Jump to content
Annons

Ny låt...


Recommended Posts

Annons
Bengan (oregistrerad)

Lyssnade härom dagen...och gör det väl igen dårå. Det blir rätt tjatigt med det där riffet utan ngn sång eller så. Ett jäkla skramlande på cymbalen sista halvan. Tvärt slut!!! Försök brodera ut det lite mer till färdig låt så tror jag du får mer tyck och tänk kring allt med.

Ser väl ut som en dundersågning det där. Det är det inte...snarare en uppmaning om att "ge sig på´n igen!!!!!!!!"

Link to comment
Dela på andra sajter

*Snälla* Lyssna någon...

Hördu Newsec, det här med recensioner av demos är lite givande och tagande; alltså om man förväntar sig att andra skall ladda ner och lyssna och bedöma ens alster, så bör man också ta sig tid att göra detsamma för andra. Har fått en känsla av att dom som får mycket o konstruktiv feedback här på forumet är dom personerna som ligger på och lyssnar och analyserar andras värk (ja, jag vet att jag stavar fel 😄 ). Kungar i recensionsträsket är bl a Roffe, Demoniqus, Rockfart, Neko, Bengan, Hacke med flera och dom brukar också få stort intresse kring sina egna bravader.

Nä nu börjar jag låta jäkligt mästrande här, förlåt! Men du hajar vad jag menar - grotta igenom lite demos själv och ge synpunkter så skaru se att övriga formligen kastar sig över dina automatiskt! Yes...och nu till din låt dårå:

Som riff till versen i en låt funkar det kanonbra, knappast som hel låt, blir jäkligt enformigt om partiet där med crashcymbal-kompet ska vara refrängen. Så mitt förslag är att göra en klatschig refräng (i dur), släng på sången även om den är risig så att man hör modellen, så kommer du att höja betyget ordentligt! Kan bli något i Nickelback-skolan kanske.

Rock on!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hammagrella: *Snörvel*, *snörvel*..jag har varit i träsket för länge...*snööörv* 😄

Newsec:

Själva soundet är det inget egentligt fel på..men en del saker som stör varandra...

virveln är det bra smask i...

Lyssning i monitorer:

Här känns låten lite för statisk på något sätt... och att något saknas

Crashcymbalen som ligger på hela tiden är en aning störande för att den ligger för högt.. sen saknas det en homogen bas som fyller ut glappet mellan trummor och gitarrer...

Lyssning i monitorlurar:

Här hörs det att kick och snare + cymbaler ligger ovanför gitarrerna..( och ev.bas ) gitarrerna låter úberplatta... kompression á la grande?

Hur har du spelat in låten?

Tips: Vänd på kakan lite och dra ner kicken...virveln måste nog finnas där med all sin kropp ( 😏 ) kanske försöka skära bort lite försiktigt under 150hz

Om du använder kompression..minska den lite så gitarrerna får tillbaka lite av sin naturliga klang..så får du dessutom lite mer mustig mix..dra upp volymen på gitarrerna så den kommer i par med trummorna.. skär bort bas under 200hz om du har en vanlig bas som spelar samtidigt..så får du bättre transparens i mixen och lättare att få trycket som jag tror du vill åt istället för grötighet...

Lycka till

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Chillyson (oregistrerad)

Detta var ganska tjatigt.

Gillar inte kompljudet alls.

Mer liv i kompguran den låter bara dist nu.

Trummljudet kan funka om du bara får fram kompet lite mer.

Riffen i sig är bra.

Du kan verkligen hantera en gitarr iaf

😄

Jag känner mig ganska skyldig jag har inte laddat ner några demos innan.

Jag har suttit med modem fram till i fredax.

Hurra för ADSL.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Me like it a lot. Gillar egentligen all typ av seattle, melankoli rock. Själv hade jag kanske velat varva mellan melankolisk och aggressiv sång bara för variatonen i låten. Annars är sången bra och jag tror du skulle vara bra mycket mer nöjd över sången om den hade spelats in med annan utrustning. Ibland är rattandet och utrustningen halva jobbet för just precis sången. Själv har jag alldrig fått till sången ännu så som man egentligen vill ha det. Det är trotts allt en skillnad med de mickar man själv har råd med och en 20.000 kronors mick. Fortsätt... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Chillyson (oregistrerad)

Du ÄR gitarrist och en mycket duktig sådan.

Smicker.

Men denna sångmelodin var under all kritik.

Kolla om du inte kan få någon här på forumet att lägga lite sång på denna.

Bara föra att få lite andra infallsvinklar.

Det kan behövas ibland.

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, ska jag vara ärlig (och det ska jag ju) så blev det ingen förbättring med sång. Jag tycker du ska koncentrera dig på låten till att börja med.

Tips (obs, det här e sånt som funkar för mig, behöver inte betyda att det är någon sorts praxis, tvärtom. Se det som ett tips bara)

1. bestäm dig för ungefär vilken form låten ska ha; intro-vers1-ref-vers2-ref-solo-halvvers3-ref-ref-outro eller hur du vill ha det

2. skriv färdigt texten, den behöver inte vara perfekt, men har du en hel text så är det lättare att jobba med låten, du kan ändra efteråt. Det är också bra att ha en halvfärdig text att utgå från, eftersom själva texten kan förändra melodin i låten på ett bra sätt. Ibland när jag skriver färdigt texter så kan det innebära att låten byter skepnad även musikaliskt.

3. koncentrera dig på att skriva en riktig refräng som bryter av i låten så att det inte bara låter som en förlängning av versen. Annars har den här typen av låtar en tendens att bli trista (om man inte har otrolig dynamik i spelet).

4. lira in en slask av hela låten, innan du börjar finlira med solon, ljudnivåer etc.

5. nu har du en hel låt klar att börja justera. Lira gärna in skiten på en CD/tejp som du kan ha med dig och lyssna på på bussen/i bilen, man får jäkligt bra idéer när man inte sitter i studion och råkoncentrerar sig.

6. gör justeringar, pålägg, sjung in på nytt etc och gör en version 2 av låten. Testa utvecklingen här på forumet! 😉

Det här är ett annorlunda angreppssätt som kanske kan funka för dig oxå. För just nu låter det mer som om du hittat ett riff som du försöker "klä på" med en text och lite annat för att få till en 3-4 minutare.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...