är så påtagligt, att det är lite irriterande, tycker jag...

Om man har en extern mixer (eller ett ljudkort med en bra DSP-mixer inbyggd), som man låter hantera lyssningen, så behöver man inte bry sig om latency alls när man spelar in audio. Om man däremot spelar in midi, så blir latencyn ofrånkomlig. Man kan lösa det om man inte tvunget vill höra ljud från ett specifikt VSTi direkt när man spelar. Då lyssnar man helt enkelt på den externa syntens ljud i stället när man spelar in midisignalerna - och struntar i att lyssna på det VSTi som man kommer att använda sedan. På så sätt slipper man ifrån att behöva tänka på latency även där... :rolleyes:

Postat
man kan ju jämföra detta med att en bildruta i en film faktiskt är så mycket som 40 ms lång (1/25 sek).

Beror ju på vilken standard. finns 24 frames per sex, 25 per sek, 29,30 osv.

Men i sverige så uppdateras bilden med 50 Hz vilket betyder att "latencyn" blir 20 ms (om man nu kan kalla det latency.....det tycker inte jag)!

Postat (redigerat)

Använder du DSP effekter så är du väldigt beroende av låg latency. (eller vanliga VSTi:s med hög latency.

Om du kör ett UAD1 tex. och har ett arr med en UAD1 kompressor på ett spår och en kompresoor på masterbussen så blir det ju en helt annan grej.

Då blir 2 ms. latency 2x2x2 = 8 ms. = helt ok även för perkussiva instrument.

Men 7x2x2 är en helt annan femma.

Då räcker det ju med att ha en UAD1 kompressor på i första kedjan så blir det ju 14 ms. Som för visso kan vara ok men på tok för högt för perkussiva instrument.

Jag kör 2 ms. och det är för mig ett måste.

Redigerat av Pär Ekberg
Postat
Men i sverige så uppdateras bilden med 50 Hz vilket betyder att "latencyn" blir 20 ms (om man nu kan kalla det latency.....det tycker inte jag)!

Bara halva bilden (varannan rad). Dvs, 50Hz men 25 bilder per sekund.

Att jämföra bild-"latency" med ljud-"latency" är iofs lite skumt. Men visst, om man tänker sig att man triggar en TV-bild med knappar, så får man ju bildlatency 😉

Postat

Ok!

Tack Thomas och Claes mfl...

Om 47 ms tex betyder 16 meter från förstärkare så får jag nog ta och kika över eventuell utrustning, ska visserligen köpa nytt ljud kort (men ej förrän nästa löning) 🙂

sitter just nu med Turtle beach santa cruz, visst har det märkts lite när man spelat in men när man tänker efter så är det ganska mycket.

//

Roger

Postat

jag har ett juli@ ljudkjort och kör cubase sx 3 "128 sample" 2.9ms utan problem sen provade jag "48 Sample" 1.08ms det gick inge vidare det poppade rätt så bra här i högtalarna nu ska jag prova "64 sample" 1.451 ms nej det poppade där med. hmm ska nog köra med 3 ms i alla fall kul o prova i alla fall.

testade ljudet med akoustik piano 24 bitars ljud en kanal piano klink +norton anivirus och massa massa andra bös program som är i vägen

MSI k8n neo diamond plus amd dual core 4400+ 2048 cl2 minnen ångrar inte en sekund att jag köpte en ny dator.

nu är det bara att skaffa ett ljud kort med minst 8 in på så är det bygga studio studiodax

Postat (redigerat)

... Och när man mixar så kan man lika gärna köra på 50ms eller högre!

Jag märker stor skillnad på hur många effekter man kan ha på 5, 15 respektive 50ms!

Så ifall man sjunger/spelar går man ner på 4/5 ms (totalt 8/10 ms) eller lägre och sen när man mixar kan man gå upp igen!

Det finns en del dolda latencys som måste adderas till den som anges och som man aldrig kan bli av med, där exempelvis

tidigare nämnda avstånd till högtalare är en, andra är A/D-omvandling-buffer på ca 1ms, D/A dito, midi-latency på ca 1ms, o.s.v!

Redigerat av Hans

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.