soundman Postat 19 februari 2006 Postat 19 februari 2006 Mina grannar spelar pianot hela dagen. Jag ska hjälpa de isolera men jag har ingen aning hur. Jag funderade på att använda neoprene under pianot ben eller kanske hockey puckar. Jag vet inte om det funkar och vad ska jag använda mellan pianot och väggen. Hjälp!!!
AndyPandy Postat 19 februari 2006 Postat 19 februari 2006 Problemet är att mycket av det ljud du hör är ljud som studsar från pianot mot väggen och golvet (som är hårda) och fortplantar sig i huset. För att lyckas måste du alltså dämpa själva klangen från pianot och då är nog frågan om det är så kul att spela piano längre. Alternativet är att bygga ett rumsliknande ställe att ställa pianot i, men det är ju jobbigt.
soundman Postat 21 februari 2006 Trådstartare Postat 21 februari 2006 Tack AndyPandy. Vi försökte att dampa ljudet men det hjälpte inte. Jag läste på olika sidor att ett stort problem kommer från pianots ben. Jag hitatde en hemsida i USA som säljer neoprne för att stäla under pianot men det är för dyrt. Dessutom tänkte jag att hitta en biligare/lokalt produkt här i sverige. Här kommer länken till säljare i USA: http://www.pianosupply.com/acoustic/ Soundman
Light Head Postat 21 februari 2006 Postat 21 februari 2006 Om du kilar iväg till närmsta byggvaruhandel och köper en bal rockwool och stoppar detta i pianot så har du din dämpning! :-) Attans vad smart jag är... Ett annat och förmodligen lika kul alternativ är att grannen säljer pianot och köper ett elpiano? Det krävs enorma ljudvolymer om hörlurar skall höras in till närliggande läenheter!
soundman Postat 21 februari 2006 Trådstartare Postat 21 februari 2006 Hey Lighthead, Money, money, money... it ain't funny. Det är ett stort problem som jag försöker hitta biliga lösninger. Man kan köpa speciella neoprene kuddar från USA för 129$ 4/st och ljuddempande från auralex med det kostar. Elpianot har ingen likadana känsla som pianot och jag tror att dem vill ha derras piano kvar. Jag ska försöka ringa flera piano/flygel affäerer här och fråga dom. Keep you posted, Soudman
Mingus Postat 21 februari 2006 Postat 21 februari 2006 Du kan hitta massa olika neopren och vibrationsdämpare på Kuntze. Inte lika dyrt.
DrHans Postat 21 februari 2006 Postat 21 februari 2006 Kunde inte ett par grova gummibussningar funka då? ( sånna man har till avgassystem ) Finns väl på Biltema för 5:- styck chansar jag på. Finns också gummibussningar på byggvaruhusen.
soundman Postat 21 februari 2006 Trådstartare Postat 21 februari 2006 En jätebra idé hansjohnny Jag ska köpa, prova och reportera tillbaka om det funkar. Tack!!!
DrHans Postat 21 februari 2006 Postat 21 februari 2006 Jo jag är en man fylld med bra ideér 😳 Det var så lite så! Hör av dig så får vi höra hur det gick!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.