Jump to content
Annons

ska inhandla en till mic behöver tips


hippie54

Recommended Posts

har en rode nt3a nu (njure) och skulle vilja använda den plus en till mic för att stereo micka ackustisk gitarr, (Vill ha ett fylligt brilliant naturtroget ljud) så att bara köpa en till nt3a skulle inte funka. Jag behöver en Kondensator mic, typ

RØDE NT1-A ligger i min prisklass,

Men vad jag förstår så gillar många här nån studioproject mic som jag inte vet så mycket om, är den bra för att den är billig, eller är den billigare och bättre än NT1an?

Sen kommer vi till det viktigaste, Vad kan jag räkna med för resultat med två stycken mellanklass mikrofoner av olika typer (njure, Kondens) med en rätt bra 4000kr gura.

Och hur tror ni detta ska mickas upp för bästa resultat?

NT3an som jag äger har en ljus karaktär för att vara en dynamisk mic, för er som inte använt den. Så jag hade tänkt att sätta den snätt riktad mot "ton hålet" cirka 20 cm och kondensatorn nånstans vid mitten av halsen,

tack på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vill du stereomicka så det låter naturtroget så ska du naturligtvis skaffa en NT3a till

Vid alla steromickning så använder jag identiska mickar. Själv använder jag flitigt ett par Line audio CM2 för detta ändamål.

Sen burkar jag kompleteringsmicka också och det är inte samma som att steromicka en ljudkälla. t.ex så tar jag en akustisk gitarr med 1 CM2 snett upp mot halsen 15 cm upp från där halsen lämnar kroppen och i 30 graders vinkel uppåt mot halsen sen tar jag botten med en ADK vienna (t.ex) 30 grader neråt 5 cm under ljudhålet..Båda mickar på ca 30 cm avstånd... Men det är inte samma om att stereomicka... Ljudkällan är alltid mono.. Men sen kan jag iof. lägga lite mono->stereoreverb på det för att få lite rumskänsla.

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad kan jag räkna med för resultat med två stycken mellanklass mikrofoner av olika typer (njure, Kondens) med en rätt bra 4000kr gura.

Och hur tror ni detta ska mickas upp för bästa resultat?

NT3an som jag äger har en ljus karaktär för att vara en dynamisk mic, för er som inte använt den.

Till att börja med. Rode NT3 är en kondensatormick med njurkaraktäristik.

Som Hegobald skriver bör du skaffa en till NT3, om det är stereomickningstekniker du tänkt jobba med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis.. Och för att flumma till det lite och förtydliga vad Joachime skriver.. Att stereomicka är att återskapa det som är naturligt för det mänskliga öronen att höra i stereo.. Ingen människa är beskaffad med ett elefantöra på ena sidan av huvudet och ett musöra på den andra sidan av huvudet.. öronen är lika varanda.. Alltså använd 2 likadana mickar för att micka upp i stereo för att få det att låta naturligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Anledningen till att många gillar Studio Projects B1, är att den är BÅDE billig OCH bra! :rolleyes:

Som de andra redan har sagt, ska du dock köra med två likadana micar om du ska göra stereoupptagningar. Gärna matchat par, men det är svårt när du redan har köpt en ansam mic tidigare... 🙂

Som Hegobald också är inne på, så kan det ändå vara vettigt med olika micar, om målet inte är att göra stereoinspelningar, utan snarare att få möjlighet till olika ljudkaraktär.

Jämför gärna ett gäng olika modeller på min testsite, så kan du kanske bli klokare (eller i värsta fall mer förvirrad... 😆 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

det är helträtt det ni säger att om jag ska stereo micka för att placera gitarren i ljudbilden behöver jag 2 likadana mickar, men om jag bara är ute efter ett bra gitarr ljud så kan man ju alltid blanda lite.

Sätter jag 2 mickar av samma typ en vid halsen och en vid hålet så är det ju det sammanlagda ljudet man är ute efter inte att placera den i rummet,

Gillar min nt3a så jag tänkte att den skulle gå att använda i nån kombination men det kanske är bäst att köpa 2 nya mickar

tittade på line audio cm3an kostar ju 950kr /st typ så jag får ju 2 st för samma pris av en till nt3a. Är detta ett bättre köp?

Redigerat av hippie54
Link to comment
Dela på andra sajter

CM3 är ett riktigt trevligt alternativ.

Du kan också överväga en Oktava MC319 för att få en lite annorlunda färgning jämfört med de andra - eller en MC219 för ett ljud med lite mer "bett"...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte testat NT3, så det kan jag tyvärr inte avgöra...

De Röde jag har testat tidigare, medan jag fortfarande spelade mycket för flera år sedan, hade ett ganska vasst ljud - om om det är så med NT3, så kan CM3 med sitt neutrala ljud vara klart bättre - men det beror givetvis också på vad man är ute efter...

Är det förresten någon som kan låna ut en NT3 till mig under en veckas tid - om ca 2 veckor, så tar jag gärna med den i nästa omgång testinspelningar... 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

jo det känns som ala rode mickar är lite höja runt 4-6 khz, men är väldigt klara i diskanten å väl balanserade i basen, Så man kan ju alltid sänka barnskrik frekvenserna lite ifall man känner för det;P

nt3an har lågt egenbrus, behöver inte fantominmatning och är lagom riktad för att funka bra i mindre optimala ackustiska sammanhang, som många av oss sitter i.

Men det vore intressant att få höra varför de väljer att höja upp mellan registret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Studio Projects B3a som låter stört bra på akustisk gitarr. Den får på nåt sätt alla ak-gitarrer att låta så bra dom kan. Som min rätt halvdana 1000 kr gitarr! Låter helt ljuvligt när den är inspelad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...