Jump to content
Annons

Recommended Posts

gufv (oregistrerad)
Postat

Är det bara jag som tycker att drum-mapen är äcklig och jobbig? jag har övervägt att byta till t.ex. Logic eller Live av den anledningn. I övrigt älskar jag programmet.

Använder ni drum-mapen, om inte hur programmerar ni era trummor?

Annons
Postat

jag använder groove agent eller så "lånar" jag ett trumkomp från nån färdig midi låt som jag importerar till cubase (och bara spara trummorna av)

här hittar du midilåtar:

http://www.musicrobot.com/

Postat

Nejdå du är inte ensam. Jag trivs inte alls med Drummap-redigeringen. Men å andra sidan är min favorit vanliga pianoroll-redigeringen när det gäller trummor eftersom den ger bättre kontroll.

/Majken

Postat

Tycker att både drum-mapen och pianorollen i Cubase är jobbig... Reasons pianoroll tycker jag är helt underbar och därför använder jag nog mest reason för att programmera trummor...

Postat

Jag tycker att drummapen är lysande. Programerade förut i pianoroll men det känns mycket smidigare och framför allt lättare att editera i drummapen. Gick ett tag i tankarna att jag skulle byta till Pro Tools M-powered. Men en av anledningarna till att jag inte bytte ut Cubase mot Pro Tools M-powered är just drummapen.

Postat

Jag spelar in trummorna "live" via klaviatur. Eventuella redigeringar görs sedan i pianoroll-edit. Drum-edit är ju egentligen rätt smidigt och snyggt, men kräver ju att man lärt Cubase vilken map som gäller för just det trumkitet man spelar med för tillfället.

Postat (redigerat)

Beror helt och hållet på låt, genre och sound.

Ibland funkar denna metod för mig...

File>Import Audio Track

Öppna en fläskig baskagge.

Lägg audioklippet i takt 1.

Ctrl+C

Flytta markören.

Ctrl+V

Repetera de senaste två stegen tills du fått en takt som funkar som grund.

Kopiera ut takten över hela låten.

Ändra om.

😄

Vad ska man med trumsampler till? 🙂

Haha...

Redigerat av Linus
Postat

Jag tycker att trummappen är helt okej. Inget större fel med den.

Men jag funderar på att skaffa ett klaviatur, det känns smidigare.

Postat

Har precis lärt mig gilla drumeditorn i cubase. Tyckte det var mycket enklare med pianorullen förut, men upptäckte jag att velocityhanteringen i drumeditorn var oerhört smidig. I pianorullen får man ju upp velocity för alla trumprylar samtidigt och det blir svårt att editera när man har många grejer samtidigt. Drumeditorn visar bara velocity för just det instrument du håller på med, och det är värt att plågas lite för 😉

Postat

erkänner att jag aldrig testat att göra trummor i cubase.

Använder FLstudio för trummor och resten av inspelning och mixning i cubase.

Får kanske kolla in cubase på det, fast för tillfället är jag nöjd med FLstudio.

Postat

Vad snacka ni för goja. 😱

Drum mappen är ju grymt nice och lättöverskådlig, speciellt om man gör egna trumbanker. 😆

Tror inte man blir lyckligare över att byta program. 😉

Mvh / djonas

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.