Jump to content
Annons

Inspelning av akustisk gitarr


billy

Recommended Posts

Godkväll,

Är precis i färd med att spela in en akustisk gitarr. En Cort som jag själv anser har ett helt ok ljud, frågan är dock, ska jag vid inspelning spela in genom de inbyggda mikrofonerna i gitarren eller ta hjälp av min behringer b1? Är nybörjare och har inte fattat vad som är bäst??

En andra fråga, då jag precis investerat i hemmastudioutrustning och en ny akustisk gitarr har jag inte råd med en elgurra just nu, bästa tipset för att skapa sjyssta gitarrer?? Ta hjälp av mitt hypersonic 2 eller spela in med min akustiska gurra genom en zoom gitarreffekt?? Gitarrljuden ska användas till poplåtar.

Tack för alla (eventuella 🥰 ) svar

Redigerat av billy
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Min egen erfarenhet säger mig att det i princip alltid blir bättre att micka upp än att lajna, om du inte har fantastiska mickar i gitarren.

B1an är ju en rätt bra modell för just såna här akustiska grejer.

Testa dig fram med olika avstånd och vinklar så blir det nog bra!

Kommer bli grymt svårt att få ett vettigt elgitarrljud ur en akustisk gura.

Och dessutom är ju zoomen ingen skitbra multieffekt.

Ska det låta elgitarr måste man nog tyvärr ha en elgitarr!

Link to comment
Dela på andra sajter

Min egen erfarenhet säger mig att det i princip alltid blir bättre att micka upp än att lajna, om du inte har fantastiska mickar i gitarren.

B1an är ju en rätt bra modell för just såna här akustiska grejer.

Testa dig fram med olika avstånd och vinklar så blir det nog bra!

Kommer bli grymt svårt att få ett vettigt elgitarrljud ur en akustisk gura.

Och dessutom är ju zoomen ingen skitbra multieffekt.

Ska det låta elgitarr måste man nog tyvärr ha en elgitarr!

Nej jag är medveten om att zoom inte är någon kanonbra effekt heller så jag är själv lite fundersam på hur man bäst fixar ett hyfsat ljud, förstår att det egentligen bara handlar om att ge sig ner till musikaffären och inhandla en elgitarr och förstärkare men av ovanstående anledningen har jag inte råd just nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Akustisk gitarr ska du absolut testa först med att micka upp!

Inbyggda micar brukar inte låta något vidare... 😆

Rikta micen lite snett mot 12:e bandet, på 20-30cm avstånd, så är du hemma för det mesta... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

testa att lira in både och smatidigt.. och sen blandar du mickarna.. det kan vara shysst ibland 🙂

lyssna då även på de olika mickarna separat.. så hör du om nån låter skit.. då skippar du bara den och kör på den andra.. ett lätt sätt att höra vad som låter bäst, gillar du båda så blandar du!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vad ska man egentligen använda för typ av mick när man mickar upp akustisk??

Du kan använda många olika.

Lyssna gärna på min testsite, så kan du höra exempel på akustisk som är uppmickad med både småmembranare, stormembranare, bandmicar, rörmicar etc...

Det är många som gillar Oktava MC012 till acke, så den kan du gärna ta en extra titt på... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån sorts stormembranig mickrofon är oftast bäst, samma sort som man oftast använder till sång.

Om du inte har någon och ska köpa en så rekomenderar jag Studio Projects B1 eller B3. B1an kan du hitta för under tusenlappen och den låter väldigt bra för pengarna. B3an är lika dan, men har ställbar karaktärisktik, så du kan välja om den ska vara en njure, åtta, eller rundupptagande.

Båda dessa mickar är bra till mycket, så har man inte så mycket pengar och kanske bara ska köpa en stormembranig mick så är den perfekt tycker jag.

Gå in här och ladda ner låten som liggert där, den är inspelad helt med B3an.

http://s49.yousendit.com/d.aspx?id=20H5D8Q...9D02BFA3GEV2J10

Redigerat av Robis
Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar på, förutom att testa sig fram, spelar inte rummets akustik in? Jag tänkte mig att i mitt vardagsrum som inte har den bästa akustiken troligen kanske tjänar på inspelning med de inbyggda mikrofonerna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Singer (oregistrerad)

Själv brukar både lajna och micka, samma sak gäller bas och elgura, där lajnar jag via toppen.

Om du vill ha ett fräckare ljud när det gäller acke skall du även testa att rumsmicka samt om du orkar sitta still, använda två mickar på olika ställen 15-20cm från halls och hål. Testa dig fram om du har möjlighet att låna lite mickar.

Då kommer du verkligen att få ut mer av gitarren än vad du trodde var möjligt.

Lycka till.

Peter "Singer"

Link to comment
Dela på andra sajter

jo, rummets akustik spelar in väldigt mycket. en akustisk gitarr har starka transistenter och om du väljer att spela in med en kondensatormick, och kanske speciellt stormembranare, så får du ofta med väldigt mycket av rummets klang.

resultatet blir ofta att det låter som om du sitter i en kaffeburk, och även om det inte behöver vara fel att använda rummets akustik när man mickar en akustisk gitarr, så blir det sällan lyckat i ett vardagsrum när du använder EN mick.

se till att ha ordentligt dämpat (finns massa tips här på forumet), och prova även med dynamiska mickar. det fungerar dessutom ofta utmärkt till popmusik.

jag tror att stormembransmickar ibland blir ett självändamål, och det är lite synd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Akustisk gitarr ska du absolut testa först med att micka upp!

Inbyggda micar brukar inte låta något vidare... 🙁

Rikta micen lite snett mot 12:e bandet, på 20-30cm avstånd, så är du hemma för det mesta... 🙂

Om man gillar gitarr som gitarr låter så har jag inte haft bra erfarenheter av den där uppmicningen... det är där där till största delen upp vissa högfrekventa ljud och utelämnar det som är gitarrens själva resonans. Eller menar du för att det ska låta som en elgitarr så att den kan köras genom zoomen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Akustisk gitarr ska du absolut testa först med att micka upp!

Inbyggda micar brukar inte låta något vidare... 😆

Rikta micen lite snett mot 12:e bandet, på 20-30cm avstånd, så är du hemma för det mesta... 😄

Om man gillar gitarr som gitarr låter så har jag inte haft bra erfarenheter av den där uppmicningen... det är där där till största delen upp vissa högfrekventa ljud och utelämnar det som är gitarrens själva resonans. Eller menar du för att det ska låta som en elgitarr så att den kan köras genom zoomen?

Självklart ska det låta som en akustisk gitarr... 😆

Dåliga erfarenheter av den uppmickningen...? Har du verkligen gjort rätt då? Alla ljudexemplen på min testsite är gjorda med just denna uppmickning. Inspelningarna till Virtual Guitarist likaså - och de låter inte heller illa...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man gillar gitarr som gitarr låter så har jag inte haft bra erfarenheter av den där uppmicningen

Kan bero på det rummer du spelat in i och det kan bero på

gitarren du spelat in.

Har fått bra resultat med den typen av mickning , men till vissa gitarrer

har det inte fungerat överhuvudtaget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Akustisk gitarr ska du absolut testa först med att micka upp!

Inbyggda micar brukar inte låta något vidare... 🙂

Rikta micen lite snett mot 12:e bandet, på 20-30cm avstånd, så är du hemma för det mesta... 😱

Snett från höger eller vänster om jag sitter med gitarren i knät?

Link to comment
Dela på andra sajter

Snett från höger eller vänster om jag sitter med gitarren i knät?

Det som låter bäst.

Beror på tonen i din gitarr , Hur pass basig den är i tonen , Vad har den för klang/karaktär.

Vilket typ av sound från gitarren är du ute efter i x låt m.m m.m

Från vänter = Mindre bas mera mellanregister/diskant

Från höger = Mera bas mindre mellanregister/diskant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart ska det låta som en akustisk gitarr... 😳

Dåliga erfarenheter av den uppmickningen...? Har du verkligen gjort rätt då? Alla ljudexemplen på min testsite är gjorda med just denna uppmickning. Inspelningarna till Virtual Guitarist likaså - och de låter inte heller illa...

Det är inte jag som då spelat in, jag spelar akustisk (i:e klassisk gitarr) och jag tycker att det blir väldigt fattigt ljud, kan vara så att det blir bättre ljud då man micar på detta ssätt med stålsträngat, men det är ju, som vi alla vet, från början ett fattigare instrument! 😱

Vad använder du främst för mikrofon då? tycker du inte att ljudet blir väldigt annorlunda mot ursprungskällan? Ibland vill man ju ha en förvrängd klang, och gitarr, såsom de flesta andra akustiska instrument, låter ju som bäst på ngn meters håll dessutom.

Kanske är jag som stör mig överdrivet på det övertonsrikare och något färvrängda ljudet jaag upplevt, skulle gärna göra lite tester med ngn kunnig (kanske dig ngn dag om du har tid). 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppmickat helt klart. Svårt att återskapa rumsklangen när man lajnar.

Däremot föredrar jag nog lajnat när man spelar live. 😱

Fast om man inte har något kul rum att spela in i så är ju lajna bättre faktiskt.

Jo iofs men de flesta rum ger ändå en bättre rymdkänsla än vad man får med lajnad gitarr. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart ska det låta som en akustisk gitarr... 😳

Dåliga erfarenheter av den uppmickningen...? Har du verkligen gjort rätt då? Alla ljudexemplen på min testsite är gjorda med just denna uppmickning. Inspelningarna till Virtual Guitarist likaså - och de låter inte heller illa...

Det är inte jag som då spelat in, jag spelar akustisk (i:e klassisk gitarr) och jag tycker att det blir väldigt fattigt ljud, kan vara så att det blir bättre ljud då man micar på detta ssätt med stålsträngat, men det är ju, som vi alla vet, från början ett fattigare instrument! 😱

Vad använder du främst för mikrofon då? tycker du inte att ljudet blir väldigt annorlunda mot ursprungskällan? Ibland vill man ju ha en förvrängd klang, och gitarr, såsom de flesta andra akustiska instrument, låter ju som bäst på ngn meters håll dessutom.

Kanske är jag som stör mig överdrivet på det övertonsrikare och något färvrängda ljudet jaag upplevt, skulle gärna göra lite tester med ngn kunnig (kanske dig ngn dag om du har tid). 😄

Hur det låter beror ju på också vilken mic man använder. Jag har ett gäng testinspelningar med Svens härliga Martin-gitarr, på testsiten - så att du kan höra vilken skillnad det kan vara mellan olika micar. Alla mikrofoner färgar ju ljudet på sitt speciella sätt, så det kanske är så enkelt, att du har hört inspelningar med en mic som färgar på ett sätt som du inte gillar...?

Om du inte vill ha ett toppigt ljud, så ska du kanske testa en bandmic? De rundar av diskanten dj-t snyggt (om det är en bra mic i alla fall... 😉 ).

Sontronics nya bandmic, Sigma, kommer med i nästa testomgång (som är planerad till nästa vecka) - så kan du jämföra den med andra bandmicar som jag redan har gjort inspelningar med; Oktava ML52, AEA R-84, Royer R-121, GoldenAge R1 och R2, Crowley & Tripp Proscenium och Studio Vocalist.

Jag hade hoppats att Crowley & Tripp's nya (betydligt billigare) Naked Eye också skulle komma med, men den är precis på gång att släppas och hinner tyvärr inte komma i tid - så det får bli nästa omgång...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej Billy Boy och alla andra!

Problemet med mik vid akustisk gitarr är främst volymförändringar upp och ned, eftersom man flyttar gitarren och svänger loss. Det är väl enda problemet. Det är väl därför bäst att både använda mik och line in samtidigt om det går. Så man inte försvinner helt i vissa partier...

😆

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...