Jump to content
Annons

Erfarenhet av Roland RS-70?


peba78

Recommended Posts

Hej!

Har bestämt mig för att köpa en enklare synth att använda i hemstudion. Är själv ingen mästare på att hantera ett klaviatur, så något enklare räcker. Vill dock ha anslagskänslighet, möjlighet till enklare ljudmodulation, midi out (inte bara USB-midi), minst 61 STORA tangenter.

Har läst så mycket jag kan om denna synth och tycker det "på pappret" ser bra ut. Visst ska man provspela den också, men innan jag gör det skulle jag vilja veta lite mer om följande:

--------------------------------------------------------------------------------------

1. Någon som har några positiva/negativa erfarenheter av Roland RS-70?

(Typ kvaliteten på tangenterna, ljuden, etc.)

2. Någon som har använt en Roland RS-70 i nån demo och skulle vilja skicka ett ljudprov/länk till ljudprov?

3. Vilka alternativ till denna synth skulle ni rekommendera i 5000:- klassen?

--------------------------------------------------------------------------------------

Länk till mer info om Roland RS-70:

http://www.roland.com/products/en/RS-70/specs.html

Mvh,

Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu är jag i desperat behov av alternativ :-)

Det verkar vara svårt att få tag i en Roland RS-70...

Vilken synt skulle ni köpt om ni haft 5000:- över? 8-)

Behöver inte innehålla de mest avancerade funktionerna, jag är nybörjare på syntar. Vill ha en synt med bra inbyggda ljud, anslagskänsliga tangenter och vanlig MIDI IN/OUT.

/P

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen!

Begagnad är helt ok för min del.

Kollade upp K2000 som hastigast. Det verkar ju finnas hur mkt material som helst om denna. Topp!

Ang. M1:an så fanns det lite mindre, men jag ska kolla lite mer sen.

/P

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast känns inte Korg M1 ganska så daterad idag..? Det har ju liksom hänt en hel del på synthfronten sedan 80-talet.

Då tror jag nog att K2000 är ett bättre val. Den har ju åtminstone "riktigt" filter.

Annars, om det gäller en "allround"-synth, så kan man väl även tipsa om Rolands andra apparater... JV/XV-serierna ska väl vara bra och borde finnas till överkomliga priser begagnat.

Jaa, och annars så är ju Roland Juno-D en fortsättning/kopia av nån av RS-syntharna, fast under "nytt" namn.

Korg M1 borde du förresten absolut kunna hitta spaltkilometer om på nätet: Den är en av de mest sålda syntharna genom tiderna. -Kommer inte ihåg vilken som är nummer 1 av DX7 och M1...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker om M1. Den låter som allting på radio 😆

Sorry! Ville inte såra dig inte.. Men M1 är inte riktigt lika flexibel som en K2000.. Men visst har du rätt.. En M1 har radiosound.. Särskillt om man tänker 80-tal.. Fast och andra sidan är det en baggis för en K2000 att sampla/härma en M1a :rolleyes:

Sen att använda en K2000 som masterkeybord inom MIDI mot datorn så leder nog K2000 på poäng 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...