Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

I mitt enfald (och ignorant sÀljare) köpte jag tvÄ cardioid mikar. Nu nÀr jag försökt hitta lite mer om mikplacering sÄ verkar det som att man sÀllan, eller aldrig, anvÀnder denan mikrofontyp i stereo. DÄ undrar jag... skulle inte jag bara kunna stÀlla dem i cirka 40 cenitmeter med 45° (eller mindre) frÄn varandra och uppnÄ en ganska god stereobild (som missar lite pÄ ljupet, men som Àr bra dÄ jag ska spela in framför publik och i ett vanligt rum dÄ lite riktat borde vara bÀttre?).

Jag ska f.ö spela in akustisk nylonstrÀngad gitarr.

Annons
Postat

jadu man kan ju undra varför du vill Ät en stereoeffekt live eftersom det inte blir nÄgon direkt sÄdan eftersom det Àr ETT instrument du spelar in.

Den enda anledningen skulle vara om du vill ha en mick för kroppen och en för halsen eller dylikt men detta blir bara rundgÄngskÀnsligt i en livesituation.

Live tycker jag det funkar bra med en SM57:a som faktiskt lÄter bÀttre pÄ gitarr Àn vad den har rykte av att göra. Eq:a fÄr ljudteknikern alltid göra ÀndÄ...

det Àr iaf vad jag tycker.

Postat

Cardioid eller pÄ svenska Kardioid eller njurformad.

NÄ, kardioider Àr den vanligaste micken i studion. Troligen den vanligaste för stereoinspelning rent allmÀnt. En bra kompromiss som funkar pÄ det mesta och ofta Àr det bÀsta valet.

SÄ inte köpte du fel sort inte. (Nu skrev du inte vilken tillverkare och modell det Àr, det finns alltid nÄn som hatar varje sorts mik pÄ ett sÄnt hÀr forum)

För inspelning av gitarr handlar det vanligen inte om "Àkta" stereo, i stÀllet om tvÄ mickar pÄ lite olika stÀllen för att fÄ ett bra ljud som du kanske kan panorera lite höger och vÀnster. För pop kanske en vid 12-e strÀngen riktad lite mot ljudhÄlet och den andra nÄgon annanstans (utom mitt för ljudhÄlet dÀr det bara bumlar).

"Äkta stereo" (ledsen, men vad skall man kalla det) blir det om du backar nĂ„n eller nĂ„gra meter och sĂ€tter upp mickarna sĂ„ att det pekar lite ut frĂ„n varandra. Man kan experimentera lite med olika uppsĂ€ttningar, men jag föreslĂ„r att du utgĂ„r frĂ„n nĂ„gon av standarduppsĂ€ttningarna. MĂ€ngden av olika standarduppsĂ€ttningar visar verkligen hur vanlig just den miktypen Ă€r.

Nedan handlar det om hur membranen inne i de tvÄ mickarna sitter i förhÄllande till varandra. (Membranet sitter vanligen i ena Ànden, kabeln i den andra).

XY - mikarna sÄ nÀra varandra som möjligt, gÀrna ovanför varandra. 90 grader mellan membranen.

ORTF - efter franska radion (fransmÀn Àr petiga med detaljer). 17 cm mellan kapslarna och 110 grader vinkel.

DIN - 90 grader mellan kapslarna, 20 cm. En variant Àr NOS med 30cm mellan kapslarna.

Det finns massor av andra namngivna varianter.

För att fÄ till det mÄste man nÀstan ha en stereoskena att sÀtta de tvÄ mickarna pÄ, och gÀrna en distans sÄ en av mickarna kommer upp en bit. Men lite skall du vÀl fÄ upptÀcka sjÀlv.

Gunnar

Postat

Tack för svaren.

Att jag vill ha stereo Àr vÀl lite för att fÄ rum, det blir ju olika svartid och det enda instrumentet jag spelar har ju en ganska stor resonanslÄda som ger olika frekvenser över hela. Jag ska f.ö bara spela in, inte mika upp den för PA.

Trombonisten:

Jo, det var vÀl ngn halvversion av ORTF som jag tÀnkte mig, för vad jag förstÄtt sÄ Àr den nÀstan framtagen för att vara ett mellanting mellan de flesta andra, utom MS. Jaja... jag skriver om mer Àn vad jag kan kanske. Förresten, vilken höjd i förhÄllande till ljudkÀllan skulle du rekommendera... ah... nu rÀcker det... jag har ju inga vÀrstinggrejer sÄ jag kanske skall hÄlla mig pÄ den nivÄ som prylarna Àr! =)

Jag skall göra en testinspelning i övningsrummet (lÄngt frÄn datorn, hehe) ÄssÄ lÀnkar jag den hit. MÄste rusa Ä köpa ett till mikrofonstativ (jag köper sÀllan innan jag behöver... tror jag)

Postat
MÄste rusa Ä köpa ett till mikrofonstativ (jag köper sÀllan innan jag behöver... tror jag)

Ska du micka ORTF eller liknande rekommenderar jag att du istÀllet köper en stereoskena (skena med tvÄ skruvar för mickhÄllare som du fÀster pÄ ett mickstativ). Det Àr ruggigt svÄrt att flytta ett stereopar med bibehÄllen stereobild om mickarna sitter pÄ olika stativ.

Postat
MÄste rusa Ä köpa ett till mikrofonstativ (jag köper sÀllan innan jag behöver... tror jag)

Ska du micka ORTF eller liknande rekommenderar jag att du istÀllet köper en stereoskena (skena med tvÄ skruvar för mickhÄllare som du fÀster pÄ ett mickstativ). Det Àr ruggigt svÄrt att flytta ett stereopar med bibehÄllen stereobild om mickarna sitter pÄ olika stativ.

Kanske fÄr lov Ä göra det. LÀttare occh hanskas borde det ju ocksÄ vara dÄ man skall slÀpa runt det.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.