Jump to content
Annons

folk på forumet med rippade program


hippie54

Recommended Posts

Annons
  • Svar 418
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Bara massa snorungar med hemladdade program med korkade frågor.

Fan, jag behöver en mick .. jag tror jag ska gå hem till nån av Er och sno en, vad är skillnaden ?

Bara?

Då är du ett exempel med den frågan? 😉

Du är här och ställer en fråga... Snacka om att skita i egen soffa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)
Fan, jag behöver en mick .. jag tror jag ska gå hem till nån av Er och sno en, vad är skillnaden ?

Jag ser en direkt skillnad i att att ladda hem en kopierad mjukvara och sno en hårdvara.

Hade du kommit hem till mig och kopierat mina mikrofoner hade du varit välkommen. Hade du snott mina så att jag inte haft kvar mina hade du fått stryk.

Jag kan tillägga att jag inte sysslar med nedladdning. Men jag förstår inte logiken att jämnställa denna typ av brott med t.ex. våldsbrott eller grov stöld som bilar och annat. Jämställer ni t.ex. våldtäkt med att gå mot röd gubbe också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)
Har till och med hört om försäljare i musikaffärer som rekommenderar att man laddar hem en piratverision av Cubase

Allvarligt!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har till och med hört om försäljare i musikaffärer som rekommenderar att man laddar hem en piratverision av Cubase

Allvarligt!?

Japp, vet inte om jag ska tycka illa om personen i fråga för att han uppmanar till olaglighter eller tycka synd om honom för att han är en dålig försäljare som inte försöker sälja en licens...

....hmm tycker nog båda

Link to comment
Dela på andra sajter

Men är det en mänsklig rättighet att hindra andra från att ta en kopia av ens kreativa verk?

Det som är intressant är att det under de senaste åren har talats mycket om att man ska ha sina rättigheter att göra ditt eller datt, däremot så är det ingen som talar om vilka skyldigheter som man har. Det är ju två begrepp som i mångt och mycket borde följa varandra hand i hand. Många däremot verkar bara ha fått för sig att de endast har rättigheter och inga skyldigheter.

För att återvända till ursprungsfrågan. Jag tycker det fungerar bra. I de flesta fallen så hänvisar folk till forumreglerna i de fall som de tycker att det är allt för uppenbart att det handlar om piratkopior. Jag tycker inte det i nuläget behövs att folk bannas från forumet ifall de ställer "fel" frågor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att jämföra olaglig nedladdning med att sno bilar eller våldsbrott funkar inte med det synsätt vi har idag...

Någon frågade om vi hade snott en bil om vi sett den stå med nycklarna i på gatan? De allra flesta svarar nog nej på den frågan.

Frågar man istället om man hade tagit bilen om ägaren haft kvar sin bil och man liksom snott en exakt kopia, så kanske några fler svarat ja?

I det här fallet blir endast biltillverkaren drabbad eftersom de ev. inte fått sälja en ny bil till tjuven...

Med dagens synsätt så finns det många brott som är accepterade bland den breda allmänheten: Olagliga nedladdningar, bränna sprit för eget bruk, gå mot röd gubbe, köra för fort, kakla åt grannen för en tusing svart o.s.v....

Den gemensamma nämnaren är att ingen privatperson blir skadad fysiskt eller ekonomiskt.

Tyvärr så försvinner "hederlighet och ärbarhet" mer och mer i dagens samhälle. Jag tror att förr fanns det en annan moral, nu skiter de flesta i moralen så länge ingen blir skadad. Och det är väl inte så konstigt, när vi varje vecka kan läsa skandaler om våra kära politiker, våra makthavare som själva stoppar på sig av statens pengar utan minsta samvete trots att det är allas våra pengar de tar av...

"Varför ska jag vara ärlig när inte ens våra högsta politiker bryr sig..." resonerar nog många?

Sen skulle jag vilja veta vem här som ALDRIG använt ett olagligt nedladdat program på sin dator? Man kan inte klaga på folk som laddat ner Cubase om man själv använt ett olagligt program någon gång, tycker jag.

Och det spelar fan ingen roll om det är nåt litet skitprogram som kostar 100:-, man är lika skyldig ändå... Eller finns det en gräns för hur mycket det olagliga programmet kostar att köpa?

Redigerat av ztevie
Link to comment
Dela på andra sajter

1. Det är klent att uppmuntra / bejaka olaglig verksamhet under pseudonym. Vill ni förändra nåt så gör det ordentligt. Skriv brev till polisen och Steinberg där ni talar om att ni kör piratkopior. Pallar ni inte det, så bör ni inte propagera för det här eller nån annanstans heller. Håll käften, typ.

2. Det är inte synd om nån som inte har råd med en sequenserprogramvara.

3. Däremot tycker jag personligen att det är ganska mänskligt att köra en och annan kopia, om inte annat temporärt inför köp. Det har jag gjort själv. Men se punkterna ovan, igen.

1. Ringer du polisen varje gång du går eller cyklar mot rött? Ringer du Steven Spielberg när du lånar Jurassic Park av en kompis istället för att köpa den?

Tycker det är jobbigt att folk alltid ska behöva ta till personangrepp så fort man försöker diskutera. Jag har skrivit mitt namn på förra sidan också, om du vill kan jag pma mitt personnummer och adress så att du får skicka in en polisanmälan.

2. Nej det är det inte, och jag har aldrig sagt att det skulle vara det. Däremot är argumentet om att kultur är en lyxvara så otroligt dumt. Ska man inte få hålla på med det man vill om man inte har råd? Vem vinner på det?

3. Jaha, är det så enkelt! Då säger jag att det är mänskligt att använda fildelningsprogram. Problemet löst.

Jag kovade att återkomma med ett svar. Sen lägger jag ner diskussionen. Du får slutrepliken, andra får fortsätta.

1. Nej det gör jag inte. Men om jag tycker att rödgubben är åt pepparn placerad, i fel korsning t.ex., så ställer jag mig där med ett plakat tills nåt händer.

Jag är seriös: Om du vill ha en ändring till stånd kring t ex prissättning av programvaran, så sök upp den berörda leverantören och förklara läget. Kräv en skitbillig studentlicens t.ex. En studentlicens av Matlab kostar 50kr, en kommersiell licens av samma program tusen (ja!) gånger så mycket.

Moäpp, jag skriver ingen polisanmälan. Och det hedrar dig att du skriver under det du tycker. Jag missade det.

Om du menar att det är jag som har tagit till personangrepp, så peka gärna på dom, så lovar jag att be om ursäkt och editera/radera inlägget där det förekom. Jag kanske ska poängtera att mina två senaste poster (det du refererar till här, och det om forumregel 9) var allmänt skrivna, inte enbart riktade till dig, även om jag kan förstå att du tolkade det så.

2. Ja, det är jobbigt att vissa prylar är dyra. Tro mig, när jag säger att jag inte har råd med allt jag vill ha och allt jag vill göra. Men som flera skrivit; det finns faktiskt billiga program, fungerande sequensers mellan 150 och 2000 kr. Kolla t.ex. just nu i Cubasehörnan, där en tråd om gitarrpluggar är igång. Sign. Perret presenterar ett förträffligt ljudexempel på BARA gratisgrejjer. För att inte tala om gratisfestivalen nyss.

3. Jag inser, efter din respons och inte minst efter Danny Corts replik, att jag har uttryckt mig olyckligt här. Men så skrev jag.

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen skulle jag vilja veta vem här som ALDRIG använt ett olagligt nedladdat program på sin dator? Man kan inte klaga på folk som laddat ner Cubase om man själv använt ett olagligt program någon gång, tycker jag.

Har man inte rätt att byta inställning, och sedan propagera för den?

"Nähä, hörredudu! Dig känenr jag nog igen. Kom inte här och propagera för din högerskit. Jag vet nog att du var med i SSU på 60-talet."

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Va fan kan man inte spara ihop till program ska man heller inte hålla på med det.

2. Går ni ut och snor en bil när ni känner för att åka bil några dagar oxå eller ?

3. Tycker absolut att alla som kör rippat ska bannas från forumet permanent. Skulle slippa alla lowclass lowlifes här som ändå aldrig kommer lära sig nånting.

4. Det här forumet är ett av dom forum på hela nätet jag sett som håller lägst klass faktiskt. Bara massa snorungar med hemladdade program med korkade frågor.

5. Fan, jag behöver en mick .. jag tror jag ska gå hem till nån av Er och sno en, vad är skillnaden ?

1. Så att vara intresserad av musik och inspelning är bara ok så länge man har råd att betala för den mjukvara man använder? Låter fint. Vi vill ju inte ha några jävla fattiglappar som håller på med musik i vårt samhälle.

2. Nej, men hade jag kunnat ladda ner en bil hade jag gjort det.

3. Utveckla gärna, varför kommer jag aldrig lära mig något? Jag tycker absolut att såna som inte kan svara på den frågan ska bannas från forumet permanent.

4. Då har du inte sett mycket.

5. Som sagt, om du hade haft en mick som du kopierat och laddat upp på internet skulle jag ladda ner den om möjlighet fanns. Sån är jag, en tjuv och mördare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med dagens synsätt så finns det många brott som är accepterade bland den breda allmänheten: Olagliga nedladdningar, bränna sprit för eget bruk, gå mot röd gubbe, köra för fort, kakla åt grannen för en tusing svart o.s.v....

Den gemensamma nämnaren är att ingen privatperson blir skadad fysiskt eller ekonomiskt.

🤪

Du har inte nån vidare koll på vad som händer i samhället va?

Om ingen blir skadad av att gå mot röd gubbe eller köra för fort i din lilla värld så skulle jag gärna vilja kika in i den.

Dessutom handlar det ju om att man måste dra gränser någonstans. Börjar man lossa på muttrarna nedifrån så rasar snart hela bygget. Därför skulle nog majoriteten av befolkningen vilja behålla de lagarna även om de kanske inte följer dem till punkt och pricka i verkliga livet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag personligen har köpt varenda mjukvara jag använder och det har varit undertiden jag pluggat, så det är inte så att jag har massa pengar, utan jag köpte billiga prisvärda program som cubase SE sparade ihop pengar till reaktor osv.

och eftersom jag lägger så mycket pengar på dessa saker så är det självklart att jag sitter med manualer osv tills jag förstår hur mina saker fungerar,

Tycker tråden är lite löjlig faktiskt.

Jag kan nog iaf med lätthet säga att 99% här använder crackade versioner av samtliga program . möjligtvis 1% köper sina prylar.

kan tänka mig att folk har köpt sequencern, men alla softsynthar kan jag aldrig tänka mig folk köper, jag kan bara se till mig själv, jag lär ju aldrig köpa grisen i säcken om jag säger så.

Jag menar som såhär:

Kolla DFH2 tex. (Drumkit from hell 2) .. som dom tar betalt för ... jag har testat den synthen, och det låter RIKTIGT bra på deras site.. men det va bland det sämsta skit jag nånsin testat.. skulle jag köpt den för säg nu $500 eller va den kan kosta.. så har jag slängt 4000:- åt helvete... jag anser att man måste kunna få testa sakerna först... det finns ju ingen som kan syssla med musik om den personen ska köpa allting? ingen har ju råd med dom hutlösa priserna.

jag köper mina hårdvaru grejer, och wärschar allt annat ... punkt slut.

den som tycker jag är patetiskt må så vara . det har vart på tapeten så många gånger, och det känns onödigt att lägga 4-5000:- på nåt som "kanske" är bra.. så tycker jag iaf.

H20 - I Love you

/Perrra

Link to comment
Dela på andra sajter

Va fan kan man inte spara ihop till program ska man heller inte hålla på med det.

Går ni ut och snor en bil när ni känner för att åka bil några dagar oxå eller ?

Tycker absolut att alla som kör rippat ska bannas från forumet permanent. Skulle slippa alla lowclass lowlifes här som ändå aldrig kommer lära sig nånting.

Det här forumet är ett av dom forum på hela nätet jag sett som håller lägst klass faktiskt. Bara massa snorungar med hemladdade program med korkade frågor.

Fan, jag behöver en mick .. jag tror jag ska gå hem till nån av Er och sno en, vad är skillnaden ?

Så du har köpt alla dina prylar?

Du har aldrig laddat ner en Mp3a?

Du har aldrig sett en film från internet ?

Du är mycket duktig kille!

du lär va PRECIS lika olaglig som oss andra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag personligen har köpt varenda mjukvara jag använder och det har varit undertiden jag pluggat, så det är inte så att jag har massa pengar, utan jag köpte billiga prisvärda program som cubase SE sparade ihop pengar till reaktor osv.

och eftersom jag lägger så mycket pengar på dessa saker så är det självklart att jag sitter med manualer osv tills jag förstår hur mina saker fungerar,

Tycker tråden är lite löjlig faktiskt.

Jag kan nog iaf med lätthet säga att 99% här använder crackade versioner av samtliga program . möjligtvis 1% köper sina prylar.

kan tänka mig att folk har köpt sequencern, men alla softsynthar kan jag aldrig tänka mig folk köper, jag kan bara se till mig själv, jag lär ju aldrig köpa grisen i säcken om jag säger så.

Jag menar som såhär:

Kolla DFH2 tex. (Drumkit from hell 2) .. som dom tar betalt för ... jag har testat den synthen, och det låter RIKTIGT bra på deras site.. men det va bland det sämsta skit jag nånsin testat.. skulle jag köpt den för säg nu $500 eller va den kan kosta.. så har jag slängt 4000:- åt helvete... jag anser att man måste kunna få testa sakerna först... det finns ju ingen som kan syssla med musik om den personen ska köpa allting? ingen har ju råd med dom hutlösa priserna.

jag köper mina hårdvaru grejer, och wärschar allt annat ... punkt slut.

den som tycker jag är patetiskt må så vara . det har vart på tapeten så många gånger, och det känns onödigt att lägga 4-5000:- på nåt som "kanske" är bra.. så tycker jag iaf.

H20 - I Love you

/Perrra

Det finns inte speciellt många som skulle klaga på dig om du ladddade hem piratverioner, strikt för att testa, och sedan köpa eller ta bort. Men du verkar ändå försvara ett sådant beteende.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla DFH2 tex. (Drumkit from hell 2) .. som dom tar betalt för ... jag har testat den synthen, och det låter RIKTIGT bra på deras site.. men det va bland det sämsta skit jag nånsin testat.. skulle jag köpt den för säg nu $500 eller va den kan kosta.. så har jag slängt 4000:- åt helvete... jag anser att man måste kunna få testa sakerna först... det finns ju ingen som kan syssla med musik om den personen ska köpa allting? ingen har ju råd med dom hutlösa priserna.

jag köper mina hårdvaru grejer, och wärschar allt annat ... punkt slut.

den som tycker jag är patetiskt må så vara . det har vart på tapeten så många gånger, och det känns onödigt att lägga 4-5000:- på nåt som "kanske" är bra.. så tycker jag iaf.

Men, eh, du kan ju testa mjukvaran lika väl som hårdvaran du köper! Jag förstår inte ditt resonemang.

Så när du har laddat ner program och upptäckt vad du gillar, köper du det då? Så ser ditt resonemang ut, och jag antar att du lever som du lär..?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan nog iaf med lätthet säga att 99% här använder crackade versioner av samtliga program . möjligtvis 1% köper sina prylar.

-snip-

Kolla DFH2 tex. (Drumkit from hell 2) .. som dom tar betalt för ... jag har testat den synthen, och det låter RIKTIGT bra på deras site.. men det va bland det sämsta skit jag nånsin testat.. skulle jag köpt den för säg nu $500 eller va den kan kosta.. så har jag slängt 4000:- åt helvete... jag anser att man måste kunna få testa sakerna först... det finns ju ingen som kan syssla med musik om den personen ska köpa allting? ingen har ju råd med dom hutlösa priserna.

Av de aktiva medlemmarna här är det knappast 99% som piratkopierat alla sina program. Vart har du fått det ifrån?

Men jag håller med dig. Jag skulle inte heller köpa ett samplingsbibliotek för många tusenlappar om jag inte fick möjlighet att testa det först. Men det är ju ett klent argument när man väl testat det och bestämt sig för att använda det i sina låtar. Eller hur?

När det gäller just samplingsbibliotek så krävs det faktiskt en hel del kunskap och tålamod för att få dem att låta bra, det är ingen magisk orkester i en låda som spelar som du vill. Att programmera bra trummor tar oftast längre tid än att spela dem. Och att sen lära sig hur man ska programmera dem/efterarbeta ljuden för att få det att låta bra tar tid det med. Så ärligt talat tror jag inte du spenderade särskilt mycket tid med DFH om du tyckte att det var bland det sämsta skit du testat. Så dåligt är det faktiskt inte om man kan hantera det.

Sen fattar jag ärligt talat inte varför man behöver så otroligt mycket mjukvara. Visst är det schysst med valmöjligheter, men oftast hittar man några få favoriter som man jobbar mycket med tycker jag. I mitt fall är de flesta av dem gratis dessutom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen fattar jag ärligt talat inte varför man behöver så otroligt mycket mjukvara. Visst är det schysst med valmöjligheter, men oftast hittar man några få favoriter som man jobbar mycket med tycker jag. I mitt fall är de flesta av dem gratis dessutom.

Nej då . men jag tycker det är en viss skillnad på om man lever på musiken eller inte också.

Vad jag fått det ifrån att 99% piratkopierar eller lyssnar på en Mp3a över internet? det är ungefär samma sak isåfall.

Folk som utger sig från att vara så duktiga lär ju inte vara det . så enkelt är det.

"Jag har köpt samliga grejer till mitt system" . då hoppas jag verkligen att ni går o köper alla cd skivor ni har sitter i era bilar oxo ! och inte bränner ut dom och sen lyssnar på dom!

man kan ju se på många olika sätt.. skillnaden är väl bara värdet på produkten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så när du har laddat ner program och upptäckt vad du gillar, köper du det då? Så ser ditt resonemang ut, och jag antar att du lever som du lär..?

Nä.. verkligen inte . Jag är väl kanske en av dom få som erkänner då att jag har piratkopior hemma antar ja .

Jag tänkte mer på alla andra som är så sjukt duktiga här . som är helt lagliga .

Jag vet inte hur det funkar, får du åka hem o testa en mjukvara o sen lämna tillbaka den är det ju samma sak som att kopiera den .. om man då förståss inte är redig och tar bort programmet på sin dator innan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker detta är intressant.

Om du får 2 valmöjligheter.. du har länge velat ha säger "EastWest Symphonic Choirs" som endast 🙂 kostar $995 (vilket är nära 8000:-).

En dag så kommer en polare hem till dig, och säger att han har en bra sida, vi säger en torrent sida.

det FÖRSTA du ser, är just den synthen på 2 DVD's som du håller på o sparar till, Du står inför ett val..

1) sätter du den på download, så har du hemma den morgonen dagen efter när du vaknar, helt gratis, inkl manualer, allt allt.. .

2) du väntar 1 månad till tills du får lön och går o köper det.

Ni menar på fullaste allvar att ni inte hade tagit den chansen? eller är det enbart jag som är dum i huvet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så när du har laddat ner program och upptäckt vad du gillar, köper du det då? Så ser ditt resonemang ut, och jag antar att du lever som du lär..?

Nä.. verkligen inte . Jag är väl kanske en av dom få som erkänner då att jag har piratkopior hemma antar ja .

Jag tänkte mer på alla andra som är så sjukt duktiga här . som är helt lagliga .

Jag vet inte hur det funkar, får du åka hem o testa en mjukvara o sen lämna tillbaka den är det ju samma sak som att kopiera den .. om man då förståss inte är redig och tar bort programmet på sin dator innan.

Då förstår jag verkligen inte vad du vill säga. Varför nämna följande:

jag lär ju aldrig köpa grisen i säcken om jag säger så.

[...]

jag anser att man måste kunna få testa sakerna först...

Om du ändå aldrig haft för avsikt att betala för mjukvara? Om det är något jag är trött på är det sannerligen folk som piratkopierar och sen argumenterar med med idiotsaker helt tagna ur luften.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att jämföra olaglig nedladdning med att sno bilar eller våldsbrott funkar inte med det synsätt vi har idag...

Någon frågade om vi hade snott en bil om vi sett den stå med nycklarna i på gatan? De allra flesta svarar nog nej på den frågan.

Frågar man istället om man hade tagit bilen om ägaren haft kvar sin bil och man liksom snott en exakt kopia, så kanske några fler svarat ja?

I det här fallet blir endast biltillverkaren drabbad eftersom de ev. inte fått sälja en ny bil till tjuven...

Med dagens synsätt så finns det många brott som är accepterade bland den breda allmänheten: Olagliga nedladdningar, bränna sprit för eget bruk, gå mot röd gubbe, köra för fort, kakla åt grannen för en tusing svart o.s.v....

Den gemensamma nämnaren är att ingen privatperson blir skadad fysiskt eller ekonomiskt.

Tyvärr så försvinner "hederlighet och ärbarhet" mer och mer i dagens samhälle. Jag tror att förr fanns det en annan moral, nu skiter de flesta i moralen så länge ingen blir skadad. Och det är väl inte så konstigt, när vi varje vecka kan läsa skandaler om våra kära politiker, våra makthavare som själva stoppar på sig av statens pengar utan minsta samvete trots att det är allas våra pengar de tar av...

"Varför ska jag vara ärlig när inte ens våra högsta politiker bryr sig..." resonerar nog många?

Sen skulle jag vilja veta vem här som ALDRIG använt ett olagligt nedladdat program på sin dator? Man kan inte klaga på folk som laddat ner Cubase om man själv använt ett olagligt program någon gång, tycker jag.

Och det spelar fan ingen roll om det är nåt litet skitprogram som kostar 100:-, man är lika skyldig ändå... Eller finns det en gräns för hur mycket det olagliga programmet kostar att köpa?

håller helt o hållet med dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag lär ju aldrig köpa grisen i säcken om jag säger

ja? jag LÄÄÄÄÄÄÄR aldrig köpa grisen i säcken.

fel av mig .

Jag omformulerar mig .

Jag tycker ni som är intresserade av att köpa mjuksynthar inte ska behöva köpa grisen i säcken, utan prova det först om du har avsikt att verkligen vilja betala för det .

Fan sluta nu, jag vill inte ha personliga ovänner här lol

Vill inte att du slutar kommenterar mina dansbandslåtar heller för den delen 😉

duu.. har du köpt alla dina prylar?

PS. Har du ftp? 🙂

Redigerat av trancer
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker detta är intressant.

Om du får 2 valmöjligheter.. du har länge velat ha säger "EastWest Symphonic Choirs" som endast 🙂 kostar $995 (vilket är nära 8000:-).

En dag så kommer en polare hem till dig, och säger att han har en bra sida, vi säger en torrent sida.

det FÖRSTA du ser, är just den synthen på 2 DVD's som du håller på o sparar till, Du står inför ett val..

1) sätter du den på download, så har du hemma den morgonen dagen efter när du vaknar, helt gratis, inkl manualer, allt allt.. .

2) du väntar 1 månad till tills du får lön och går o köper det.

Ni menar på fullaste allvar att ni inte hade tagit den chansen? eller är det enbart jag som är dum i huvet.

Jag tycker detta är intressant.

Om du får 2 valmöjligheter.. du har länge velat ha säger "BMW Z3" som endast 😉 kostar $100 000 (vilket är nära 800 000:-).

En dag så kommer en polare hem till dig, och säger att han har sett en bra grej på gatan och ber dig kika ut genom fönstret.

det FÖRSTA du ser, är just den bilen som du håller på o sparar till, obevakad med nyckeln i låset, Du står inför ett val..

1) springer du ner och snor bilen, så kan du köra den till jobbet morgonen dagen efter när du vaknar, helt gratis, inkl manualer, allt allt.. .

2) du väntar 1 månad till tills du får lön och går o köper det.

Du menar på fullaste allvar att du hade tagit den chansen?

Link to comment
Dela på andra sajter

jag lär ju aldrig köpa grisen i säcken om jag säger

ja? jag LÄÄÄÄÄÄÄR aldrig köpa grisen i säcken.

fel av mig .

Jag omformulerar mig .

Jag tycker ni som är intresserade av att köpa mjuksynthar inte ska behöva köpa grisen i säcken, utan prova det först om du har avsikt att verkligen vilja betala för det .

Vilken tur att så många programvarutillverkare erbjuder demoversioner av sina produkter då så att man slipper köpa grisen i säcken!

Link to comment
Dela på andra sajter

1) springer du ner och snor bilen, så kan du köra den till jobbet morgonen dagen efter när du vaknar, helt gratis, inkl manualer, allt allt.. .

2) du väntar 1 månad till tills du får lön och går o köper det.

Du menar på fullaste allvar att du hade tagit den chansen?

Ja.. precis.. det är ju exakt likadant! eller hur ?

menar du allvar? ser du det likadant ?

Köpt alla dina skivor? fått inspiration med din musik från bara skivor köpta i en skivbutik?

Link to comment
Dela på andra sajter

"Jag har köpt samliga grejer till mitt system" . då hoppas jag verkligen att ni går o köper alla cd skivor ni har sitter i era bilar oxo ! och inte bränner ut dom och sen lyssnar på dom!

man kan ju se på många olika sätt.. skillnaden är väl bara värdet på produkten.

Ja det är knappast någon människa som till 100% lever som de lär. Jag gör det knappast, men jag försöker iaf så gott det går. Ibland gör jag undantag, ofta får jag skuldkänslor av det dock.

Men att skylla sitt piratkopierande på tillverkarna tycker jag bara är löjligt. "Ni tvingar mig till att piratkopiera pga era priser, distributionsmetoder, etc etc."

Skulle uppskatta att 2% av de mjukvaror jag har är piratkopior. Så jag är knappast skuldfri jag heller. Men jag försöker inte rättfärdiga det med en massa korkade argument.

Ett stort samplingsbibliotek kostar enorma summor att producera och det har fortfarande en ganska smal målgrupp, därav priserna.

Det skulle vara intressant om någon av de stora skulle släppa sina bibliotek fria och leva enbart på royalites visserligen. Jag tror faktiskt att det skulle funka, just för att de skulle bli enormt populära och till slut hamna i ett antal kommersiella produktioner.

Link to comment
Dela på andra sajter

1) springer du ner och snor bilen, så kan du köra den till jobbet morgonen dagen efter när du vaknar, helt gratis, inkl manualer, allt allt..  .

2) du väntar 1 månad till tills du får lön och går o köper det.

Du menar på fullaste allvar att du hade tagit den chansen?

Ja.. precis.. det är ju exakt likadant! eller hur ?

menar du allvar? ser du det likadant ?

Nej, det är inte exakt likadant. Jag tror inte att Per Lagerqvist menade att hans ångest och en risig skog var exakt likadana heller.

Redigerat av mornel
Link to comment
Dela på andra sajter

1) springer du ner och snor bilen, så kan du köra den till jobbet morgonen dagen efter när du vaknar, helt gratis, inkl manualer, allt allt..  .

2) du väntar 1 månad till tills du får lön och går o köper det.

Du menar på fullaste allvar att du hade tagit den chansen?

Ja.. precis.. det är ju exakt likadant! eller hur ?

menar du allvar? ser du det likadant ?

Nej, det är inte exakt likadant. Jag tror inte att Per Lagerqvist menade att hans ångest och en risig skog var exakt likadana heller.

Jag ser en direkt skillnad i att att ladda hem en kopierad mjukvara och sno en hårdvara. (citat från en annan)

Hade du kommit hem till mig och kopierat mina mikrofoner hade du varit välkommen. Hade du snott mina så att jag inte haft kvar mina hade du fått stryk.

Hade jag kunnat kopiera och ta hem en bil hade jag gjort det.

Link to comment
Dela på andra sajter

booster (oregistrerad)

Något jag aldrig förstått är att det har blivit "inne" att argumentera FÖR brottslig verksamhet.

Att det skulle vara en "mänsklig rättighet" att tillskansa sig digitala kopior av upphovsrättsligt skyddat material.

Visst så kan man inte jämföra direkt med en stöld av hårdvara, t ex en bil eller en dator, eftersom orginalet av den digitala filen finns kvar. Men om ingen skulle köpa kopian så skulle ju inte orginalet heller finnas.

/J

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...