Jump to content
Annons

Pucko Panna


uhh?  

9 röster

  1. 1. uhh?

    • 5 - åhh!
      1
    • 4 - ahh!
      3
    • 3 - ehh..
      2
    • 2 - öhh?
      1
    • 1 - ähh!
      0


Recommended Posts

LÅTNAMN: Pucko Panna (v0.3)

ARTIST/GRUPP: Hackeman

GENRE: Humor

LÅTLÄNGD: 03:18

KOMPOSITÖR: Richard Hacke Nilsson

PRODUCENT: Dito

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR: 2004

FORMAT: MP3

STORLEK: 4,53MB

LÅTLÄNK: Pucko Panna v0.3.mp3

Ehh... ni får ursäkta mig, jag gör visst mest knäppa saker för tillfället... 😛 har börjat plocka upp mina 15-år gamla snuttar och idéer, försöker göra färdiga låtar av dem nu som mitt "vuxna" jag, och då blir det ibland lite märkligt... 🙂

Har endast använt mina asgamla h/w synthar denna gången (inga softsynthar alltså), och som vanligt mitt 150-kronors headset som mik... har knappt mixat och inte alls mastrat, så produktionsmässigt och ljudtekniskt låter det dist, knaster o annan kacka. 😱

Mao, kom gärna med tips på hur jag bli bättre på att mixa o mastra... 😏

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ok, om du vill ha kritik har jag lite. (Bara för att du ber om det 😳)

Dra ner ngt på reverbet i refrängen. Inte så jättemycket, men det låter en aning överdrivet. Sången i refrängen känns lite dominant på något vis, särskilt den där djupa pratrösten. Dra tillbaka det ett uns kanske. Lite svårt att avgöra på denna låten utan att ha den själv dock. Testa och se vad som händer, låter det keff, låt bli.

Annars helt ok 😆 Skön melodi måste jag säga!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mer tydlighet i sången...men DU!!!!!!!!!!!!..jag skrattade i 180 åt det här..synd bara att den ( stundtals ?)dubbade sången gör det väldigt svårt att lyssna på det här, samtidigt som du har en massa instrument i samma frekvensområde... skär bort lite instrument runt 200 - 350hz...åtminstone så kommer kroppen i rösten fram bättre...

hahahaha..jag gillade den här låten...det låter som en skånsk Eddie Medusa.. 😠 klockrent...

-edit- felskrivning

/D

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Visar bara att man aldrig ska slänga något, man kanske kan fila på det senare( 15 år senare tex). Bra som vanligt. Klämmig låtslinga. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

du har en massa instrument i samma frekvensområde... skär bort lite instrument runt 200 - 350hz...åtminstone så kommer kroppen i rösten fram bättre...

Tack! Det är precis såna här kommentarer jag vill ha.. så jag kan lära mig litta!! :rolleyes: Har som sagt inte ens gett mig in på att mastra ännu...

Vad använder du/ni för verktyg att klippa bort frekvenser med? Eller om jag vågar fråga så rudis-aktigt; hur gör man det lättast i SoundForge? 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

owh noo..Jag menade redan i mixstadiet när du spelar in i ditt sequencerprogram att du skär bort en del från instrumenten..

...eller dubbar du sången på redan inspelad låt? ...i det senare fallet blir det lite klurigt att förklara exakt hur du ska göra.. om du mixtrar med en redan inspelad låt bör du kanske använda skärande EQ med väldigt smala band ( litet Q-värde, typ notchfiltrering ) i det fallet blir det lättare att inte ta för mycket..bara precis så mycket så sången blir tydlig.

Och i soundforge jobbar du väl bara på en fil i taget?? då blir det ubersvårt att hitta rätt frekvenser. Kör du Cubase? eller w00t

Berätta lite mer hur du gör så kanske jag kan hjälpa dig bättre..eller skicka ett PM.

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ok, sorry, uttryckte mig nog lika luddigt som jag tänkte... :rolleyes:

Just med denna låten har jag endast kört MIDI spår och mina gamla hårda synthar, inga VSTi's och inga samplingar... de enda audio spåren är min sång alltså (eller s.k. sång 😆)...

Mina hårda synthar kör jag in i en 12-kanals mixer som jag i sin tur kör in i den ena ljudkortets line-in på datorn... så ska jag ändra "redan i mixstadiet" så får det isf bli på det analoga mixerbordet juh.... jag samplar aldrig mina MIDI-spår till audio-spår, om man nu ska göra det... men jag kanske ska tänka om??

Om du orkar läsa, har jag beskrivit mitt förfarande mer i detalj här:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=762

Tacksam för alla tips o råd jag kan få! 🙂

EDIT: Förresten, TACK NI ANDRA OXÅ för era kommentarer!!! 😲

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...