Jump to content
Annons

Trummickning


jivegard

Recommended Posts

I mitten av juni ska jag göra en hyffsat seriös inspelning med mitt nystartade band. Jag har ett M-Audio 1010LT-kort, en Studio Projects VTB-1 preamp samt följande mickar att tillgå. Jag använder mig av två mixerbord för att kunna få till det med alla ingångar och utgångar. Tycker ni att jag använder utrustningen optimalt? Har ni några tips eller idéer på annar konfiguration?

1 x StudioProjects C1

2 x Röde NT-3

2 x AKG C1000S

2 x Shure SM57

1 x Nady Baskaggemick

2 x Nady Trummick

1 x JJLabs Baskaggemick

3 x JJLabs Trummick

2 x JJLabs Kondensator

Här finner ni mitt förslag till mickning:

http://www.jivegard.se/trummickning.htm

Ha det gott i (nästan) sommarvärmen....

Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Oj - måste säga att det verkar riktigt ambitiöst med så många mickar!!!

Jag är långt ifrån nå'n expert på det här området (har nyligen börjat spela in trummor själv), men det jag reagerar på som glad amatör är följande:

-Behöver du verkligen micka pukorna på både ovan o undersidan?

-Den stackars RODE:n under virveln lär få det lite svettigt

-En mick på klubbsidan av av baskaggen ger dej mer attack

Jag skulle nog med andra ord ha tagit undermickarna (utan att veta nå't om mickarna, men jag förutsätter att dom är dynamiska o hyggligt anpassade för trummickning) från pukorna o satt en under virveln och en på klubbsidan av baskaggen.

Kanske plocka SM57:an från golvpukan o lägga den under virveln. Virveln är ju det som kan sabba en inspelning mest, så det kanske kan vara smart att satsa en del krut där.

Sen kanske du kan använda den där baskagge micken du hade tänkt använda på undersidan över, eller någon annan mick.

Vet heller inte hur mycket det ger att närmicka ride - skulle nästan tippa att det räcker med det du får in i överhänget.

Möjligen att du tar NT3:orna som överhäng istället för C1000. Har inte provat C1000-mickarna själv, men jag har hört att dom ska vara lite sådär - men testa med bägge o se vilken som blir bäst.

Sist men inte minst, vilket är viktigare än vilka mickar du använder - SE TILL ATT TRUMMORNA ÄR STÄMDA O ATT SKINNEN ÄR SCHYSSTA!! (men det visste du förmodligen redan 😠 )

Lycka till!

//Jesper

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom på en grej till när jag såg att du skulle skicka sub-mixar till ljudkortet:

Om du använder så pass många mickar kan du få rätt komplexa fasförhållanden - då vill det till att du ser till att allt fasar rätt redan när du spelar in det (vilket kan vara lite klurigt att höra vid inspelning)

Om du t.ex. får ett fasfel mellan undermicken på en puka, övermicken o överhänget, o du har spelat in både över o undermicken på samma kanal är du mer eller mindre stekt - det kommer inte att bli nå't tryck alls i pukan.

Jag skulle nog ha försökt hålla mej till 8 mickar, så att du har allt på varsin kanal i datorn - då är det betydligt enklare att justera för fasfel efteråt.

Kör t.ex en mick i baskaggen, 2 OH, en på varje puka o 2 på virveln, alternativt att du submixar t.ex. dom två små tommarna för att kunna sätta en mick bakom baskaggen.

Då har du mycket större frihet vid mixning, o behöver inte vara lite petig med balansen menllan dom olika mickarna vid inspelningen.

//Jesper

Link to comment
Dela på andra sajter

vad gäller "under-mickar" så ska dom fasvändas, och gör du det och lyssnar på dem ihop med övermicken, och det låter bra, så är det inget problem.

Tänk på att lyssna på trummixen med andra instrument. Då hör du lättare om du är rätt ute. Det är olyckligt om du råkar spela in något som inte går att fixa sen...

annars ser det väl fint ut. Du vet ju själv hur du vill ha trumljudet och hör ju själv om det låter som du tänkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tack för tipsen!

Hur fasvänder jag? Kräver det ett fett mixerbord?

Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog tipsa om att dra ner lite på antal mickar lite och bara anväda de 8-kanaler du kan få in i datorn. Det kan lätt bli lite grötigt i mixen och då har du inte längre chansen att ta bort mickar om du redan har mixat ihop dem. Lite av vitsen med mycket mickar på ett trumset är att man sen skall kuna välja vilka mickar man vill använda och vilka som blev dåliga. Om du ända tänker använda många mickar LYSSNA efter fast fel innan du spelar in för får du in två dåligt fasade mickar på samma kanal finns inte mycket att göra sen.

Ett tips om man kan krydda med mickar är att ställa in två "omni" mickar "i" settet och utgå från dem i en mix. Dessa ställer man lämpligast på var sin sida om hängpukerna under ev cymbaler.

Redigerat av Tobbe
Link to comment
Dela på andra sajter

Är du helt från vettet pojk?

Jag har jobbat som inspelningstekniker i snart 25 år och har aldrig sett något så galet. 😄

Mitt råd är att ta bort mickarna under pukorna och sätta NT-3:orna som ambiens.

Sejourmattan behöver du kanske inte heller micka upp?

JJLabs Kondensator passar bra på hi-hat. Ride behöver ingen mick.

Överhänget sköts av C1000-paret i XY-placering bakom/ovanför trummisen.

Virveln får den ena SM57:an och Hi-tom den andra.

Övriga pukor (Mid och Floor) får JJLabs Trummickar.

Baskaggen sköter JJLabs Baskaggemick om.

Summa 10 kanaler. Kan du låna en preamp med S/P-DIF utgång så får du alla mickar separerade in i datorn.

Med ovanstående uppmickning har du minimalt med fasfel om du mickar nära skinnen.

Lägg ner störst omsorg vid ambiensmickarnas placering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett par saker.

Först - vad är sammanhanget? Snackar vi högteknologisk thrashmetal, vispop eller nåt mittemellan? Ska det vara skitigt eller slickt?

Sedan - hur låter trumsetet i sig? Kan du/trummisen stämma trummorna? Och hur låter rummet? Är det en överdämpad replokal, eller har det lagts ned lite tanke bakom akustikbearbetningen?

För om du har ett välljudande trumset och inte behöver full kontroll över hur vartenda cymbalstativ låter i mixen, då föreslår jag att du åtminstone börjar med en mycket minimalistisk mickning.

Jag har aldrig testat JJ Labs kit, så jag vet inte om kondensatorparet är ännu hemskare än C-1000. Det är nästan svårt att föreställa sig...du kan ju köra en snabb jämförelse för att kolla. C-1000's signum är att du får lust att köra en tandläkarborr genom trumhinnan, eftersom det vore så oändligt mycket mer njutbart än att lyssna på cymbaler inspelade med C-1000.

Eftersom det med all respekt verkar som att du inte har gjort det här så många gånger förr, rekommenderar jag att du kör JJ Labs kondingarna i x/y-position (membranen i 90 graders vinkel, korsade över varandra, så nära att de precis inte nuddar). Du får experimentera så att du hittar en bra balans mellan pukor och cymbaler. Vill du ha mindre cymbaler, för mickarna nedåt/bakåt. Direkt över trummisens huvud kan funka. Se till att inte trummisen smackar till dem bara. Och se till att de inte hamnar exakt i kant med cymbalerna. Det låter hemskt när en cymbal svänger upp och ned efter ett anslag, och micken växelvis tar upp över- och undersida.

Om du vill ha ett lite skitigare trumljud kan du testa dina SM57 till överhäng. Jo, det funkar. Daniel Lanois gjorde det till exempel på U2's Pop.

När du nu lyssnar på trummorna kommer du förmodligen - men det är inte säkert - att upptäcka att du vill ha lite mer baskagge. Hur du ska micka den beror på vad du vill ha. Vill du ha ett basfattigt metal-tick, micka med SM57 vid slagskinnet. Vill du ha lite mer kött, in i baskaggen med den, men ändå nära slagskinnet. Vill du ha ännu lite mer kött, prova någon av JJ Labs- eller Nady-mickarna.

Vill du ha "boom"? Se först till att baskaggen låter "boom". Självklart, men många verkar tro att mikrofoner på ett magiskt sätt förvandlar en 20 tums Maya-baskagge med ett 15 år gammalt PinStripe-skinn till en 26-tums Ludwig-baskagge med fräscha Ambassador fram och bak, inga hål. Jag hade tagit någon av kondingarna - prova C1 och se vad den tål. Om du vill ha hela kitet skinnigt kan du placera den cirka 40 cm från baskaggen och vinkla upp den lite mot pukornas undersidor.

Kör allt i mono i en högtalare. Har du placerat baskaggemicken en bit ut, experimentera lite med placering så att det inte försvinner botten från ljudet (fasfel). Lyssna om möjligt tillsammans med de andra instrument som ska vara med i mixen (några slasktagningar räcker gott). Hur låter balansen? Saknar du något? Behöver du lite mer smack i virveln? OK, ge den en mick. Försvinner någon av pukorna? Ge den en mick. Men sätt inte upp sjuhundra mickar bara för att du kan.

En annan approach istället för x/y över trummorna är x/y framför trummorna. Det är speciellt bra om cymbalerna är för skärande, och överröstar pukorna vad du än gör. Sätt mickarna så att baskaggen och virveln hamnar på en rät linje, och alltså ligger i mitten på inspelningen. (Det finns förstås ingen lag som säger att det måste vara så, men de flesta brukar gilla det). Med den här tekniken saknar man ofta lite virvel, så det brukar krävas en mick till denna.

Hoppas att det ger lite uppslag till experiment!

HÄlsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Andrew (oregistrerad)

Vogel: Mycket informativt...!

Ska nog prova det där med Sm57orna nån gång. Lät spännande...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...