Jump to content
Annons

Boss GT8 eller Pod Pro

henrik.isacsson (oregistrerad)

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tjenare!

SKulle behöva lite rÄd, ja dels rent ekonomiskt ha rÄd men Àven rena och konkreta rÄd.

Har funderat pÄ att investera i lite nya grejer och dÄ framför allt en Boss GT-8. Men dÄ jag var inne i min favoritmusikaffÀr (lÄngt ord) och pratade i dag rekommenderade han istÀllet att köra med en Pod Pro och ett pedalbord till den. Hade rÄkade givetvis ha detta inne och dÄ begagnat men ÀndÄ i stort sett i nyskick.

Gt-8 kan jag fÄ för 4100:- och det andra paketetm POD PRO samt pedalbordet för 5900:-

Vad tycker ni, allvetande musikexperter, att jag skall vÀlja?

H

Redigerat av henrik.isacsson
Annons
Postat

Är det alltsĂ„ inte frĂ„gan om Pod XT Pro?

Vilken musikstil spelar du?

Jag skulle nog vÀlja GT-8:an om jag skulle vÀlja mellan de tvÄ alternativen, men ifall det hade varit Pod XT Pro hade jag valt den.

Postat

Generellt Àr det mÄnga som tycker att GT-8:an lÀmpar sig bÀttre till att anvÀnda live alltsÄ att koppla till förstÀrkare/PA osv Àn Pod ..

medans mÄnga hÀvdar att pod Àr bÀttre Àn GT-8 vid direktinspelning ..

Jag har sjÀlv en GT-8 och Àr vÀldigt nöjd med den ..

Jag hade sÀkert varit lika nöjd med pod:en som med GT-8:an och iom det sÄ hade jag i ditt fall valt GT-8:an och gjort nÄtt kul för pengarna som blir över (ditt pod-paket Àr ju trots allt 44% dyrare)

Postat

För 5600 spĂ€nn fĂ„r man ju Pod XT Live! ..och om den pod pro du skulle köpa Ă€r en XT sĂ„ Ă€r den ett kap eftersom bara Pod XT Pro har ett listpris pĂ„ drygt 8000 spĂ€nn.. 😉

Postat

Det Àr en PodXTPro och visst Àr det ett kap. Den stora frÄgan Àr ju bara hur bra den lÄter och hur GT-8 klarar sig mot den.

Postat

Jag personligen Àr lite av en Line 6-suck up.. men jag har inte testat GT-8, sÄ jag vet inte.. Boss Àr ju bra shit oftast.. och har relativt högt andrahandsvÀrde pga namnet..

Postat

Det beror ju pÄ vad du Àr ute efter. GT-8ans starka sida Àr effekter (boss kan sina saker) men förstÀrkarsimen tycker jag Àr sÄdÀr. PodXT Àr ok pÄ det mesta men ganska jobbigt att fÄ till ett bra ljud ur utan mycket rattande, delayeffekterna i den gillar jag verkligen. Tonelab SE tycker jag klÄr bÄda nÀr det gÀller förstÀrkarsimuleringen, men effekterna lÀmnar vÀl lite att önska, de lÄter bra men Àr inte lika flexibla. Tonelaben Àr helt klart den som Àr lÀttast att fÄ bra ljud ur av de tre tycker jag.

Om du ska köpa en PodXT och köra mycket live sÄ Àr det just XT Live du ska köpa, sÄ slipper du böka med sladdar mellan rackenheten och pedalbordet.

Postat

Jag har en GT-8 och jag kan sĂ€ga att den har sĂ„ otroligt mycket möjligheter sĂ„ den enda begrĂ€nsning Ă€r hur mycket man sjĂ€lv orkar lĂ€gga ner pĂ„ den (försĂ€ljarprat 😉) Den Ă€r verkligen kanon med tanke pĂ„ priset. Men vill du lĂ€gga ut lite mer pengar sĂ„ köp Pod XT pro istĂ€llet och skaffa alla modelpacks.

Postat
Det beror ju pÄ vad du Àr ute efter. GT-8ans starka sida Àr effekter (boss kan sina saker) men förstÀrkarsimen tycker jag Àr sÄdÀr.

Ifall du redan har en schysst stÀrkare med bra dist sÄ borde du köpa bossen förresten. Man kan koppla bort förstrÀrkarsimen och bara köra effekterna, sen fÄr det Àven att koppla in egna pedaler i effektloopen. PÄ det sÀttet sÄ har bossen mer möjligheter.

Vilka problem vi har 😉

Postat
Ifall du redan har en schysst stÀrkare med bra dist sÄ borde du köpa bossen förresten. Man kan koppla bort förstrÀrkarsimen och bara köra effekterna, sen fÄr det Àven att koppla in egna pedaler i effektloopen. PÄ det sÀttet sÄ har bossen mer möjligheter.

Vilka problem vi har 😉

Fast den möjligheten finns ju bÄde med Pod och Tonelab Äas. GT-8 Àr dÀremot mer flexibel nÀr det gÀller att placera effekter pÄ olika stÀllen i kedjan och sÄnnt.

Jag mÄste sÀga att jag anvundas de möjligheterna. Men samtidigt innebÀr oftast mer flexabilitet att grÀnssnittet inte Àr lika lÀttrattat. Det Àr framförallt dÀrför jag kör med Tonelab, den Àr sÄ fruktansvÀrt enkel, och det Àr guld vÀrt i live-sammanhang. SÄ de har ju alla sina för och nackdelar, gÀller ju bara vad man prioriterar högst.

Postat

Vilka problem vi har 😉

Fast den möjligheten finns ju bÄde med Pod och Tonelab Äas. GT-8 Àr dÀremot mer flexibel nÀr det gÀller att placera effekter pÄ olika stÀllen i kedjan och sÄnnt.

Jag mÄste sÀga att jag anvundas de möjligheterna. Men samtidigt innebÀr oftast mer flexabilitet att grÀnssnittet inte Àr lika lÀttrattat. Det Àr framförallt dÀrför jag kör med Tonelab, den Àr sÄ fruktansvÀrt enkel, och det Àr guld vÀrt i live-sammanhang. SÄ de har ju alla sina för och nackdelar, gÀller ju bara vad man prioriterar högst.

Jo, men det jag gillar med Vox:en (kanske Ă€r sĂ„ med podden och/eller bossen ocksĂ„, jag vet inte) Ă€r att du kan fĂ„ precis det ljudet du stĂ€llt in i vilken stĂ€rkare som helst. LĂ€ste det i en recension. Sedan nĂ€r jag köpte den upptĂ€ckte jag att det sĂ€mde ocksĂ„ 😛 .

Bara ett litet tips för att göra dig Ă€nnu mer förbryllad... 😉

Postat
Jo, men det jag gillar med Vox:en (kanske Ă€r sĂ„ med podden och/eller bossen ocksĂ„, jag vet inte) Ă€r att du kan fĂ„ precis det ljudet du stĂ€llt in i vilken stĂ€rkare som helst. LĂ€ste det i en recension. Sedan nĂ€r jag köpte den upptĂ€ckte jag att det sĂ€mde ocksĂ„ 😉 .

Bara ett litet tips för att göra dig Ă€nnu mer förbryllad... 😉

Huh? Vad var det för stenad mĂ€nniska som skrev det? Jag har kört tonelaben genom 7 olika stĂ€rkare (plus en massa PA-anlĂ€ggningar) och den har inte lĂ„tit likadan genom nĂ„n av dem, alla förstĂ€rkare och högtalare fĂ€rgar ju ljudet olika. Tonelaben Ă€r bra men den rubbar inte naturlagarna 😛

Jag Àr inte det minsta förbryllad.

Postat

Det lĂ„ter som en fantastisk produkt dĂ€r man kan stĂ€lla in ett ljud som sedan lĂ„ter likadant var du Ă€n pluggar in den.... Varje del frĂ„n gitarr till högtalare fĂ€rgar ju ljudet pĂ„ sitt sĂ€tt, sĂ„ det kan ju omöjligt stĂ€mma? 😉

Postat

Saken Àr ju att jag spelar allt frÄn Metal till Evert Taube.. Och spelar bÄde in i studio och lirar live ibland hehe.

Fördelen med en rackmonterad POD Àr ju att det blir mindre sladd.. Men GT-8 har ju fÄtt oerhört bra kritik.. Gaaaaahhh.. Dagens I-landsproblem..

Postat
Det lĂ„ter som en fantastisk produkt dĂ€r man kan stĂ€lla in ett ljud som sedan lĂ„ter likadant var du Ă€n pluggar in den.... Varje del frĂ„n gitarr till högtalare fĂ€rgar ju ljudet pĂ„ sitt sĂ€tt, sĂ„ det kan ju omöjligt stĂ€mma? 😉

Det Àr visserligen en intressant tanke detdÀr. Om man gjorde ljudprofiler efter samma princip som fÀrgprofiler. Det Àr ju visserligen svÄrare att Äterge ett ljud pÄ samma sÀtt som en fÀrg pga fysiska begrÀnsningar, men man skulle kunna komma bra nÀra ÀndÄ. Vore kul att experimentera med.

Postat
Saken Àr ju att jag spelar allt frÄn Metal till Evert Taube.. Och spelar bÄde in i studio och lirar live ibland hehe.

Fördelen med en rackmonterad POD Àr ju att det blir mindre sladd.. Men GT-8 har ju fÄtt oerhört bra kritik.. Gaaaaahhh.. Dagens I-landsproblem..

Om man sÀger sÄ, vilken typ av förstÀrkare Àr dina favoriter?

AnvÀnder du mycket effekter?

Spelar du genom gitarrstÀrkare eller PA?

Varför blir det mindre sladd med en rackmonterad pod?

Postat (redigerat)

SÄ jag kör nu sÄ har jag en Zoom GFX-4 multipedal. Men det Àr inte sÄ snygga akustiska simulatorer i den sÄ jag har en Boss Line Selector som splittar sÄ jag kan köra Ä ena sidan Zoom pedalen och pÄ andra sidan har jag en Boss Acoustic simulator och en Behringer Ultra Chorus. SÄ det blir ju en del sladd dÄ och segt att slÀpa med sig live. Detta gÄr sedan till en H&K stÀrkare pÄ 50 eller 75 watt, kommer inte ihÄg vilken av dem just nu.

GFX-4 funkar bra som distpedal med lite flanger och sÄ men det kÀnns som att man skulle vilja fÄ ut mer av ljudet.

Redigerat av henrik.isacsson
Postat
Jo, men det jag gillar med Vox:en (kanske Ă€r sĂ„ med podden och/eller bossen ocksĂ„, jag vet inte) Ă€r att du kan fĂ„ precis det ljudet du stĂ€llt in i vilken stĂ€rkare som helst. LĂ€ste det i en recension. Sedan nĂ€r jag köpte den upptĂ€ckte jag att det sĂ€mde ocksĂ„ 😉 .

Bara ett litet tips för att göra dig Ă€nnu mer förbryllad...  😉

Huh? Vad var det för stenad mĂ€nniska som skrev det? Jag har kört tonelaben genom 7 olika stĂ€rkare (plus en massa PA-anlĂ€ggningar) och den har inte lĂ„tit likadan genom nĂ„n av dem, alla förstĂ€rkare och högtalare fĂ€rgar ju ljudet olika. Tonelaben Ă€r bra men den rubbar inte naturlagarna 😛

Jag Àr inte det minsta förbryllad.

Vilka stÀrkare har du dragit din tonelab genom?

Ok, jag erkÀnner, inte exakt lika, men det Àr inte lÄngt ifrÄn (har testat andra effekter dÀr differensen varit mycket större mellan stÀrkarna)

Postat
Vilka stÀrkare har du dragit din tonelab genom?

Ok, jag erkÀnner, inte exakt lika, men det Àr inte lÄngt ifrÄn (har testat andra effekter dÀr differensen varit mycket större mellan stÀrkarna)

Fender Twinreverb, Peavey Bandit 112, Laney VC-50, Atomic Reactor 112, Marshall TSL601, Roland Cube 60, Hughes & Kettner Edition Tube 112.

BÀst lÀt den nog genom Laney och Atomic.

Postat
SÄ jag kör nu sÄ har jag en Zoom GFX-4 multipedal. Men det Àr inte sÄ snygga akustiska simulatorer i den sÄ jag har en Boss Line Selector som splittar sÄ jag kan köra Ä ena sidan Zoom pedalen och pÄ andra sidan har jag en Boss Acoustic simulator och en Behringer Ultra Chorus. SÄ det blir ju en del sladd dÄ och segt att slÀpa med sig live. Detta gÄr sedan till en H&K stÀrkare pÄ 50 eller 75 watt, kommer inte ihÄg vilken av dem just nu.

Ok, ja ska du fortsÀtta köra igenom din stÀrkare sÄ tycker jag du ska satsa pÄ GT-8. Ska du dumpa stÀrkaren och köra igenom PA istÀllet sÄ Àr Tonelab ett vettigt alternativ för dig.

Dock tycker jag inte XT Pro lÄter som ett sÄ bra alternativ i ditt fall faktiskt.

Postat (redigerat)

2 slarvigt och hastigt inspelade ljudprov pÄ hur Vox Tonelab SE lÄter linead direkt in i en Presonus Firebox:

Klipp 1 med rent ljud :

Klipp 2 med skitigt:

Redigerat av Phobos
Postat

Jag har haft en pod xt pro och en boss gt8, Jag tyckte gt8:an var för jobbig. Skall du a den i studion rekonderar pod xt pron. Skall du ha den live till stÀrkare sÄ tycker jag Gt8:an om du bara anvÀnder den för effekterna.

Jag fick aldrig fram nÄtt tillrÀkligt bra ljud ur gt8:an och i pod xtŽn Àr det alltid nÄtt som saknas liksom ( eller sÄ blir ljudet alldeles för surrigt tycker jag (fizz).

Den multieffekten jag tycker har varit smidigast Àr korgs ax1500g. Dom har en ny som heter AX3000g. Den skulle jag villja testa.

Pröva AX1500g skulle du gilla den har du sparat massor med slantar. Eller pröva den som heter AX3000g ( men den vet jag ju inget om tyvÀrr )

Postat

Jag tycker GT-8:an lĂ„ter sĂ„dĂ€r faktiskt. Har ingen sjĂ€lv men den andra gitarristen i Cullooden har nyss köpt den. Gaten suger, reverbet Ă€r ok, wah-wah lĂ„ter helt ok, hĂ€ftigt att man kan vĂ€lja mellan olika typer. 😄

Det Ă€r iofs nice att man kan kombinera olika förstĂ€rkarmodeller men jag tycker disten Ă€r lĂ„ngt ifrĂ„n sĂ„ bra som den beskrevs i tidningen. (...nĂ€stan all dist lĂ„ter bra eller i alla fall hyfsad vid lĂ„g volym 🙂)

Visst den fick bra betyg i tidningen men dÀr stod ingenting om hur de hade testat den; hög/lÄg volym, vilken typ av gitarr, vilken typ av förstÀrkare/PA, replokal, livescen o.s.v. vilket jag tycker Àr viktiga parametrar.

För min egen del sÄ Àr jag bara ute efter typ 6 olika ljud, 2 kompdistar med olika gain, ett leadljud (ofta med delay och med samma dist som kompet), ett cleant ljud och 2 olika cleana ljud med olika delayhastighet. I dagens multieffektlÄdor fÄr man som jag ser det mer kvantitet Àn kvalitét.

Har vÀldigt lite erfarenhet av POD men det lilla jag har spelat sÄ tycker att jag att ljuden Àr mkt bÀttre, framför allt distljuden.

Mvh / djonas

Postat

Tror att han menar att stÀrkarmodellerna lÄter vÀldigt lika balansmÀssigt.

SÄ att om du har stÀllt in ett ljud med inget mellanregister alls, rÀtt mycket diskant och halvmycket bas sÄ kommer det att vara just inget mellanregister, rÀtt mycket diskant och halvmycket bas vilken stÀrkare du Àn vÀljer.

PÄ poden sÄ Àr ju t.ex "dist-stÀrkarna" oftast lite vÀl basstarka, och vintage-modellerna har oftast lite lite bas. Iaf enligt mina erfarenheter.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.