Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Vi har precis flyttat in i en ny studio, där ett smärre problem uppstått....

glasrutan mellan kontrollrum och inspelningsrummet börjar svänga med i de lägre frekvenserna, och skapar på så sätt en ton runt, nånstans 150hz eller liknande, som svänger kvar nån sekund efter att tex kicken slagit.....mkt störande.....och detta gäller då både i kontrollrummet och inspelsningsrummet....

Har folk några tips på hur man bäst löser detta problem?

Det är dubbla rutor, som inte sitter helt paralellt, mellan rummen, och tyvärr är de lite överdimensionerade i storleken, vilket gör att de svänger med lättare....problemet löstes när man satte handen mitt på rutan så att den inte kunde vibrera på samma sätt....

Jag själv har två olika funderingar som nån kanske kan säga något om?:

1: Antingen någon form av kloss mellan de två rutorna, med gummilister på båda sidorna, som sitter och pressar svagt mot rutorna och på så sätt kan ha samma funktion som när man satte handen mot dem....

2: En skiva uppifrån och ner, framför rutan, mitt på, som med en gummilist ligger och trycker mot rutan och även den har samma funktion som handen...!?!?

Kan dessa lösningar fixa problemet kanske? Eller är jag helt ute och cyklar?? Finns det bättre lösningar?

Annons
Postat

Jag undrar om det inte kan funka med att byta ut rutorna mot tjockare material. Du skriver iofs att de är överdimensionerade och det kan kanske bli dyrt om de är jättestora, men det kan kanske va nåt att tänka på.

Postat

Du ska helst inte låta skivorna ha någon kontakt eller så lite kontakt med varann som möjligt.

Enklaste och billigaste knepet du kan testa först är att sätta 4 st gummibussar eller nån form av dämpningsringar i hörnen, och flytta dom tills dom har samma funktion som handen.

Postat

Om problemet är själva ljudet och inte faktum att det faktiskt vibrerar (rör sig) så är det ju bara att använda nåt gummimaterial som dämpar.

En person tipsade om 4 st sådana, men jag skulle nog välja att ha fler, med jämna mellanrum för att rutan inte ska bli välvd (då du skrev att den är överdimensionerad).

Eftersom rutorna inte ligger parallellt måste du troligtvis använda tjockare gummistuss antingen på ovan- eller undersidan.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.