Jump to content
Annons

Hiphop låt, behöver lite hjälp med mixning


kallemio

Recommended Posts

* LÅTNAMN: Inget namn än

* ARTIST/GRUPP:Cade

* GENRE:Hiphop

* LÅTLÄNGD:3.41

* KOMPOSITÖR:Carl Orff/Era/Jag

* PRODUCENT:Jag

* EV. MEDVERKANDE:Era

* INSPELNINGSÅR:2006

* FORMAT: mp3

* STORLEK: ca:6

* STATUS: Omixad o lite detaljer fattas

* LÅTLÄNK:http://s7.yousendit.com/d.aspx?id=10KY45CEO3XWZ237XKYNS3GP4H

NY MIX:NYA MIXEN

Skulle behöva lite tips på vad jag kan göra för att fräsha upp mixen lite, den känns otroligt grötig nu.

Jag har provat att skala av lite, men då för jag inte det köttiga drivet jag vill ha.

Alla kommentarer uppskattas!

miomiomio

Redigerat av kallemio
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Yeah Carl Orff!! I like a lot. 😉

Även om han inte har varit död i över 70 år så tror jag ingen här har nåt emot att du samplar Carmina Burana. 😄

Grym rappare som vanligt (var rädd om honom) och skitsnygga stråkar, nice touch with tha pitchwheel. 🥰

Jag tycker mixen är nice faktiskt. Om jag ska säga nåt så tycker jag att du kanske kan jobba mer med panorering för att öppna upp mer.

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

shh!

Har lyssnat nu iaf.

Har inte så bra lyssning här, så det är svårt att avgöra vad som är fel,

men det känns som orkestergrejen dränker mycket av låten, speciellt sången.

Prova sänka dom lite, och kanske eqa lite så de inte krockar så mycket..

Sen tycker jag trummorna känns lite klena.

Lyssnar en gång till nu och blir lite osäker... Lyssnar imorrn i studion istället 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Yeah Carl Orff!! I like a lot. 😄

Även om han inte har varit död i över 70 år så tror jag ingen här har nåt emot att du samplar Carmina Burana. 😎

Grym rappare som vanligt (var rädd om honom) och skitsnygga stråkar, nice touch with tha pitchwheel. 😉

Jag tycker mixen är nice faktiskt. Om jag ska säga nåt så tycker jag att du kanske kan jobba mer med panorering för att öppna upp mer.

Mvh / djonas

thx 🙂

Ja panorera kan jag försöka göra (igen).

Jag försökte mig på det tidigare idag, men jag la ner det för jag hittade inte riktigt nått att panorera 😆

En lätt stereobreddare på mastern kanske kan öppna upp lite tillsammans med lätt panorering..

Link to comment
Dela på andra sajter

shh!

Har lyssnat nu iaf.

Har inte så bra lyssning här, så det är svårt att avgöra vad som är fel,

men det känns som orkestergrejen dränker mycket av låten, speciellt sången.

Prova sänka dom lite, och kanske eqa lite så de inte krockar så mycket..

Sen tycker jag trummorna känns lite klena.

Lyssnar en gång till nu och blir lite osäker... Lyssnar imorrn i studion istället 😆

Jo jag håller med om att stråkarna dränker rätt mkt.. jag har försökt att skära rätt mkt i dom men då drunknar dom i trummorna 😉

Ett dilemma!

Du får jätte gärna skriva igen när du lyssnat i studion!

Link to comment
Dela på andra sajter

NU har jag lyssnat omkring 10-15 gånger, bra låt! snygg mix! 😆

Visst är jag tråkig? Men jag har inget att gnälla på förutom möjligtvis att ess-ljuden är aningen framträdanden på några ställen.

/Majken

åhh tack för att du påminnde mig, jag hade totalt glömt bort att fixa alla ess!

Så mixen funkar alltså.. hmm, det måste vara mina grovsoprumshögtalare som jag inte kan lita på.

kul att du gillade låten o tack för att du lyssnade!

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej. Först sagt, riktigt makalösa stråkar, framförallt då på introt!

Låter svinbra!

Jag är inte något stort fan av hiphop, men ändå har låten mycket intressant som gör att jag fastnar 🙂 Det är bra betyg.

Gällande mixen, så vet jag inte vad jag ska säga. I högtalare låter det riktigt bra, medan i hörlurar så är det något som känns knas.. Kan inte säga exakt vad det är, men jag tror det är rösten som jag stör mig lite på, men det kanske är för att jag är trött också 😄 Jag vet inte, men det låter skitsnyggt hursomhelst! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

oj.. en till bra hiphop låt. Riktigt bra tyckte jag, älskar verkligen stråkarna och körerna, gillar den där knoren på ståkarna som får det att låta lite orientaliskt och inte så stelt. är det samplat? Eller eget?

lyssnade inte så mycket på texten så jag har inget att säga om det men håller med om att det är lite mycket ess ljud i rapen ibland, skulle inte skada med lite deesser.

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag egentligen inte mycket för hip-hop så ta vad jag säger med en nypa salt ;-)

Stråkarna dränker definitivt rappen, jag finner mig hela tiden fokusera på stråkarna istället för rappen. EQ'a bort lite botten (eller iaf mitten) från stråkarna kanske? Stråkarna skulle nog passa att skita ner lite mer, dra ut spåret på en gammal kassetbandare och spela in dom igen från den kanske.

Det basigare ljudet som ligger i introt känns lite överflödigt/lite väl framträdande i mixen, du skulle nog kunna ta bort det eller sänka det iaf.

Trummorna skulle nog kunna ha lite mer attack, känns som ett bra beat men lite klent. Mer kompressor på kaggen, och upp med alla trummor i mixen (iaf kagge).

Rappen låter jäkligt proffsig, jäkligt bra röst. Tyvärr låter texten i mina öron riktigt tråkig, standard niggaz, police, blahablaha. Vers nr.2 är mycket trevligare dock.

Ah well, just my take. Som sagt inte min musikstil :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

wow! 🙂

jag tycker att du har lyckats jätte bra med mixen, som sagt, rappen och trummorna kunde höjas lite, annars går de under lite i låten, men annars är jag impat!

nice strings!!!

keep up the good work!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Först och främst!

Jag lyssnar aldrig eller nästan aldrig på hip hop. 🙂

Denna låt gillar jag, det finns tyngd och frågar mig så låter det även proffsigt.

Mixen kan jag ej säga så mycket om egentligen, tycker det låter bra.

Kanske kan återkomma när jag lyssnat ett par ggr ang mixen.

Mvh

Roger

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack alla dom har lyssnat och gett tips!

Jag mixade om den lite nu i förmiddags och jag tycker att den har öppnat upp sig mer och känns fräshare.

Vad tycker ni? Länken ligger längts upp

Jag har inte gett mig på ess-ljuden än, ska göra det i nästa steg.

Redigerat av kallemio
Link to comment
Dela på andra sajter

gillade inte låten alls, tyckte inte om "gitarren" och stråkarna tyckte jag skulle passa bättre som hook istället för vers matrial. jag tycker låten kännas ganska billig och odramatisk när du kör dom så mkt. hade gärna sett nåt ackordbyte samt att du kör stråkarnas melodi med nåt annat instrument i verserna för att öka dramtiken.

men jag gillar hur nya mixen låter! lust att berätta vad du gjorde med stråkarna etc? låter skitbra.

Link to comment
Dela på andra sajter

gillade inte låten alls, tyckte inte om "gitarren" och stråkarna tyckte jag skulle passa bättre som hook istället för vers matrial. jag tycker låten kännas ganska billig och odramatisk när du kör dom så mkt. hade gärna sett nåt ackordbyte samt att du kör stråkarnas melodi med nåt annat instrument i verserna för att öka dramtiken.

men jag gillar hur nya mixen låter! lust att berätta vad du gjorde med stråkarna etc? låter skitbra.

Tråkigt att du inte gillade låten, men alla kan inte gilla allt.

Roligt däremot att du gillade mixen!

Ska kolla in det där med att kanske köra ett annat instrument i versen o se hur det låter, för jag håller med om att dramatiken tonas av om stråkarna bara går om om igen. Men jag förstår inte riktigt hur du menar när du säger att det låter billigt, du får gärna utveckla!

Till stråkarna har jag använt:

PSP Vintage Warmer

Waves C1

Waves Renecance EQ

Waves Renecance Reverb

Tack för att du lyssnade o kommenterade!

Link to comment
Dela på andra sajter

oj.. en till bra hiphop låt. Riktigt bra tyckte jag, älskar verkligen stråkarna och körerna, gillar den där knoren på ståkarna som får det att låta lite orientaliskt och inte så stelt. är det samplat? Eller eget?

lyssnade inte så mycket på texten så jag har inget att säga om det men håller med om att det är lite mycket ess ljud i rapen ibland, skulle inte skada med lite deesser.

//Anders

Kul att du gillar låten!

Stråkarna är inte samplade, det är lite olika vsti's blandade, o jag ritade in "knorren" med pitchbenden i logic för att få den orientaliska känslan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej förresten, höj inte sången alls uppplevde jag nu 🙂

Däremot är det lite störigt med det som ligger helt utpanorerat till vänster, iaf när man lyssnar i hörlurar. Panorera in det en aning eller kom med en motvikt till höger så blir det toppen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt bra det här.

Gillar verkligen hur tungt rappen, stråkarna och de där gregorian-körerna blir tillsammans. Och mixen känns helt rätt gjord för soundet. Kanske den där shakern är lite väl vänsterpanorerad som mornel säger (jag kör oxå i lurar).

Det enda jag kan hitta som jag inte riktigt gillar är hur det "sjungs" i refrängen, speciellt "...I/they got the special feeling"(?). Det låter verkligen som rapparen inte kan sjunga, men det kanske är lika sant som vanligt, och en del av grejen? :rolleyes:

Oavsett, riktigt bra jobbat. Sparas lokalt. Tack. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Mornel

Du har faktiskt rätt, jag börjar också störa mig på den. Ska panorera in den, för lägger jag till yterligare grejjer så blir det nog bara pankaka av hela mixen.

hackeman

Han är faktiskt rätt duktig på att sjunga, så jag vet faktiskt inte varför han sjöng sådär i reffen :rolleyes:. Men vad jag har märkt så verkar det typ lite "inne" att sjunga falskt i hiphop, lite flummigt. Tycker iofs att det kan va skönt med lite falsksång ibland.. låter lite "rugged" då 🙂

Hursomhelst, tack båda för att ni lyssnade, kommenterade och gillade!

Redigerat av kallemio
Link to comment
Dela på andra sajter

Imponerande som alla dina låtar kallemio. Önskar som sagt att jag också kunde göra sånt här. Riktigt coolt att sno stråkslingan, önskar att jag hann före. Finns det något gammal bra melodi som man kan använda? 😄 haha

Jag tycker refrängen är lite tråkig. Byt ut något element eller nått, så det blir lite nytt. Nu känns det som låten bara rullar på. Det skulle lyfta mer om du la till eller bytte ut något i refrängen.

Annars en riktigt riktigt bra mix =)

Vad är det för stråkar du använder föresten? Är den dubbad av något brass eller är det bar jag som hör i syne? Det kan annars vara i atacken på ljust tonen d.

God job!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...