Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
Spelar det någon roll om man sätter in balanserade kablar och ansluter detta till en balanserad patcbay från icke balanserade grejer.

Så fort en obalanserad signal sätts in nånstans i kedjan så blir hela kedjan obalanserad.

I övrigt händer inget. det är alltså inte farligt att köra obalanserat på utrustning som klarar balanserat.

Helt fel, eller nästan i alla fall. 😳

Kör du t ex in en obalanserad signal i en kompressor så är den i alla fall balanserad på utgången om den har en trafo.

Annons
  • Svar 62
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat

Är det någon skillnad på balanserade patch kablar och på balanserade audio kablar ,båda med tele-pluggar, eller är det bara en försälningsgrej, går det inte att använda patchkablar till att koppla ihop effekter etc. med.

Jag var inne på jams hemsida och tittade på deras HOSA-kablar. Där kostar en 90cm audiokabel 55kr medan 8 st 90cm patchkablar 275kr. det blir ju lite billigare om man köper patchkablarna då.

Jag tänker alltså använda dessa kablar till att koppla mina effekter och kompressorer till och från min patchbay, vad det nu blir för någon. Är det någon som har ett seriöst förslag på en balanserad patchbay med telekontakter på baksidan.

Postat

Det är ingen som helst skillnad på vanliga audiokablar och patchkablar så länge de är balanserade.

Elfa har en moduluppbyggd patch som är bra. Länk

Postat (redigerat)
jasså, det låter bullshit för dig. Då har du nog inte testat deras patchar eller så kör du med väldigt svag signal.

Har du någon gång hört talas om radio? Där är ju sändare och mottagare galvaniskt åtskillda......men det hörs ändå...!  🙂

Och nu låter det ännu mera bullshit 😄

Japp radiosändare som sänder på betydligt högre frekvenser än 20 Khz och på ett helt annat sätt ja..

Näe som sagt.. Överhörning i en korrekt byggd patchbay är inte möjligt med de signalniåver och frekvenser samt impedanser som gäller för audiosignaler i en studio.

Sen det där med balanserat kontra obalanserat. Balanserat har inget med transformator att göra. Det innebär snarare en galavnisk åtkillnad av signaler.

Med balanserat bär man en positiv fas (+) och en negativ fas (-) i förhållande till en signalnolla (0). Om en störning träffar ledarna i kabeln (som bör vara jämt tvinnade) så träffas båda ledarna lika mycket och i samma fas. När sedan den balanserade signalen sumeras samman till obalanserad signal igen så fasas störningen bort.

Sen kan vi snacka radio nån annanstans.. Jag har SM2OKB som callsign om du vill. ( är bl.a. utbildad radiokommunikationstekniker med inriktning mot vågutbredning HF) 😄

EDIT: Trevlig patcbay du hittat hos Elfa .. Visste inte att dom hade sånna. Själv kör jag men en gammal trotjänare jag byggt från en gammal manuel telefonväxel som skrotades på 60-talet.. Orginal bantamkontakter och allt.. 🙂

Redigerat av hegobald
Postat
Det är ingen som helst skillnad på vanliga audiokablar och patchkablar så länge de är balanserade.

Elfa har en moduluppbyggd patch som är bra. Länk

Tackar för tipset, är den en sådan som man kan koppla mellan parallell, normaliserad, halv-normaliserad??? Det var ju bra pris på den.

Postat
jasså, det låter bullshit för dig. Då har du nog inte testat deras patchar eller så kör du med väldigt svag signal.

Har du någon gång hört talas om radio? Där är ju sändare och mottagare galvaniskt åtskillda......men det hörs ändå...!  🙂

Och nu låter det ännu mera bullshit :rolleyes:

Japp radiosändare som sänder på betydligt högre frekvenser än 20 Khz och på ett helt annat sätt ja..

Näe som sagt.. Överhörning i en korrekt byggd patchbay är inte möjligt med de signalniåver och frekvenser samt impedanser som gäller för audiosignaler i en studio.

Sen det där med balanserat kontra obalanserat. Balanserat har inget med transformator att göra. Det innebär snarare en galavnisk åtkillnad av signaler.

Med balanserat bär man en positiv fas (+) och en negativ fas (-) i förhållande till en signalnolla (0). Om en störning träffar ledarna i kabeln (som bör vara jämt tvinnade) så träffas båda ledarna lika mycket och i samma fas. När sedan den balanserade signalen sumeras samman till obalanserad signal igen så fasas störningen bort.

Sen kan vi snacka radio nån annanstans.. Jag har SM2OKB som callsign om du vill. ( är bl.a. utbildad radiokommunikationstekniker med inriktning mot vågutbredning HF) 😲

EDIT: Trevlig patcbay du hittat hos Elfa .. Visste inte att dom hade sånna. Själv kör jag men en gammal trotjänare jag byggt från en gammal manuel telefonväxel som skrotades på 60-talet.. Orginal bantamkontakter och allt.. 😆

Här var det en del svammel 🙂

Vet du hur en balanserad utgång ser ut innanför kontakten? Nej, men det vet jag.

Är den inte uppbyggd med OP/transistorer så sitter det en trafo på utgången för att göra signalen balanserad. En del (läs dyrare) märken kör balanserat genom hela burken men de flesta avbalanserar signalen inne i burken för att sedan balansera den igen på utgången.

Överhörning i en korrekt byggd patch är inte möjligt, helt rätt. Behringers patchar är inte korrekt konstruerade.

Ska vi prata utbildning så är jag Installationstekniker inom hem- och kommunikationselektronik samt studioinstallation plus inspelnings- och PA-tekniker vilket också är mitt levebröd.

Du har haft tur som har fått tag i en äkta telefonväxel från 60-talet. Finns inget bättre. 🙂

Postat (redigerat)
Behringers patchar är inte korrekt konstruerade.

Jo det är dom! :rolleyes:

EDIT: har själv ett par PX3000 och dom har funkat klnaderfritt i 2 år nu.. Överhörning är INTE MÖJLIG på grund av konstruktionen.. Om du är så utbildad som du nu påstår dig vara så torde du förstå det också. Sluta tjafsa nu!

Redigerat av hegobald
Postat

Tack för alla tips och diskussioner, men nu vill jag ha förslag på en balanserad patchbay där man kan ställa om mellan parallell, normaliserad, halv-normaliserad. Gärna lite olika tips eftersom alla inte verkar tycka om behringer, undrar fortfarande om den som fanns hos ELFA är omställningsbar.

Postat
Tack för alla tips och diskussioner, men nu vill jag ha förslag på en balanserad patchbay där man kan ställa om mellan parallell, normaliserad, halv-normaliserad. Gärna lite olika tips eftersom alla inte verkar tycka om behringer, undrar fortfarande om den som fanns hos ELFA är omställningsbar.

Asså, Behringers PX3000 uppfyller ju dina krav. De kallar här "Parallel" för "Thru".

Postat (redigerat)
Behringers patchar är inte korrekt konstruerade.

Jo det är dom! 🙂

EDIT: har själv ett par PX3000 och dom har funkat klnaderfritt i 2 år nu.. Överhörning är INTE MÖJLIG på grund av konstruktionen.. Om du är så utbildad som du nu påstår dig vara så torde du förstå det också. Sluta tjafsa nu!

Tjafset står du för. Hur gammal är du egentligen 😎

Från andra forum

99musik

Redigerat av classic
Postat

Som du ser på deras hemsida är modulerna vändbara beroende på vilken koppling du vill ha.

Postat
Tjafset står du för. Hur gammal är du egentligen 🙂

44 år.. Och jag håller fortfarande fast vid att det är en omöjlighet att det ska kunna uppstå överhörning i en korrekt kopplad passiv patchbay inom det frekvensområde och signalnivåer det rör sig om när det gäller audiosignaler. såvida du inte menar väldigt små överhörningar typ -144dB eller liknande (inget som man kan höra dock). Om det uppstår överhörning så beror det snarare på krypspänningar på grund av felaktiga kablar och kontakter, INTE i själva patchbayen.

Postat
Och jag håller fortfarande fast vid att det är en omöjlighet att det ska kunna uppstå överhörning i en korrekt kopplad passiv patchbay inom det frekvensområde och signalnivåer det rör sig om när det gäller audiosignaler. såvida du inte menar väldigt små överhörningar typ -144dB eller liknande (inget som man kan höra dock). Om det uppstår överhörning så beror det snarare på krypspänningar på grund av felaktiga kablar och kontakter, INTE i själva patchbayen.

Envis som en åsna...

Bara för att du har haft turen och fått tag i en patch från Behringer som inte läcker betyder inte att alla andra som har problem med överhörning ljuger. Hur många Behringer-patchar har du provat??!

Postat
Och jag håller fortfarande fast vid att det är en omöjlighet att det ska kunna uppstå överhörning i en korrekt kopplad passiv patchbay inom det frekvensområde och signalnivåer det rör sig om när det gäller audiosignaler. såvida du inte menar väldigt små överhörningar typ -144dB eller liknande  (inget som man kan höra dock). Om det uppstår överhörning så beror det snarare på krypspänningar på grund av felaktiga kablar och kontakter, INTE i själva patchbayen.

Envis som en åsna...

Bara för att du har haft turen och fått tag i en patch från Behringer som inte läcker betyder inte att alla andra som har problem med överhörning ljuger. Hur många Behringer-patchar har du provat??!

Är du säker på att det här gäller Behringers SAMTLIGA patchar?

I din länk till ett annat forum nämns inte PX3000 vid namn. Harmony Central har bara recension om PX2000.

Bara funderar på om det inte kan va så att den balanserade PX3000 kan sköta jobbet bättre än Behringers billigaste gör? 😆

Postat
Bara funderar på om det inte kan va så att den balanserade PX3000 kan sköta jobbet bättre än Behringers billigaste gör? 😱

Mycket möjligt att de har lyckats bättre med PX3000 men jag är skeptisk... 😉

janne c (oregistrerad)
Postat

Har använt PX2000 under något år i mina rack. Har även plockat sönder en PX2000 för att titta på insidan. Min uppfattning är att med moduluppbyggnad så är liknelsen med bantam mycket stor. Det använda dielektrumet skall klara minst 2kV mellan polerna. Skall man få överhörning i denna så måste man köra HF eller lägga en signal på jorden (fasvändning av signalen) Det största problemet är nog den rent mekaniska uppbyggnaden a kontakttungorna som kommer att mattas med tiden. Detta händer troligen inte med bantamkontakterna. Har träffat på mixerbord från 60,talt med bantam som fortfarande inte har ändrat övergångsresistansen. Men jag kan överleva med att byta patchpanel var 3 år. när en 48,a kostar ca:500:- och dessutom inte behöver löda. Och om jag vill ändra status så ändra jag bar på en svitch. Mycket praktiskt.

Glömde en sak....det finns en annan sida med överhörning, om vi blandar mellan olika belastningsnivåer så kan man få överhörningar i signalvägar via jordslingor ex: 200 ohm kontra 47Kohm = 0.75 V och 0.050 V. Detta kan vara en väg att få överhörning. Janne C

Lev väl bröder vi har alla gått olika vägar till våra kunskaper, tänk på det.

Postat (redigerat)

Intressant när det finns så många som vet hur det står still... :-)

Bra och givande läsning dock! Lite väl tekniskt i.o.fs. för min del.

Det pratas ju om att modifiera sin Behringer patch, hur? Finns det bilder? Kanske en liten förklaring?

Balanserad kabel, hur lödar jag en sådan? Bilder är bättre än 909 ord!

Jag har en Alto Multifunction 48 (glömde skriva det..) men jaganvänder den ju inte på något speciellt sätt,,

Redigerat av Light Head
Postat
Har använt PX2000 under något år i mina rack. Har även plockat sönder en PX2000 för att titta på insidan. Min uppfattning är att med moduluppbyggnad så är liknelsen med bantam mycket stor. Det använda dielektrumet skall klara minst 2kV mellan polerna. Skall man få överhörning i denna så måste man köra HF eller lägga en signal på jorden (fasvändning av signalen) Det största problemet är nog den rent mekaniska uppbyggnaden a kontakttungorna som kommer att mattas med tiden. Detta händer troligen inte med bantamkontakterna. Har träffat på mixerbord från 60,talt med bantam som fortfarande inte har ändrat övergångsresistansen. Men jag kan överleva med att byta patchpanel var 3 år. när en 48,a kostar ca:500:- och dessutom inte behöver löda. Och om jag vill ändra status så ändra jag bar på en svitch. Mycket praktiskt.

Jag tror i och för sig att det är omkopplarna som är den största boven

Postat
Spelar det någon roll om man sätter in balanserade kablar och ansluter detta till en balanserad patcbay från icke balanserade grejer.

Så fort en obalanserad signal sätts in nånstans i kedjan så blir hela kedjan obalanserad.

I övrigt händer inget. det är alltså inte farligt att köra obalanserat på utrustning som klarar balanserat.

Helt fel, eller nästan i alla fall. 😄

Kör du t ex in en obalanserad signal i en kompressor så är den i alla fall balanserad på utgången om den har en trafo.

Men vad hjälper det? Hela vägen fram till kompressorn så är ju signalen oblanserad så eventuella störningar har ju redan lagts till orginalsignalen och kommer även därmed att förstärkas i kompressorn (eftersom att du minskar det dynamiska omfånget).

Postat
Mycket bra läsning!

Jag använder ett Behringer mx9000 med alla 24 kanalerna direkt in på 24 kanaler i datorn via direct out. Det jag kommer att använda patchen till är väl mest för att kunna använda ett externt outboardrack för alla effekter och processorer. Ska sätta mig och kolla igenom vilka signalvägar jag behöver.

Kan man säga så här typ:

För att få lätt tillgång till alla kanalers insertpunkter så använder kör man normaliserat?

För att få in effektslingor och externa ljud från tex synthar så kör man öppet?

Vet inte riktigt när jag ska kunna använda dom andra! (parallell och halvnormaliserat)

/// Daniel

Det vanligaste är att man använder half-normalled.

Postat
Envis som en åsna...

Det är stor skillnad på att vara envis och på att verkligen ha fakta.

Har du verkligen upplevt överhöning i en patchbay och vet du med säkerhet att överhörningen verkligen skedde i patchbayen?

Det är så gott som fysiskt omöjligt att detta kan ska beroende på hur patchbayen är konstruerad. Janne C har gett en bra beskriving ovan.. Och jag håller med fullo med honom..

Men du är på rätt väg.. Om överhörning verkligen existerar i en patchbay så är det mest troligt omkopplarna som är boven. Mer troligt beror problemet på att man bryter balanseringen och går över mot obalanserat och en felaktig impedansanpassning sker. Och i så fall upptår en jordstöm (nollan flyttas) och det har inte med patchbayen att göra. Utan på att man flyttar nollan. Tänk på Kirchhoffs första lag så förstår du nog.. 😄

Postat
Det är stor skillnad på att vara envis och på att verkligen ha fakta.

Har du verkligen upplevt överhöning i en patchbay och vet du med säkerhet att överhörningen verkligen skedde i patchbayen?

Det är så gott som fysiskt omöjligt att detta kan ska beroende på hur patchbayen är konstruerad. Janne C har gett en bra beskriving ovan.. Och jag håller med fullo med honom..

Men du är på rätt väg.. Om överhörning verkligen existerar i en patchbay så är det mest troligt omkopplarna som är boven. Mer troligt beror problemet på att man bryter balanseringen och går över mot obalanserat och en felaktig impedansanpassning sker. Och i så fall upptår en jordstöm (nollan flyttas) och det har inte med patchbayen att göra. Utan på att man flyttar nollan. Tänk på Kirchhoffs första lag så förstår du nog.. 🙂

Klart jag har upplevt det själv. Skulle inte falla mig in att posta något negativt om någon produkt på hörsägen. :rolleyes:

Postat
Klart jag har upplevt det själv. Skulle inte falla mig in att posta något negativt om någon produkt på hörsägen. 😏

Men du svarar ju inte på det jag frågar.. Hur vet du att fenomenet är just i patchbayen.. det är det som är den skriande frågan.. Enligt mig så är det inet fysiskt möjligt.. Och det står jag fast vid.

Kan det inte vara som så att det har skett en impedansobalans som i sin tur skapat en krypström som i sin tur skapat överhörningen i t.ex kablarna?

Postat
Men vad hjälper det? Hela vägen fram till kompressorn så är ju signalen oblanserad så eventuella störningar har ju redan lagts till orginalsignalen och kommer även därmed att förstärkas i kompressorn (eftersom att du minskar det dynamiska omfånget).

Kompressorn tog jag bara som ett exempel. Det kan ju lika gärna vara en eq, gate eller vad du vill...

"Hela vägen fram till kompressorn" behöver inte vara lång väg som du antyder. Anta att du har två burkar ovanpå varandra i racket och drar en kort obalanserad kabel mellan dem (eftersom burken före "kompressorn" inte har balanserad utgång. Risken att få in störningar den vägen är minimal.

OBS! Texten ovan är också bara ett exempel OBS! 😏

Postat
Men du svarar ju inte på det jag frågar.. Hur vet du att fenomenet är just i patchbayen.. det är det som är den skriande frågan.. Enligt mig så är det inet fysiskt möjligt.. Och det står jag fast vid.

Kan det inte vara som så att det har skett en impedansobalans som i sin tur skapat en krypström som i sin tur skapat överhörningen i t.ex kablarna?

Nej, det kan det inte, dels för att det inte uppträder i en annan patch med samma kablar och dels för att jag har full koll på signalerna.

Den "skriande frågan" är väl istället varför ni är så kategoriskt tvärsäkra på att det är omöjligt bara genom teoretiskt resonemang. Jag och många med mig har praktisk erfarenhet av problemet och har felsökt ordentligt (och kliat oss i huvudet) innan vi kommit fram till var problemet låg.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.