Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Solid State Logic och Waves har tagit fram plugin-emuleringar av SSL G och E series!

Under ett Är har komponenterna i mixerborden noggrannt analyserats och modelerats i detalj. Nu kan karaktÀren i SSL 4000 emuleras digitalt. Tester visar att man Ästadkommer hela 35 dB utslÀckning nÀr man fasar ut mjukvarueffekten mot hÄrdvaran.

Mer info i nÀsta inlÀgg.

Redigerat av Olsberg
Annons
Postat

FrÄn föregÄende inlÀgg:

Citat
Waves SSL 4000 Collection innehÄller tre plugins:

waves_e-chan.jpg

SSL E-Channel

Soft-knee kompressor/expander/limiter/gate frÄn SSL LS611E. LÄg- och högpassfilter kan sÀttas i sidechain för de-esser, och EQ:n Black Knob utvecklades av SSL i samarbete med George Martin.

waves_g-eq.jpg

SSL G-EQ

Kompressorn i G series Àr densamma som hos E, men EQ:n skiljer sig Ät. DÀrför erbjuds Àven en equalizer modellerad pÄ G Series EQ292.

waves_g-comp.jpg

G-Master Buss Compressor

Klassisk stereobusskompressor som tajtat till mastern pÄ mÄnga av dina favoritskivor. SSL:s autofadefunktion finns ocksÄ dÀr.

waves_ssl.jpg

PÄ Waves hemsida presenteras bara deras nya Z-Noise och Vocal Bundle. Ingen information om SSL-pluggarna Àn sÄ lÀnge.

Om 2-3 veckor vÀntas officiell release och demoversioner. Priset antas bli ca 10000:- SEK

Postat

Ser bra ut, men jag hoppas det lÄter lika bra?

Om jag har förstĂ„tt det rĂ€tt leverar SSL "mjuka ANALÅÅGA" ljud (aldrig hört).

Postat

Booyaka!

Citat
Tester visar att man Ästadkommer hela 35 dB utslÀckning nÀr man fasar ut mjukvarueffekten mot hÄrdvaran

LÄter ju för bra att va sant! Var kommer uppgifterna frÄn? Vad gÀller testet, hela mixen, eller enkel sinuston? Mycket frÄgor, jag Àr nyfiken... om Waves hÄller vad dom lovar kommer detta fÄ rejÀl uppmÀrksamhet.

Postat

Det dÀr med "mjukt analogt" vet jag ju inte förstÄs,kom ihÄg nÀr dom hÀr borden gjorde entré i studios pÄ 80-talet samtidigt som (de Àckliga) Yamaha NS-10-

fick liksom lite allergi utav det ljudet...

Kompressorn Àr kÀnd för att vara ganska hÄrd och tuff vilket passar i vissa sammanhang,andra definitivt icke!

Har ni lyssnat pÄ skivor gjorda i mitten/slutet pÄ 80-talet och framÄt mixade pÄ ssl sÄ hör ni sjÀlva,de Àr inte sÄ fantastiska som alla tror,rÀtt kalla/stiffa i min mening-

nej vÀrmen som alla Àr ute efter fÄr man i andra bord/preamps osv,inte minst i mitt

fantastiska TRIDENT series 80!!!! đŸ„°

Postat
  milton sa:
Booyaka!
  Citat
Tester visar att man Ästadkommer hela 35 dB utslÀckning nÀr man fasar ut mjukvarueffekten mot hÄrdvaran

LÄter ju för bra att va sant! Var kommer uppgifterna frÄn? Vad gÀller testet, hela mixen, eller enkel sinuston? Mycket frÄgor, jag Àr nyfiken... om Waves hÄller vad dom lovar kommer detta fÄ rejÀl uppmÀrksamhet.

Uppgifterna kommer ifrÄn Waves. SSL sjÀlva, ska tydligen vara hÀpna över hur bra det lÄter.

Vi fÄr vÀl vÀnta pÄ release innan vi fÄr mer information.

Postat (redigerat)

Man Ă€r vĂ€l inte musiknerd utan anledning, det hĂ€r Ă€r verkligen hĂ„rdporr för en sĂ„n som mig 😎 Ser verkligen fram emot dom hĂ€r pluggarna.

Och vad kan vara mer passande just nu Ă€n 80-talssound? 🙂

Redigerat av Threshold
  • 3 veckor senare...
Postat

Nackdelen med dom Àr att dom krÀver ILOK.

Det gÄr inte att pröva demona utan denna djÀvulska lilla nyckel om man

nu inte köper en nyckel för 500 kr för att pröva dom.

Sedan har deras WUP ( Waves Update Plan ) kritiserats hÄrt pÄ

just Gearslutz och andra forum.

Postat
  Linus sa:
Vi fÄr vÀl vÀnta pÄ release innan vi fÄr mer information.

Som ni sÀkert mÀrkt har pluggarna slÀppts nu, och man kan lÀsa mer pÄ Waves webbsida

Postat
  johlin sa:
Vad betyder "35 db utslÀckning"?

Dela upp en signal frÄn en ljudkÀlla. Kör den ena genom ett SSL-bord med deras EQ och kompressor, och den andra genom Waves SSL-pluggarna.

VÀnd fasen pÄ den ena signalen och spela bÀgge ljuden samtidigt. DÄ subtraheras pluggarnas ljudvÄgor frÄn SSL-bordets.

Om signalerna hade varit 100% identiska, hade det blivit helt tyst. M.a.o. de hade slÀckt ut varandra.

I fallet med Waves emulering av de analoga SSL-borden fĂ„r du 35 dB lĂ€gre ljudvolym nĂ€r du stĂ€ller dem emot varandra. Det Ă€r alltsĂ„ inte identiskt, men exaktare Ă€n sĂ„ kan man nog inte fĂ„ nĂ€r det gĂ€ller digital simulering av de analoga komponenterna. Kan de slĂ€cka ut 35 dB mĂ„ste emuleringen vara riktigt nĂ€ra originalet. 🙂

För att illustrera hur stor skillnad 35 dB gör: 35dB.wav 😄

http://s12.yousendit.com/d.aspx?id=2WIDKLP...JP39I6ELT0MJ2HX

Postat
  Linus sa:
  johlin sa:
Vad betyder "35 db utslÀckning"?

Dela upp en signal frÄn en ljudkÀlla. Kör den ena genom ett SSL-bord med deras EQ och kompressor, och den andra genom Waves SSL-pluggarna.

VÀnd fasen pÄ den ena signalen och spela bÀgge ljuden samtidigt. DÄ subtraheras pluggarnas ljudvÄgor frÄn SSL-bordets.

Om signalerna hade varit 100% identiska, hade det blivit helt tyst. M.a.o. de hade slÀckt ut varandra.

I fallet med Waves emulering av de analoga SSL-borden fĂ„r du 35 dB lĂ€gre ljudvolym nĂ€r du stĂ€ller dem emot varandra. Det Ă€r alltsĂ„ inte identiskt, men exaktare Ă€n sĂ„ kan man nog inte fĂ„ nĂ€r det gĂ€ller digital simulering av de analoga komponenterna. Kan de slĂ€cka ut 35 dB mĂ„ste emuleringen vara riktigt nĂ€ra originalet. 😆

För att illustrera hur stor skillnad 35 dB gör: 35dB.wav :rolleyes:

http://s12.yousendit.com/d.aspx?id=2WIDKLP...JP39I6ELT0MJ2HX

Okej. Tack för ett pedagogiskt och fint svar.

LÄter ju inte helt fel det dÀr.

Postat (redigerat)
  Piccazzo sa:
Nackdelen med dom Àr att dom krÀver ILOK.

Det gÄr inte att pröva demona utan denna djÀvulska lilla nyckel om man

nu inte köper en nyckel för 500 kr för att pröva dom.

Kundfientlighet Àr inte bra. :rolleyes:

Testa Demon pÄ renissance bundle en gÄng men jag fick fan inte skiten avinstallerat heller efter att trial tiden var slut.

DÀrav att pluggarna Àr "Infekterade" med anticopy virus förlorade dom mig som kund direkt. Pluggarna var annars jÀvligt bra och lockade till köp.

Redigerat av L.C
ChrisSnyder (oregistrerad)
Postat

haha spelar roll om dom Àr kopieringskyddade.

Att du inte fÄr bort dom Àr nog pga dig och inte pga Waves.

Om dom lĂ„ter bra sĂ„ Ă€r det ju bara att köpa dom lixom. Jag skulle kunna bestiga ett berg för att fĂ„ den bĂ€sta pluggen, oavsett om det var FĂŒhrern sjĂ€lv som sĂ„lde den ..

• 5 mĂ„nader senare...
Postat

Har testat detta lite snabbt nu och jag mĂ„ste sĂ€ga att Ă€ven fast jag inte suttit och rattat orginalet sĂ„ tycker jag att eq:n lĂ„ter riktigt mysig... rund och god, diskanten lyser verkligen igenom ... kompressorn har jag dock inte hunnit ratta sĂ„ mycket, but aj like! 🙂

Postat (redigerat)

Ok, har inte hört Duende varianten... men det finns ju vettigare saker man vill ha cpukraften till innan mixen och dĂ„ kan jag tĂ€nka mig din variant Ă€r bra, men om man mest ska sitta med mixen sĂ„ Ă€r det nog ganska lugnt! 😆

Om inte annat ser den ju ssexig ut i racket!

Redigerat av expanded
  • 4 veckor senare...
Postat

har införskffat pluggarna nu..och tÀnkte bara sÀga att jag Àr otroligt nöjd,utan att ha nÄgon erfarenhet av hÄrdvaran..ssl kommer numera att vara ett standard verktyg i alla mina produktioner!!

me so happy!!

🙂

Peter Hallin (oregistrerad)
Postat

Har testat jag ocksĂ„, och finner att jag gillar eq-delen av kanal-strippen, men inte compressorn. DĂ€remot gillar jag masterbus-kompressorn. Att lĂ€gga den pĂ„ trumreverb/rumsmick/OH Ă€r mkt trevligt. 😄

Postat
  Piccazzo sa:
La mina pengar pĂ„ "Äkta " SSL i form av Duendo istĂ€llet.

Visserligen 3 ggr sĂ„ dyrt men med egen DSP proccesor .. 😎🙂

Googlade runt lite men hittade inget om Duendo.

Vad Àr det?

Är det ungefĂ€r som UAD1?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.