Jump to content
Annons

Waves SSL 4000 Collection


Linus

Recommended Posts

Solid State Logic och Waves har tagit fram plugin-emuleringar av SSL G och E series!

Under ett år har komponenterna i mixerborden noggrannt analyserats och modelerats i detalj. Nu kan karaktären i SSL 4000 emuleras digitalt. Tester visar att man åstadkommer hela 35 dB utsläckning när man fasar ut mjukvarueffekten mot hårdvaran.

Mer info i nästa inlägg.

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Från föregående inlägg:

Waves SSL 4000 Collection innehåller tre plugins:

waves_e-chan.jpg

SSL E-Channel

Soft-knee kompressor/expander/limiter/gate från SSL LS611E. Låg- och högpassfilter kan sättas i sidechain för de-esser, och EQ:n Black Knob utvecklades av SSL i samarbete med George Martin.

waves_g-eq.jpg

SSL G-EQ

Kompressorn i G series är densamma som hos E, men EQ:n skiljer sig åt. Därför erbjuds även en equalizer modellerad på G Series EQ292.

waves_g-comp.jpg

G-Master Buss Compressor

Klassisk stereobusskompressor som tajtat till mastern på många av dina favoritskivor. SSL:s autofadefunktion finns också där.

waves_ssl.jpg

På Waves hemsida presenteras bara deras nya Z-Noise och Vocal Bundle. Ingen information om SSL-pluggarna än så länge.

Om 2-3 veckor väntas officiell release och demoversioner. Priset antas bli ca 10000:- SEK

Link to comment
Dela på andra sajter

Booyaka!

Tester visar att man åstadkommer hela 35 dB utsläckning när man fasar ut mjukvarueffekten mot hårdvaran

Låter ju för bra att va sant! Var kommer uppgifterna från? Vad gäller testet, hela mixen, eller enkel sinuston? Mycket frågor, jag är nyfiken... om Waves håller vad dom lovar kommer detta få rejäl uppmärksamhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med "mjukt analogt" vet jag ju inte förstås,kom ihåg när dom här borden gjorde entré i studios på 80-talet samtidigt som (de äckliga) Yamaha NS-10-

fick liksom lite allergi utav det ljudet...

Kompressorn är känd för att vara ganska hård och tuff vilket passar i vissa sammanhang,andra definitivt icke!

Har ni lyssnat på skivor gjorda i mitten/slutet på 80-talet och framåt mixade på ssl så hör ni själva,de är inte så fantastiska som alla tror,rätt kalla/stiffa i min mening-

nej värmen som alla är ute efter får man i andra bord/preamps osv,inte minst i mitt

fantastiska TRIDENT series 80!!!! 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Booyaka!
Tester visar att man åstadkommer hela 35 dB utsläckning när man fasar ut mjukvarueffekten mot hårdvaran

Låter ju för bra att va sant! Var kommer uppgifterna från? Vad gäller testet, hela mixen, eller enkel sinuston? Mycket frågor, jag är nyfiken... om Waves håller vad dom lovar kommer detta få rejäl uppmärksamhet.

Uppgifterna kommer ifrån Waves. SSL själva, ska tydligen vara häpna över hur bra det låter.

Vi får väl vänta på release innan vi får mer information.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man är väl inte musiknerd utan anledning, det här är verkligen hårdporr för en sån som mig 😎 Ser verkligen fram emot dom här pluggarna.

Och vad kan vara mer passande just nu än 80-talssound? 🙂

Redigerat av Threshold
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Nackdelen med dom är att dom kräver ILOK.

Det går inte att pröva demona utan denna djävulska lilla nyckel om man

nu inte köper en nyckel för 500 kr för att pröva dom.

Sedan har deras WUP ( Waves Update Plan ) kritiserats hårt på

just Gearslutz och andra forum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad betyder "35 db utsläckning"?

Dela upp en signal från en ljudkälla. Kör den ena genom ett SSL-bord med deras EQ och kompressor, och den andra genom Waves SSL-pluggarna.

Vänd fasen på den ena signalen och spela bägge ljuden samtidigt. Då subtraheras pluggarnas ljudvågor från SSL-bordets.

Om signalerna hade varit 100% identiska, hade det blivit helt tyst. M.a.o. de hade släckt ut varandra.

I fallet med Waves emulering av de analoga SSL-borden får du 35 dB lägre ljudvolym när du ställer dem emot varandra. Det är alltså inte identiskt, men exaktare än så kan man nog inte få när det gäller digital simulering av de analoga komponenterna. Kan de släcka ut 35 dB måste emuleringen vara riktigt nära originalet. 🙂

För att illustrera hur stor skillnad 35 dB gör: 35dB.wav 😄

http://s12.yousendit.com/d.aspx?id=2WIDKLP...JP39I6ELT0MJ2HX

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad betyder "35 db utsläckning"?

Dela upp en signal från en ljudkälla. Kör den ena genom ett SSL-bord med deras EQ och kompressor, och den andra genom Waves SSL-pluggarna.

Vänd fasen på den ena signalen och spela bägge ljuden samtidigt. Då subtraheras pluggarnas ljudvågor från SSL-bordets.

Om signalerna hade varit 100% identiska, hade det blivit helt tyst. M.a.o. de hade släckt ut varandra.

I fallet med Waves emulering av de analoga SSL-borden får du 35 dB lägre ljudvolym när du ställer dem emot varandra. Det är alltså inte identiskt, men exaktare än så kan man nog inte få när det gäller digital simulering av de analoga komponenterna. Kan de släcka ut 35 dB måste emuleringen vara riktigt nära originalet. 😆

För att illustrera hur stor skillnad 35 dB gör: 35dB.wav :rolleyes:

http://s12.yousendit.com/d.aspx?id=2WIDKLP...JP39I6ELT0MJ2HX

Okej. Tack för ett pedagogiskt och fint svar.

Låter ju inte helt fel det där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nackdelen med dom är att dom kräver ILOK.

Det går inte att pröva demona utan denna djävulska lilla nyckel om man

nu inte köper en nyckel för 500 kr för att pröva dom.

Kundfientlighet är inte bra. :rolleyes:

Testa Demon på renissance bundle en gång men jag fick fan inte skiten avinstallerat heller efter att trial tiden var slut.

Därav att pluggarna är "Infekterade" med anticopy virus förlorade dom mig som kund direkt. Pluggarna var annars jävligt bra och lockade till köp.

Redigerat av L.C
Link to comment
Dela på andra sajter

ChrisSnyder (oregistrerad)

haha spelar roll om dom är kopieringskyddade.

Att du inte får bort dom är nog pga dig och inte pga Waves.

Om dom låter bra så är det ju bara att köpa dom lixom. Jag skulle kunna bestiga ett berg för att få den bästa pluggen, oavsett om det var Führern själv som sålde den ..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Har testat detta lite snabbt nu och jag måste säga att även fast jag inte suttit och rattat orginalet så tycker jag att eq:n låter riktigt mysig... rund och god, diskanten lyser verkligen igenom ... kompressorn har jag dock inte hunnit ratta så mycket, but aj like! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, har inte hört Duende varianten... men det finns ju vettigare saker man vill ha cpukraften till innan mixen och då kan jag tänka mig din variant är bra, men om man mest ska sitta med mixen så är det nog ganska lugnt! 😆

Om inte annat ser den ju ssexig ut i racket!

Redigerat av expanded
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Peter Hallin (oregistrerad)

Har testat jag också, och finner att jag gillar eq-delen av kanal-strippen, men inte compressorn. Däremot gillar jag masterbus-kompressorn. Att lägga den på trumreverb/rumsmick/OH är mkt trevligt. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...