Jump to content
Annons

Monitiorhögtalare till Studion


job

Recommended Posts

väntar på 2st FOSTEX monitor Aktiv PM-01or eller finns det kanske bättre högtalare till vettiga priser (dessa ovan 3.995) på M-börsen för paret .. Får kosta max 3000kr st!

Subben inkusive .. 😄

Redigerat av job
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vet inte om dessa är de bästa i prisklassen men jag kör KRK Rokit 5 och jag är fruktansvärt nöjd med dem.

De låter suvveränt nu när jag har satt upp de med bra högtalarfästen o riktat de mot öronen. Tydlig diskant, ljuvligt mellanregister och kontrollerad bas. 😄

Inte Genelec-klass men inte solår därifrån =)

.Viktor

Link to comment
Dela på andra sajter

fan, håll dig borta från allt vad Behringer heter är ett tips ifrån mig ...

Verkligen... Man får vad man betalar för..... Oftast 😉

Jag satt och jämförde krk rokit 6 och genelec 8030...

Båda är mycket bra men valet var inte svårt.... men jag blev lite fattigare 😉

värt varende krona... (genelec)

Link to comment
Dela på andra sajter

fan, håll dig borta från allt vad Behringer heter är ett tips ifrån mig ...

Jag har för mig att du svarat att Behringer är nåt att akta sig för i någon annan tråd...eller?

Jag kanske har fel, men av ren nyfikenhet undrar jag lite om du råkat ut för något riktigt dåligt med Behringers logga på? 😉 Dela gärna med dig av erfarenheten.

Har själv funderat över Behringers grejor om det skulle vara värt att lägga ut lite extra istället för att köpa deras budget grejor, har dock V-amp:en och den funkar bra tycker jag.

Varför inte...Behringer? Nyfiken 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Min erfarenhet,, M-Audios BX5 monitorer håller verkligen inte måttet, i min studio. Provade ett par Fostex (tror det var PM-1), vilket lyft!

Har följt en annan tråd i ämnet monitorer och där konstaterade någon att monitorer är som riktigt bra hifi-högtalare. Personligen håller jag inte med om detta, men det kan kanske vara en tanke om man tänker spendera väldigt mycket pengar på högtalare, att köpa ett par hifi-dito i stället?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Går det egentligen diskutera monitorer överhuvudtaget? Visst högtalarnas materiella kvalité är en sak men ljudkvalitén råder det alltid delade meningar om. Mitt råd: Om man ska köpa monitorer, provlyssna på så många olika du kan.

Link to comment
Dela på andra sajter

fan, håll dig borta från allt vad Behringer heter är ett tips ifrån mig ...

Då kan jag ju lika gärna säga "lyssna aldrig på tips från ChrisSnyder eftersom dom är ogrundade" Behringer 2031A är suveräna monitorer för det pris dom betingar.. Borde vara en nolla till i prislappen för det ljud dom faktiskt presterar. Mina huvudmonitorer är dock JBL 4430 men har använt Behringer 2031A på 2 andra ställen och dom duger finfint för priset.

Link to comment
Dela på andra sajter

fan, håll dig borta från allt vad Behringer heter är ett tips ifrån mig ...

och istället rå?

1.ESI:s

2.JBL 4430

3.Behringer 2031A

4.M-Audios BX5

5.Fostex ( PM-1)

6.Truth

7.KRK rokit 6

8.genelec 8030

och så var det där med prislappen ?

Behöver juh dem till helgen .. för då ska det ROCKAS FETT

å behöver juh testa min ROLAND VS-2400CD som jag inhandlade igår!

Hur ser det ut på begagnat marknaden ang: Högtalare ?

Någont till salu ?

Försäljningställen i Västerås förutom M-Börsen ?

Redigerat av job
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var och provlyssnade på ett par Genelec 8020(deras nya minsta) härom dagen....och slogs av hur jävla grymt dom låter, och hur stora dom låter........det sjuka är att jag arbetar med ett par Genelec 8040....och dessa små 8020 lät precis lika bra som mina....det absolut enda som saknades lite var den djupaste basen.....

Fast 8020 var förvånansvärt starka och djupa i basen ändå, trots deras extremt lilla size.... men ska man finlira i basen så skall man väl kanske ha sub till....

Det slutade i alla fall med att polarn köpte 8020 till sin laptop-studio som han skall ha hemma....

Redigerat av Mr Keys
Link to comment
Dela på andra sajter

fan, håll dig borta från allt vad Behringer heter är ett tips ifrån mig ...

för att vara en såpass aktiv medlem verkar du väldigt okunnig.

Faktum är att behringer gör många bra produkter, speciellt med tanke på vad de kostar.

Behringers truth monitorer är guld värda, har fått bra betyg världen över bl.a i studio.

Visst har dom inte toppklass men för 3000kr paret så kan inget annat än vara nöjd.

ps. är trött på ogrundat skitsnack om vara tyska vänner behringer 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Satsa på Fostex PM1orna i stället ...

Jag har B2031a och upplever att dom är väldigt falska i de lägre frekvenserna. Jag kanske sitter i ett för litet rum, vem vet... Jag har dock sänkt en hel del i bassregistret men då tycker jag att dom förlorar sin charm och dom är inte alls lika tydliga.

Polarn har ett par Fostex PM1:or och där hör man klart och tydligt i vilka frenkvenser man jobbar med.

Nu pysslar jag mest med elektronisk musik... har ingen aning om hur det är med akustisk. Men dom låter ju bra i sig...

Så om du frågar mig skulle jag nog hellre lägga 4000:- på Fostex än 3700:- för B2031a.

Men om jag fick bestämma idag hade jag sparat mina pengar och köpt ett par andra, men nu säger jag inte att dom är värdelös ... dom fungerar helt ok!

Link to comment
Dela på andra sajter

fan, håll dig borta från allt vad Behringer heter är ett tips ifrån mig ...

och istället rå?

1.ESI:s

2.JBL 4430

3.Behringer 2031A

4.M-Audios BX5

5.Fostex ( PM-1)

6.Truth

7.KRK rokit 6

8.genelec 8030

och så var det där med prislappen ?

Behöver juh dem till helgen .. för då ska det ROCKAS FETT

å behöver juh testa min ROLAND VS-2400CD som jag inhandlade igår!

Hur ser det ut på begagnat marknaden ang: Högtalare ?

Någont till salu ?

Försäljningställen i Västerås förutom M-Börsen ?

Om du har någon musikaffär i närheten så kan du ju alltid fråga om du kan låna hem dem över helgen? Ett par demohögtalare,, och du ger dem någon form av säkerhet... testa är alltid bästa rådet.

Precis som nämnts så uppfattar man ljudet så extremt olika.

När jag sitter i studion och använder M-Audio och har mixat en låt så att den låter kanon så kommer basen att vara helt jäkla otroligt överstyrd när jag lyssnar någon annan stans. Bilen, hifi-anläggningen o.s.v. Det tolkar jag som att monitorerna inte ger en tillräckligt rättvis bild av ljudet?! När jag då lyssnade på de där Fostex så var det väldigt mycket lättare att få ljudet att låta bra även utanför studion.

Det är vettigt att ha ett par bra monitorer, t.ex. Fostex, men även ett par vanliga "hifi" högtalare i studion oxo. En A/B test säger väldigt mycket!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om dessa är de bästa i prisklassen men jag kör KRK Rokit 5 och jag är fruktansvärt nöjd med dem.

De låter suvveränt nu när jag har satt upp de med bra högtalarfästen o riktat de mot öronen. Tydlig diskant, ljuvligt mellanregister och kontrollerad bas. 😉

Inte Genelec-klass men inte solår därifrån =)

.Viktor

Jag har dessa också och är riktigt nöjd.

Ska du ha prisvärda monitorer så är det KRK du ska satsa på. Låter lika bra som dubbelt så dyra monitorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar Behringer. Men jag har ett par Fostex PM1 som jag tycker är skitbra, funderade förut på att lägga till en sub men det känns ganska onödigt eftersom de flesta anläggningar man lyssnar på musik i inte har sub, till exempel en stereoanläggning hemma eller en mp3spelare. Iofs har jag endast använt PM1or så jag har inget att jämföra med, det finns säkert några som kostar dubbelt så mycket och som ger extra bra återgivning mellan 2000 och 2300 Hz men vem bryr sig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har B2031a och upplever att dom är väldigt falska i de lägre frekvenserna. Jag kanske sitter i ett för litet rum, vem vet... Jag har dock sänkt en hel del i bassregistret men då tycker jag att dom förlorar sin charm och dom är inte alls lika tydliga.

Nu vet jag inte hur bra/dåliga Behringer-lådorna är - men dina problem kan också bero delvis på att du har högtalarna stående direkt på underlaget, så att vibrationerna skickas ner och förstärks där (det blir förstås huvudsakligen basen som förstärks och blir bumligare).

Förutom det, så kan det bero på att du har högtalarna närmare än en halvmeter eller något från väggen, vilket också ger en extra skjuts i basen. Bäst är att ha dem omkring en meter från väggen, men det är inte alla som har plats till det... 😕

Närmare än 1m: Dämpa väggen bakom högtalarna med tjocka absorbenter - gärna utlyfta lite från väggen, så att de inte sitter kloss intill väggen.

Närmare än 0.5m: Skippa avståndet till väggen helt och tryck i stället in monitorerna en bit i absorbenterna.

Se också till att inte ha högtalarna placerade i hörn, eftersom det ger en oönskad och oberäknelig basökning om man inte akustikbehandlar ordentligt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen som nämner Tapco? Nänä då gör jag det.

Jag är supernöjd med mina Tapco S5, tillverkade av Mackie tror jag bestämt. kostar typ 3500:- för ett par.

Vill man upp ett snäpp finns Tapco S8 och dom låter ju också förträffligt bra 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett par nyinköpta Event ALP5 som jag gärna prisar till skyarna!!

Events senaste modell, som gick under klubban för 3495 kr.

Man kan inte bättre närlyssning få för det priset....

Det är en dröm att bara sätta på en favvo-platta och lyssna hur den är producerad! ;-) Förutom mina ALP5:or så tycker jag även att Event TR5 är superbra dom också. Lite mer åt det "snygga ljudet" än det "ärliga" bara.

Dessutom 500 kr dyrare än vad jag lyckades köpa mina ALP5 för.

Mitt tips är alltså Event ALP5!!!

Är man bara en glad amatör skall man inte behöva lägga mer än 3500 kr för ett par bra monitorer.... !

//P

Redigerat av sundpa
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Jag har ett par nyinköpta Event ALP5 som jag gärna prisar till skyarna!!

Events senaste modell, som gick under klubban för 3495 kr.

Man kan inte bättre närlyssning få för det priset....

Det är en dröm att bara sätta på en favvo-platta och lyssna hur den är producerad! ;-) Förutom mina ALP5:or så tycker jag även att Event TR5 är superbra dom också. Lite mer åt det "snygga ljudet" än det "ärliga" bara.

Dessutom 500 kr dyrare än vad jag lyckades köpa mina ALP5 för.

Mitt tips är alltså Event ALP5!!!

Är man bara en glad amatör skall man inte behöva lägga mer än 3500 kr för ett par bra monitorer.... !

//P

Är det dessa du menar? Vart har du köpt dina?

http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=474&artno=165734

Link to comment
Dela på andra sajter

(( jo man tackar för alla förslag )) Har redan skaffat mig ett par schyssta högtalare till mycket överkommligt pris 4 lökar (Hemmabygge) de låter grymmt bra ..

Thank's !

mvh: job

ps: Event TR-5 är riktigt bra, var och lyssnade på 1 par sådana på musikbörsen, men prisvärda ? njae 14 000 papp för paret lätt lite för dyrt.

Redigerat av job
Link to comment
Dela på andra sajter

(( jo man tackar för alla förslag )) Har redan skaffat mig ett par schyssta högtalare till mycket överkommligt pris 4 lökar (Hemmabygge) de låter grymmt bra ..

Thank's !

mvh: job

ps: Event TR-5 är riktigt bra, var och lyssnade på 1 par sådana på musikbörsen, men prisvärda ? njae 14 000 papp för paret lätt lite för dyrt.

Event TR-5 för 14000:-/par? 😱

Någon måste nog har varit smått förvirrad när du fick det priset. Listpriset är 2595:-/st inkl moms - så 5190:-/par är närmare sanningen... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

" EVENT - - ? " De var nog inte Event TR5 kanske var det storebor ?

Eller så pratade väll han i nattmössan dårå .. heh 😳

Det var nog: Event Studio Precision 8 är proffesionell monitorsystem.

280W Närfälts monitorer tvåvägs 200/80W BiAmp.

Priset är per högtalare (ej par).

Länk: http://www.macoteket.se/product_list.jsp?g...oduct_id=444200

mvh: job

Redigerat av job
Link to comment
Dela på andra sajter

Master-L (oregistrerad)

Själv kör jag ett par Alesis M1 aktiva o tycker dom fungerar lysande. dock kan man inte dra på så mkt med dom. men som sagt dom är bra på nära håll på lagom volym

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...